Sele eller halsband?

HorseGirl

Trådstartare
Hej!:D
Vi ska köpa en Shetland Sheepdog hane snart!:laugh:
Ska de ha sele eller halsband när de är små?:confused:
Eftersom de är en vallras så är det kanske annorlunda mot knähundar...;)
Är nervös så det skulle lugna mig ifall jag fick ett svar på det...:)

Sv: Sele eller halsband?

Det finns inga regler, du gör som du vill. Jag kan föredra ett halsband på valpar, så blir det lite mindra saker att ha på sig.

Jag föredrar faktiskt sele på mina shelties när de är valpar. Inte för att de drar utan för att de är så himla små att kopplet gärna fastnar mellan benen på dem! :D Sen när de blir äldre så byter jag till halsband - då ett mjukt och brett halvstryp - ingen kedja för det förstör pälsen! Och absolut inte Hurttas reflexkollektion för det nöter också på pälsen! :/

Absolut sele. De trasslar inte in sig lika lätt då. Dessutom riskerar de inte att smita ur halsbandet om de blir rädda för något, vilket annars är lätt hänt då de har så mjuk päls. Jag har en gång stått med koppel i handen, lös valp och hårt (!) trafikerad väg på andra sidan. Den skräcken vill jag aldrig känna igen, så nu blir det sele på valparna! (Nu slutade det förvisso bra iom att jag hade ett bra "sitt" på henne så hon satte sig tveksamt vid vägkanten och väntade, men fy farao vad rädd jag var)

Ett ytterligare plus är att valpar ju som bekant inte alltid har sådär jättebra koll på saker och ting utan gärna rusar iväg efter någonting utan att tänka på att de sitter fast. Selen är skonsammare att bli ryckt i, än i halsbandet/nacken.

Nu när de är vuxna kör jag dock halvstryp på båda, men kör sele om de måste gå långt kopplade. Inbillar mig att det är mer bekvämt än att bli nedtyngd över nacken en lång period. Tönt-KS :D

Jag skulle också välja sele i början. Som sagt kan ju en valp få ryck ibland, och då är det skonsammare att det tar stopp i en sele.
Om de har en tendens att dra i kopplet så är det också bättre med sele tills de lärt sig, de kan bli irriterade i halsen om de håller på och drar i halsband.

Sen funderar jag också på hur bra det är med sele. Frambenen är ju fästa till kroppen enbart med senor/ligament/muskler och en armbågsled. Selear kan ju - om de inte är väldigt väl anpassade - trycka på senor och ligament och öka belastningen på dess dvs töja ligamenten. Det borde i sin tur kunna ge upphov till lösa armbågar på en kropp som ju inte är stabiliserad/färdig. Eller?:confused:

En sele drar ju mest över bogen och så mkt ska ju hunden förhoppningsvis inte dra heller. Skulle tro att det är skonsammare att dra i sele än i halsband som ju trycker över hals och kan ge ryck i nacken.

Jag hade halsband på min när han var liten, men funderar på vad jag ska göra med nästa. Och om jag borde gå över till sele på min nu.

Precis, tanken är ju inte att de ska gå och dra. Men om de får spel så kan selen vara bra.

*halvt kl*
Sen har jag inte sele hela tiden, utan det beror ju på i vilken miljö jag är. Om vi är ute på landet eller i skogen får de gå i koppel/lösa men om det är i en miljö där det kan hända dåliga saker om de kommer lösa får de vara i sele.

Tack för svaren! Ska nog försöka köra på sele i början och sedan använda halsband när han blir äldre... Det verkar som att de flesta har (när det gäller halsband) halvstryp...? Fast det kanske är bäst till just den rasen... xD

Tack för svaren! Ska nog försöka köra på sele i början och sedan använda halsband när han blir äldre... Det verkar som att de flesta har (när det gäller halsband) halvstryp...? Fast det kanske är bäst till just den rasen... xD

Halvstryp har jag för att de har alldeles för mycket päls för halsband man kan spänna och knäppa, svårt att sätta fast dem med all päls i vägen! Helstryp tycker jag man inte alls ska använda på hund så halvstryp är bäst enligt mig. Då kan man bara glida det över hundens huvud när man ska ta av och på samt att det är tillräckligt svårt att krypa ur det :)

Det finns inga regler, du gör som du vill. Jag kan föredra ett halsband på valpar, så blir det lite mindra saker att ha på sig.

Och jag föredrar sele, eftersom det fördelar tryck från eventuella ryck betydligt bättre och på bättre ställen.

För ryck blir det, innan de lärt sig vad ett koppel är. Och då menar jag inte att föraren rycker, utan att valpen skuttar iväg/runt pinnar etc.

/Migo
Som kört med Y-sele på alla valpar

För ryck blir det, innan de lärt sig vad ett koppel är. Och då menar jag inte att föraren rycker, utan att valpen skuttar iväg/runt pinnar etc.

Högst individuellt tror jag! Inga av mina valpar har dragit en endaste gång, varken för att skutta efter pinnar eller av andra anledningar (shelties + blandras). :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 123
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 023
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Som endel kanske vet så är M en hund som bor med mig ❤️ Men han är inte MIN utan jag lånar han kan man säga för att han inte orkade...
Svar
12
· Visningar
1 291
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka