Sega människor med beslutsångest, fler än jag som har såna i bekantskapskretsen?

Hade med en sådan människa att göra tidigare, jag sa faktiskt upp kontakten pga att hon aldrig kunde bestämma något utan allt skulle hållas öppet eller velas om in i det sista, helt omöjligt att planera något. Dessutom kändes det som att jag var något slags reservalternativ som dög om inget roligare dök upp :grin:
Oj jag har slutat umgås med en vän för hon ville planera hela tiden istället.
Olika är vi alla.
Jag gillar spontant, men det är inte samma som att vara velig tycker inte jag.

Hade med en sådan människa att göra tidigare, jag sa faktiskt upp kontakten pga att hon aldrig kunde bestämma något utan allt skulle hållas öppet eller velas om in i det sista, helt omöjligt att planera något. Dessutom kändes det som att jag var något slags reservalternativ som dög om inget roligare dök upp :grin:
Varför trodde du att du var ett reservalternativ ?
Har du dålig självkänsla ?

Oj jag har slutat umgås med en vän för hon ville planera hela tiden istället.
Olika är vi alla.
Jag gillar spontant, men det är inte samma som att vara velig tycker inte jag.

Spontanitet är jättebra! Men att ständigt bli "bortvald" för att något annat lockar mer är tröttsamt. Dessutom kunde inte jag bestämma något med någon annan heller eftersom jag inte visste om den här personen skulle ha det

Varför trodde du att du var ett reservalternativ ?
Har du dålig självkänsla ?

Hon hade inget annat inplanerat men kunde ändå aldrig säga att JA vi kan göra det den dagen/tiden utan skulle hela tiden hålla allt öppet ifall något annat skulle dyka upp. Självklart kan planer behöva ändras om akuta grejer dyker upp, men man måste ju också kunna bestämma tider någon gång

Spontanitet är jättebra! Men att ständigt bli "bortvald" för att något annat lockar mer är tröttsamt. Dessutom kunde inte jag bestämma något med någon annan heller eftersom jag inte visste om den här personen skulle ha det
Okej, jag väljer inte bort att träffa någon för något annat , utan för jag vill vara hemma bara.
Din kompis kanske var annorlunda det vet ju inte jag.
Men jag vet att flera av de jag träffat också känt sig bortvalda fast jag vill varken välja eller välja bort och framförallt inte ställa in för då får man ofta skäll.

Hon hade inget annat inplanerat men kunde ändå aldrig säga att JA vi kan göra det den dagen/tiden utan skulle hela tiden hålla allt öppet ifall något annat skulle dyka upp. Självklart kan planer behöva ändras om akuta grejer dyker upp, men man måste ju också kunna bestämma tider någon gång
Ja en tid och plats den aktuella dagen är ju ett måste annars går det ju inte .

Okej, jag väljer inte bort att träffa någon för något annat , utan för jag vill vara hemma bara.
Din kompis kanske var annorlunda det vet ju inte jag.
Men jag vet att flera av de jag träffat också känt sig bortvalda fast jag vill varken välja eller välja bort och framförallt inte ställa in för då får man ofta skäll.

Hon valde inte bort bestämda grejer, utan ville 9 av 10 ggr inte bestämma något alls med den outtalade fortsättningen ifall något annat (roligare) skulle dyka upp

Ja det har jag vilket resulterar i att simpla saker kan bli till rena projekt. Som när jag ringde till personen i frågade "Hej vi (jag och några vänner) tänkte ut och äta nästa lördag, vill du vara med?". Får "mycket möjligt!" som svar. Några dagar går och det är dags att boka bord, ringer igen, får svaret "vill antagligen med, du kan väl boka en extra plats åt mig". Dagen innan: "jo jag är nog på, vi kan höras i morgon". Samma dag: "Jag vet inte, åk ni in så kanske jag kommer". Under middagen "Hej käkar ni nu eller? Är ni kvar ett tag eller? Kanske kommer in ett tag i så fall".
:banghead:

<mycket hög igenkänningsfaktor>

Jag har också lite svårt för den typen av personer. Troligen för att jag är väldigt impulsiv och liksom känslostyrd själv. Jag kan liksom inte fatta att vissa måste överväga minsta beslut i (vad som för mig framstår som) evigheter.
Jag är mer: är hungrig, går och köper det jag är sugen på eller sätter mig på en restaurang. Jag ser fin fin väska- köper den. Spontanbokar en resa till Jamaica kl 03 på natten efter att ha messat en kompis "hänger du med?" och fått svar "ja fan vad kul!"

Men alla är olika! Ibland kan man behöva umgås med sin motsats också. Men kanske i rimliga mängder ;)

Ja det har jag vilket resulterar i att simpla saker kan bli till rena projekt. Som när jag ringde till personen i frågade "Hej vi (jag och några vänner) tänkte ut och äta nästa lördag, vill du vara med?". Får "mycket möjligt!" som svar. Några dagar går och det är dags att boka bord, ringer igen, får svaret "vill antagligen med, du kan väl boka en extra plats åt mig". Dagen innan: "jo jag är nog på, vi kan höras i morgon". Samma dag: "Jag vet inte, åk ni in så kanske jag kommer". Under middagen "Hej käkar ni nu eller? Är ni kvar ett tag eller? Kanske kommer in ett tag i så fall".

Fast det där är ju bara oförskämt! Det hade jag inte pallat!
Alla fattar ju att eftertraktade restauranger måste man boka i tid. Kan man inte ge ett svar så räknar jag bort personen och så får den ansluta för drinkar efter middagen, om hen känner för det då! No hard feelings liksom men kan man inte lämna besked så ryker ens plats. Inte en chans att jag bokar nån plats "utifall att", det är riktigt dålig stil mot restaurangen. Jag har rätt mkt kontakter i krog-branschen och är noga med att alltid meddela om det blir ngt avhopp i god tid osv. Oftast belönas det med stammisnota eller liknande. Jag äter mkt ute och är noga med att hålla god relation med restaurangerna! Om ngn beter sig som ovan hade jag tolkat att personen inte vet hur man bör bete sig.

Fast det där är ju bara oförskämt! Det hade jag inte pallat!
Alla fattar ju att eftertraktade restauranger måste man boka i tid. Kan man inte ge ett svar så räknar jag bort personen och så får den ansluta för drinkar efter middagen, om hen känner för det då! No hard feelings liksom men kan man inte lämna besked så ryker ens plats. Inte en chans att jag bokar nån plats "utifall att", det är riktigt dålig stil mot restaurangen. Jag har rätt mkt kontakter i krog-branschen och är noga med att alltid meddela om det blir ngt avhopp i god tid osv. Oftast belönas det med stammisnota eller liknande. Jag äter mkt ute och är noga med att hålla god relation med restaurangerna! Om ngn beter sig som ovan hade jag tolkat att personen inte vet hur man bör bete sig.

Nej jag bokar inte heller extra platser "utifall att" utan frågade om de trodde att det skulle gå att lösa en extra plats vid behov, vilket skulle gå men med risken att vi skulle få sitta lite trångt. Kanske inte helt "snyggt" att göra på det viset heller men det kan jag leva med.

Exakt, och speciellt som den behövs per omgående också (altanbygge). :banghead:

Samma kille på Jula, "men behöver du sååå många paket montageskruv av olika sorter" när jag kompletterade och fyllde på sortimentet här hemma, fan, jag har 6,5 mil enkel resa dit och att då i snålhetens namn inte fylla upp det som på tid och längd ändå går åt är bara dumsnålt. :banghead: Han skulle varit med när jag köpte ett obrutet paket spikplåtar av största sorten (100 per paket) då hade han fått spader. Behöver jag mindre storlekar så delar jag dom med bänksaxen. :up:

Jag har ibland fått kommentarer om inköp av diverse men det finns alltid en tanke och finns budgeterade medel för det och jag VET att det jag köper antingen går åt direkt eller inom en framtid, att vela hit och dit och sen stå där med halvfärdigt projekt pga. saknade delar är bara efterblivet.

Det är många som fått ett "agera för helvete" från mig när dom velar. :p
Han kanske bara är extremt snål?

Småsaker är jag väldigt pang på. Jag orkar inte vela. Jag är rätt mycket "det löser sig".
Men om jag ska flytta, byta jobb eller köpa väldigt dyra saker etc så kan jag absolut vilja tänka igenom och läsa på.
Det där är inte att vela, det där kallas överlevnadsstrategi. :up:

Jag har också lite svårt för den typen av personer. Troligen för att jag är väldigt impulsiv och liksom känslostyrd själv. Jag kan liksom inte fatta att vissa måste överväga minsta beslut i (vad som för mig framstår som) evigheter.
Jag är mer: är hungrig, går och köper det jag är sugen på eller sätter mig på en restaurang. Jag ser fin fin väska- köper den. Spontanbokar en resa till Jamaica kl 03 på natten efter att ha messat en kompis "hänger du med?" och fått svar "ja fan vad kul!"

Men alla är olika! Ibland kan man behöva umgås med sin motsats också. Men kanske i rimliga mängder ;)
Sådär är jag också, hittar jag nåt jag letat efter eller vet att jag kommer att behöva till ett billigt pris så gäller NU, annars blir jag utan. Ibland får jag erbjudande om att ta hand om saker folk inte vill eller kan ha kvar av olika anledningar och passar det sen inte in men var gratis så går det ju att slussa det vidare och kanske tjäna en slant också.

Han kanske bara är extremt snål?
Nejdå, han kan köpa dyra saker han sällan eller aldrig använder (saker jag redan har och använder frekvent), köpa "billiga" saker på div. nätbutiker av tvivelaktig kvalitet men när det gäller snabba beslutsvägar så tar det stopp. Hans bror brukar garva när jag berättar vad jag köpt och säga" jaha då ska vi se hur länge det går innan han köpt likadan och lagt ut det på fejjan med en halvdryg kommentar". :laugh:

Jag har flera i bekantskapskretsen som "tänker sönder" ett inköp och sen gnäller för att erbjudandet gick dom ur händerna, när dom sen gnäller brukar dom få en kommentar om "trög" eller "efterbliven" av sina respektive. :p

Jag ska väl sent glömma en fd. bekant (slutade umgås för jag pallade inte mera vel och gnäll) som fick läcka på sin 50+ år gamla panna, jag hittade en 2 år gammal på Blocket komplett med acc-tankar mm. för en struntsumma, nån som tror att det blev nåt köp? :grin: 3 år senare satt fortfarande gamla pannan kvar, en "förstå-sig-påare" hade svetsat lite här och där i den, den läckte fortfarande och nu läckte även några element pga. att det bortångade vattnet ersatts med syresatt vatten som fick elementen att rosta sönder. :banghead: Tack gode gud för att jag bröt den kontakten!

Man kan vara snabbtänkt utan att för den sakens skull fatta ogenomtänkta beslut.
Jag vet att jag kan uppfattas som impulsiv ibland. Själv tycker jag inte det, men jag är snabb på att räkna ut konsekvenser/plan B, vilket gör att det kanske kan verka ogenomtänkt eller impulsivt i en negativ bemärkelse. För jag tycker inte impulsivt nödvändigtvis behöver vara negativt varje gång.

Att vissa är sååå sega i beslutsfattande, det ska vara "pang-pang-pang-pang" och inte "vääänta och seeee,,,,,,,,tänk lite till,,,,,,,fråga en vän,,,,,,fundera lite till" och sen när höga vederbörande kommit till skott så är tillfället borta. Jag har några såna i bekantskapskretsen och blir halvt galen på dom när dom bara velar, :banghead: varför då fråga om jag kan fixa fram nåt när dom sen inte kan bestämma sig? :meh: Mina beslutsvägar är här och nu, inte kanske,,,,,,eventuellt för då är tillfället borta.

Senaste "inte kan bestämma sig" skedde i Måndags, jag var till ett byggvaruhus med en kompis och där hade dom extrapris på en byggsåg som jag tidigare sneglat på, såg + bord för samma pris som bara sågen tidigare kostat (1200:-) och kompisen skulle också köpa en eftersom dom ska snickra en hel del framöver. Medan han ringde hustrun, svärfadern och funderade så försvann sista sågen så han blev utan, och det är inte det att det fattas pengar, det fattas bara beslut. Varför inte bara lasta i vagn och gå till kassan direkt? Mina beslut handlar om sekunder, hans om månader. :banghead:
Jag tycker om att tänka efter före, så jag är nog en sådan person. Jag går säkert miste om en del tillfällen men lika ofta tjänar jag på att ha tänkt efter ordentligt innan jag drar igång något eller investerar i något.

Många sätter = mellan långsam och noggrann. Den tycker jag inte är så självklar.

När vi nu bestämde oss för att skaffa hemlarm så hade jag läst på om de olika bolagen på marknaderna, jämfört kostnader, läst på vad alla olika slags skydd innebär och vad som finns/kan erbjudas och bokat möte med säljare. När han kom tyckte han jag skulle bli säljare hos dem eftersom jag var så påläst. Min sambo var kvar på "det skulle nog vara skönt med larm, det får vi fundera på".

Jag är väldigt spontan och tar de flesta beslut snabbt, vilket inte behöver vara ogenomtänkt bara för det.

Med vissa grejer, exempelvis resor och hotell, gillar jag däremot att undersöka och spana runt ett tag innan bokning. Det handlar dock mer om att jag tycker det är roligt än att jag har svårt att bestämma mig.

Liknande trådar

Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 434
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
971
Senast: cassiopeja
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 417
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10