Sele till tung rockard?

EmmaL

Trådstartare
Jag ska börja hobby köra lite med mitt varmblod.
Hon har gått på trav förut, och jag har provat, och det funkar fortfarande fint att köra henne även då jag annars bara rider henne.

Jag har hittat en rockard som är av modell tyngre och rätt stabil/grov.
Jag undrar nu vad som är lämpligast att använda som sele till denna?
Den har ingen svängel...

Hoppas någon kan ge mig ett snabbt svar!

Senast ändrad:
Sv: Sele till tung rockard?

Men svängel måste du nog sätta dit då. (nu är jag inte superduktig men andra rättar mig garanterat om jag har fel.)

Så som jag tror en kraftig och bra bröstsele men sedan måste du ändå sätta dit en svängel så du kan ha draglinor och sånt. Drar hästen i skacklarna så ska det väl vara en travsele men då kan man inte ha en tung rockard utan de lätta sulkyna.

Sätt dit en svängel helt enkelt. Och be någon svetsa fast öglor för baksele också när du ändå är i farten. Borde inte kosta många kronor.

Sedan skaffar du dig en bröstsele med baksele och ser till att den passar. En loksele som är "omgjord" så att du använder draglinor funkar också så om hästen inte har plats för brösta eller om du kanske redan har en loksele så går det också bra - dock helst med vissa modifieringar! Finns bilder här på körforumet på hur lokselar gjorts om.

driveout.se har bra selar till vettiga priser till exempel och det finns också bra selar på selar.se. På driveout finns också svänglar att köpa färdiga om man inte vill göra en egen!

Loksele med en bra bågdäckel:)
Baksele och draglinor+svängel är att föredra men medan du fixar det kan du nog köra den direkt med en loksele några gånger i veckan:)
Anpassa allt rätt, annars kan det bli obehag och skav.
Bröstselar ska man absolut ha draglinor och svängel till.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 996
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
9 029
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar