Sekretessbrott?

Byar har väl mer sällan vårdcentraler, de omfattar kommuner med tusentals invånare. Då ska det rätt mycket till för att det där scenariot ska bli verklighet.

Men vad jag egentligen menar är att om man tänker in sig själv och grannen i situationen så har man nog övertänkt den här frågan.
Jag håller inte med.
Jobbar inte inom vården men i andra sammanhang där vi använder personuppgifter och det ät väldigt hårt reglerat idag med tanke på GDPR. Sen följer inte alla arbetsgivare det. Men att hantera det på det sättet som gjorts här kan inte vara okej.

Byar har väl mer sällan vårdcentraler, de omfattar kommuner med tusentals invånare. Då ska det rätt mycket till för att det där scenariot ska bli verklighet.

Men vad jag egentligen menar är att om man tänker in sig själv och grannen i situationen så har man nog övertänkt den här frågan.
Vet inte hur många människor som tillhör hälsocentralen i min by men vet att det knappt går att kliva in där utan att möta nån bekant. Om nåt papper om en patient ligger framme är det stor risk att nästa patient vet vem det är, och sen pratas det.

Jag har full förståelse för om man som patient inte är bekväm med att säga till direkt till läkaren i ett sådant läge. Jag tycker inte heller att det spelar någon roll om man själv läser eller medvetet väljer att inte titta - problemet är ju inte att jag som patient eventuellt läser andras personuppgifter, utan att läkaren hanterar andra patienters personuppgifter på ett sådant sätt att jag som patient kan läsa.

Med det sagt skulle jag absolut ha informerat avdelningschef eller liknande. Även om det inte skulle ha någon betydelse för mig personligen, så är det ett så pass allvarligt fel att jag inte skulle vilja rycka på axlarna och strunta i det.

Jag går regelbundet men inte extremt ofta till ett ställe vars patienter inte bara är från min kommun (med närmare 100k invånare) utan också patienter från närliggande kommuner, i en förort till Stockholm. På det stället har jag mött mitt ex och sett flertalet av stamkunderna från mitt jobb samt personer som bor i samma område som jag själv. Hade våra personuppgifter legat synliga så hade det absolut kunnat bli något som "alla" kände till. Som tur är så verkar just den biten vara något de sköter exemplariskt.

Det är klart att det inte är okej att göra så. Men om det hade varit en engångsföreteelse hade jag faktiskt inte orkat ta tag i det. Hade jag däremot upplevt samma sak vid ett återbesök hade jag kanske tänkt annorlunda, för då hade ju slarvet varit en vana där. Inte heller hade jag kunnat läsa vad det stod på andra människors journaler, för jag behöver läsglasögon för att se skrift numera. Ibland får man sålla i livet vad man orkar bry sig om, och vad man inte orkar ta tag i.

Jag håller inte med.
Jobbar inte inom vården men i andra sammanhang där vi använder personuppgifter och det ät väldigt hårt reglerat idag med tanke på GDPR. Sen följer inte alla arbetsgivare det. Men att hantera det på det sättet som gjorts här kan inte vara okej.
Sjukvården lyder ju under mycket hårdare lagar än GDPR när det gäller personuppgifter dessutom.

Jag håller inte med.
Men jag har väl aldrig sagt att det är okej? Såklart det inte är okej att vara så slarvig. Men det du citerade av mig handlade specifikt om det där "jag skulle inte vilja att min granne såg" osv. Det var enbart om det, som jag tycker är ett övertänkarscenario. Man kan tänka ut hur många katastrofscenarier som helst, det är bara det att de sällan är verklighetsförankrade. Det var det jag försökte säga: med tanke på att en vc har flera tusen listade patienter och dessutom flera läkare är sannolikheten minimal för att just ts granne (hon brukar dessutom säga att hon har väldigt få sådana) kommer till just samma doktor just samtidigt som just hennes papper ligger framme.

GDPR bryr jag mig för övrigt inte mycket om i det här fallet, för mig är sjukvårdens sekretess det viktiga här. Och icke desto mindre ser jag det här som ett slarv som jag inte engagerat mig i, i synnerhet som jag inte påpekade det för läkaren i stunden.

Dessutom skulle jag lägga mer energi på att läkaren uppförde sig som om hen var drogad, vilket ts skrev.

Vet inte hur många människor som tillhör hälsocentralen i min by men vet att det knappt går att kliva in där utan att möta nån bekant. Om nåt papper om en patient ligger framme är det stor risk att nästa patient vet vem det är, och sen pratas det.
Hur stor är din by om den har en egen hälsocentral (är det alltså samma som vårdcentral)?

Jag hade tagit kontakt med verksamhetsansvarig och berättat typ ”igår när jag träffade läkare X verkade hen lite disträ och andras journaler låg så att de gick att läsa, det kändes inte så bra”.
Jag vet ärligt talat inte om chefen kommer att bry sig. Vårdcentralen är en katastrof och personalen flyr. Det tog mig en vecka innan jag fick kontakt med vc och då krävdes det ett samtal till patientnämnden som gav mig numret till akuttelefonen, eftersom jag inte kommit fram på ordinarie telefon under en hel vecka. Hade också försökt komma i kontakt med vården via 1177. Mitt första meddelande till vc resulterade bara i ett svar att jag måste prata med sjuksköterska. Försökte igen via chatten i 1177. Där tog det 3 dagar att få kontakt och sedan övergavs jag mitt i samtalet och ingen ny sköterska tog över som den första sköterskan sagt. Tiden vc gav mig för träff med läkare stämde dessutom inte med tiden de la in i deras system så när jag kom i rätt tid så fick jag veta att jag var försenad. (Det fanns skriftligt på detta så det var uppenbart att jag fått fel tid.) Tiden fick bokas om till två dagar senare. Totalt kaos.

Jag väntar otåligt på att min vanliga vc öppnar igen. Det blir i privat regi framöver och jag håller tummar och tår för att det kommer fungera lika bra som tidigare.

Men det här med att läkaren verkade drogad, gör du något med den upplevelsen? Det låter bra mycket viktigare i mina öron.
Jag vet inte vad jag ska göra med den upplevelsen. Fick ju ändå den hjälpen jag behövde, även om läkaren verkade koppla ifrån och jag fick förtydliga flera gånger vid ett tillfälle. Kan väl hända alla skulle jag tro. Men det var flera andra saker som fick mig att undra över om hen var drogpåverkad. Var och en för sig hade kanske inte fått mig att undra. Och är det en risk för patienter om läkaren är drogad? Jag kan inte bedöma det.

Jag vet inte vad jag ska göra med den upplevelsen. Fick ju ändå den hjälpen jag behövde, även om läkaren verkade koppla ifrån och jag fick förtydliga flera gånger vid ett tillfälle. Kan väl hända alla skulle jag tro. Men det var flera andra saker som fick mig att undra över om hen var drogpåverkad. Var och en för sig hade kanske inte fått mig att undra. Och är det en risk för patienter om läkaren är drogad? Jag kan inte bedöma det.
Det är väl klart att det är en jätterisk! Men du får väl göra som du finner bäst.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 380
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 888
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 487
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 828

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka