Sega människor med beslutsångest, fler än jag som har såna i bekantskapskretsen?

A

avslutat medlemskap

Att vissa är sååå sega i beslutsfattande, det ska vara "pang-pang-pang-pang" och inte "vääänta och seeee,,,,,,,,tänk lite till,,,,,,,fråga en vän,,,,,,fundera lite till" och sen när höga vederbörande kommit till skott så är tillfället borta. Jag har några såna i bekantskapskretsen och blir halvt galen på dom när dom bara velar, :banghead: varför då fråga om jag kan fixa fram nåt när dom sen inte kan bestämma sig? :meh: Mina beslutsvägar är här och nu, inte kanske,,,,,,eventuellt för då är tillfället borta.

Senaste "inte kan bestämma sig" skedde i Måndags, jag var till ett byggvaruhus med en kompis och där hade dom extrapris på en byggsåg som jag tidigare sneglat på, såg + bord för samma pris som bara sågen tidigare kostat (1200:-) och kompisen skulle också köpa en eftersom dom ska snickra en hel del framöver. Medan han ringde hustrun, svärfadern och funderade så försvann sista sågen så han blev utan, och det är inte det att det fattas pengar, det fattas bara beslut. Varför inte bara lasta i vagn och gå till kassan direkt? Mina beslut handlar om sekunder, hans om månader. :banghead:

Man är olika personlighetstyper. Vi fick göra en personlighetsprofil på jobbet härom månaden. Den vi gjorde mätte dels hur känslostyrd man är och sedan om man är en sådan som gillar att ta snabba beslut och vara mer pang på, eller om man är lite överanalyserande och "långsam". Jag misstänker att din vän är den ena typen och du den andra :). Jag är också den snabba typen och stör mig jättemycket på motsatsen. Det är ganska ofta jag får bita mig i tungan när andra tar så lång tid på sig enligt mig. Det är ju bara att ta ett beslut och köra på det!

Jag är både ock.

Snabba beslut i vissa lägen och eftertänksam i andra. Beror helt på vad det gäller. Skulle dock aldrig stå vid ett verktyg och handla utan att kolla med Sambon först om det är värt det. (Han är hantverkare så mycket har han och det han inte har brukar vara lätt att få tag i) Så en såg No way att jag tar ett enhälligt beslut i det eller andra verktyg.
Oftast brukar det dock handla om saker jag gjort/bestämt mig för och informerar sambon om i efterhand :)

Att beställa mat ute är jag dock helt värdelös på. ! av 100ggr vet jag vad jag vill ha resterande är velande. Eller så är det så att jag fattar typ 80 000 snabba beslut på en och samma gång när jag beställer och därför tar tid på mig :D

Njaaa, jag är ibland velig som ja den veligaste som finns och ibland bara pang på. Behöver jag en till hårddisk då köper jag den direkt. Andra saker som tex en lampa eller liknande kan jag gå omkring och kolla på, gå hem och fundera, köpa och ta hem, kolla om den passar, gå och lämna tillbaka den och sedan gå och fundera mer (jo sann historia och jag gjorde det ett par gånger med olika glödlampor tom), ta tillbaka den, fundera mer och gå och köpa igen.

Just nu vill jag ha en bok, har egentligen absolut inte råd, men vill haaaa. Så sitter här och funderar och funderar och velar. Kommer nog att göra det i några veckor, återigen inte överdrivet. Boken är inte särskilt populär som så, men har inte tryckts i ny upplaga på säkert 40 år så därför dyr.

Jag tänker alltid igenom stora beslut, gillar inte impulsiva människor som gör saker utan att tänka igenom om det verkligen är bra/fungerar.

Däremot håller jag med @cewe ang den situationen du beskriver. Det där låter bara trögtänkt, eller så ville han inte ha en.

Jag är snabba beslut - rakt igenom.

Nästan alltid blir det rätt dessutom. De få gånger jag avstått kan jag gräma mig i evigheter. Fast om det är så helt bra vet jag faktiskt inte? Men själv är jag nöjd :D

Jobbade på ett ställe där en forskare hade på sin dörr "hellre rätt gissat än noga felräknat" Bra motto :up:

Kompisen kan gå och grunna i evigheter. Som när hon funderade på en bokhylla på MIO. När hon väl kom till skott var den sedan länge ute ur sortimentet. Det är lite underligt eftersom hon leder en stor organisation och måste vara beslutsmässig.

Hennes mamma däremot var trött på sin veliga make som behövde planera saker länge och ordentligt. Hon sa - i gott och väl mogen pensionsålder - om nån säger att jag ska till USA i eftermiddag så är det väl bara att packa. :D

Ja det har jag vilket resulterar i att simpla saker kan bli till rena projekt. Som när jag ringde till personen i frågade "Hej vi (jag och några vänner) tänkte ut och äta nästa lördag, vill du vara med?". Får "mycket möjligt!" som svar. Några dagar går och det är dags att boka bord, ringer igen, får svaret "vill antagligen med, du kan väl boka en extra plats åt mig". Dagen innan: "jo jag är nog på, vi kan höras i morgon". Samma dag: "Jag vet inte, åk ni in så kanske jag kommer". Under middagen "Hej käkar ni nu eller? Är ni kvar ett tag eller? Kanske kommer in ett tag i så fall".

Att vissa är sååå sega i beslutsfattande, det ska vara "pang-pang-pang-pang" och inte "vääänta och seeee,,,,,,,,tänk lite till,,,,,,,fråga en vän,,,,,,fundera lite till" och sen när höga vederbörande kommit till skott så är tillfället borta. Jag har några såna i bekantskapskretsen och blir halvt galen på dom när dom bara velar, :banghead: varför då fråga om jag kan fixa fram nåt när dom sen inte kan bestämma sig? :meh: Mina beslutsvägar är här och nu, inte kanske,,,,,,eventuellt för då är tillfället borta.

Senaste "inte kan bestämma sig" skedde i Måndags, jag var till ett byggvaruhus med en kompis och där hade dom extrapris på en byggsåg som jag tidigare sneglat på, såg + bord för samma pris som bara sågen tidigare kostat (1200:-) och kompisen skulle också köpa en eftersom dom ska snickra en hel del framöver. Medan han ringde hustrun, svärfadern och funderade så försvann sista sågen så han blev utan, och det är inte det att det fattas pengar, det fattas bara beslut. Varför inte bara lasta i vagn och gå till kassan direkt? Mina beslut handlar om sekunder, hans om månader. :banghead:

Ja det är väl samma sak som med de som fattar förhastade beslut, slänger in sig i vilka situationer som helst, genar runt regelvek och oftast lämnar ett tornadokaos efter sig i sin framfart.

Dvs att det sitter i personligheten och ganska svårt att styra.

Finns det bara en kvar då är man ju inte bara velig utan även korkad om man ringer massa människor först istället för att lassa på grejen på vagnen :confused:
SEN kan man vela fram och tillbaka.
Exakt, och speciellt som den behövs per omgående också (altanbygge). :banghead:

Samma kille på Jula, "men behöver du sååå många paket montageskruv av olika sorter" när jag kompletterade och fyllde på sortimentet här hemma, fan, jag har 6,5 mil enkel resa dit och att då i snålhetens namn inte fylla upp det som på tid och längd ändå går åt är bara dumsnålt. :banghead: Han skulle varit med när jag köpte ett obrutet paket spikplåtar av största sorten (100 per paket) då hade han fått spader. Behöver jag mindre storlekar så delar jag dom med bänksaxen. :up:

Jag har ibland fått kommentarer om inköp av diverse men det finns alltid en tanke och finns budgeterade medel för det och jag VET att det jag köper antingen går åt direkt eller inom en framtid, att vela hit och dit och sen stå där med halvfärdigt projekt pga. saknade delar är bara efterblivet.

Det är många som fått ett "agera för helvete" från mig när dom velar. :p

Ja det har jag vilket resulterar i att simpla saker kan bli till rena projekt. Som när jag ringde till personen i frågade "Hej vi (jag och några vänner) tänkte ut och äta nästa lördag, vill du vara med?". Får "mycket möjligt!" som svar. Några dagar går och det är dags att boka bord, ringer igen, får svaret "vill antagligen med, du kan väl boka en extra plats åt mig". Dagen innan: "jo jag är nog på, vi kan höras i morgon". Samma dag: "Jag vet inte, åk ni in så kanske jag kommer". Under middagen "Hej käkar ni nu eller? Är ni kvar ett tag eller? Kanske kommer in ett tag i så fall".
Är jag din kompis ?
Jag är precis så för att jag inte kan planera.
Vet inte hur jag mår från en dag till en annan ,så jag har slutat bestämma saker och tar kompisträffar spontant när jag har energi.
Jag har svårt när vissa vill bestämma Dag och tid långt i förväg.
Blir stressad, har en kompis som är en planerare , hon kan på måndagen skriva ja tar tåget tjugo över sex på fredag, fast tågen går va tionde minut ungefär.
Och skickar frågetecken när man inte svarar på sms.
Brukar inte träffa henne så ofta längre.

Hade med en sådan människa att göra tidigare, jag sa faktiskt upp kontakten pga att hon aldrig kunde bestämma något utan allt skulle hållas öppet eller velas om in i det sista, helt omöjligt att planera något. Dessutom kändes det som att jag var något slags reservalternativ som dög om inget roligare dök upp :grin:

Liknande trådar

Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 434
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
971
Senast: cassiopeja
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 417
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10