Sele ger konstig gång?

K

Kimz0r

Jag vill helst av allt använda sele på vår valp men maken motsätter sig det då uppfödaren sagt att valpis kommer att börja gå hjulbent om man har sele på honom.

Är det någon som har erfarenhet av det? Gäller det alla typer av selar, d.v.s. även Y-sele som inte sitter mellan frambenen?
 
Sv: Sele ger konstig gång?

Jag har använt sele på en av mina hundar sedan hon var valp. Hon är över 2 år gammal nu och har fortfarande inte blivit hjulbent.

Använde sele på min gamla JRT och han blev inte heller hjulbent.
Varför skulle de bli hjulbenta pga selen??
 
Sv: Sele ger konstig gång?

Varför använda sele? Vad har selen för fördelar som inte kopplet har? Sele ger allt som oftast hundar som hänger framåt, drar o hänger i kopplet och är allmänt jobbiga att gå med, dessutom är det knappast bra för deras bogar - speciellt inte valpar...
 
Sv: Sele ger konstig gång?

JAg tycker bara selen har fördelar, halsband som stänar mot luftstrupen KAN ju inte vara skönt för en hund . jag har t om sele på min sch, han är inte van att ha halsband eller vara kopplad så de ggr han är tvungen är det skönare med sele....även om han inte drar så är det minsta motstånd jobbigt i halsen vid halsband...

dessutom räddade en sele livet på min mors hund när hon rasade ner i en fors en gång, en man såg detta ( hunden var en bit från mamma) och fick tag i selen på hunden och kunde dra upp henne....Jag har sele på min DSG och det har jag haft jämt....begär jag fot så går han fot men för det mesta går han i flexikoppel och visst drag kan ju då förekomma.
 
Sv: Sele ger konstig gång?

jag har också sele på min valp, men hon har jag vant in så hon kan både ha halsband och sele.. hon själv gillar bäst å springa runt med en reflex sele.. hon syns ju bäst i mörkret då också..
men jag tycker själv att det är lättare å lära en valp å inte dra med en sele än halsband.. men det kan ju bero på vilken hund det är..
 
Sv: Sele ger konstig gång?

även Y-sele som inte sitter mellan frambenen?
Jag hade fått fel. Y-selen sitter mellan frambenen. Det jag far efter är spår- och promenadsele, den som sitter framför och bakom frambenen.
 
Sv: Sele ger konstig gång?

Knapplån och allmänt svar:

Tycker inte det känns bra att ha valpen i koppel, det kan helt enkelt inte vara speciellt skönt. Valpis växlar ibland mellan att dra (ibland drar han så han börjar hosta) och inte vilja gå alls. När han inte vill gå säger jag först "kom" och kommer han inte då så drar jag i kopplet. Och jag tycker inte alls om att dra i kopplet när han har halsband på.

Vi har en sele, en Y-sele som jag trodde inte var en Y-sele eftersom jag lärt mig fel, och med den går det lite lättare att få honom att gå när han inte riktigt vill. Framför allt kan jag dra lite i kopplet utan att känna att jag drar sönder halsen på honom.
 
Sv: Sele ger konstig gång?

Varför använda sele? Vad har selen för fördelar som inte kopplet har? Sele ger allt som oftast hundar som hänger framåt, drar o hänger i kopplet och är allmänt jobbiga att gå med, dessutom är det knappast bra för deras bogar - speciellt inte valpar...


Fast man får väl lära hunden att inte dra, det gör man ju inte genom halsbandet på hunden. De kan ju lära sig att inte dra även med sele.
 
Sv: Sele ger konstig gång?

Valpis får gärna dra, hellre än att stanna och totalvägra. :)
 
Sv: Sele ger konstig gång?

Det var ett konstigt resonemang...

Har haft valp som inte gått framåt ibland, men inte sjutton fick han tillåtelse att dra för det när han gick framåt...

Det kommer bli förvirrande för hunden om ni nu tillåter honom att dra när han går framåt, men sedan kommer neka honom det.

För jag lovar, i längden vill ni inte ha en hund som drar på alla promenader ( själva promenaden blir ju ren pest då )
 
Sv: Sele ger konstig gång?

Det är ett resonemang jag funderar på när valpis är envis och vägrar gå. Vi tränar på att gå fot och på kort koppel o.s.v. och det är han jätteduktig på. Men om jag måste välja på "dra" och "inte gå alls" så väljer jag dra. Tur att det är en liten hund. :crazy:
 
Sv: Sele ger konstig gång?

Men den kommer att bli stark som vuxen, belive me on that !

Jag hjälpte till att rasta en tax för några år sedan och fy fan ( rent ut sagt ) vilket h-vette det var att gå ut och promenera med den hunden.

En tax ( kan man tycka ) är liten och inte så stark, men jag lovar dig att din V.spets kommer bli minst lika stark som den var och då kommer promenaderna bli allt annat än trevliga ...

Det är ju inte antingen eller ( dra eller vägra ) det är sällan det är ett sådan val man står inför..
 
Sv: Sele ger konstig gång?

Jag vet, stor hund i liten förpackning. Redan nu när han drar så drar han så man nästan hänger efter som en vante. Det är en oerhört stark ras.

Nu har jag hursomhelst köpt ett halvstryp. Känner mig så vilsen i halsbandsdjungeln så det kändes som att jag lika gärna skulle kunna köpa vad fan som helst.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 597
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
848
Senast: Kakis
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 786
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp