Sedering vid HD/AD-röntgen?

Frukten

Trådstartare
Jag ska röntga min tik nu i höst och pratade lite om det med uppfödaren. Jag har inte gjort det förut då detta är min första egna stora hund.

Hursomhelst så menade hon att det var av största vikt att veterinären inte gav full dos sedering, utan bara för max 10 kg. Annars skulle musklerna bli för slappa och man skulle få ett dåligt resultat.

Ni som röntgat, hur har eran veterinär resonerat angående sederingen? Blev lite nyfiken.

Senast ändrad:
Sv: Sedering vid HD/AD-röntgen?

Jo, så har väl jag också sett det men då jag som sagt aldrig gjort detta förut så kändes det inte som att jag kunde uttala mig så mycket om saken. En kullsyster har fått C på sina höfter och detta berodde på den för stora dosen av sedering, enligt uppfödaren.

Jag har nog aldrig tänkt något vidare på det. Men min uppfödare anser, och påstår att det finns studier som stödjer detta (har dock inte någon koll på vad det är för studier) att sedering kan påverka resultatet på röntgen.

Jag tänker röntga min hund utan full sedering, mest för att min uppfödare röntgar alla syskon i kullen vid samma tillfälle (i samband med mentalbeskrivningen om jag inte minns fel). Men jag är också nyfiken på om någon vet mer om detta?

En dålig höft är en dålig höft så ser jag på det och vise versa.

Höfterna har ju visat sig bli påverkade av sedering så det är något som tåls att tänka på. En hund som kunde ha haft rediga B höfter kanske hamnar på gränsen till C istället och blir "nerdömd" om man har otur. Däremot att det ska vara sedering för max 10 kg låter udda i mina öron..

Jo, så har väl jag också sett det men då jag som sagt aldrig gjort detta förut så kändes det inte som att jag kunde uttala mig så mycket om saken. En kullsyster har fått C på sina höfter och detta berodde på den för stora dosen av sedering, enligt uppfödaren.

Är den hunden omröntgad med bättre resultat då?

Jag har nog aldrig tänkt något vidare på det. Men min uppfödare anser, och påstår att det finns studier som stödjer detta (har dock inte någon koll på vad det är för studier) att sedering kan påverka resultatet på röntgen.

http://stud.epsilon.slu.se/3027/1/eriksson_j_110725.pdf

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archi...påverkan_på_resultatet_av_höftledsröntgen.pdf

Visst finns det studier. Men inget jag kan hitta som stödjer TS uppfödares påståenden.

Vad jag hört så handlar det om olika narkosmedel som kan ge lite olika resultat. Det viktigaste är dock att personalen är noga och kunniga om hur hunden ska hållas osv. Man ska dessutom undvika att röntga tikar i anslutning till löp.

Till viss del tror jag det handlar om att uppfödarna gärna vill skylla på externa orsaker istället för att se över sin avel.

/Migo

Höfterna har ju visat sig bli påverkade av sedering så det är något som tåls att tänka på. En hund som kunde ha haft rediga B höfter kanske hamnar på gränsen till C istället och blir "nerdömd" om man har otur.

Det är vad jag också har hört, och hittade faktiskt en svensk studie (Impact of sedation method on the diagnosis of hip and elbow dysplasia in Swedish dogs.) nu när jag sökte som bekräftade att höfterna blir "lösare" av sedation (Domitor + Dolorex - som är den vanligaste). Plegicil som inte sederar hunden lika mycket, skulle om jag förstod det riktigt, ha en mindre risk för att göra höfterna lösare. Studien visade också att sederingsvalet var av större betydelse för stora hundraser - Domitor + Dolorex gav ännu lösare höfter i förhållande till vad det hade gjort på en mindre hundras. Intressant!

Jag vet också en hund som låg precis mellan B och C, och blev satt till C. Hon sövdes på Domitor, så egentligen kanske hon bara hade haft B höfter...

Visst finns det studier. Men inget jag kan hitta som stödjer TS uppfödares påståenden.

Fast det veterinären har tänkt där är att hon helt säkert har tagit lite mindre av Domitor (det vanligaste) för att hunden inte skulle bli för tungt sederad och därmed ökad risk för lösa höfter och felbedömning. Det skulle ca motsvara till att använda ett sedationsmedel som inte var lika muskelavslappnande - som Plegicil t.ex. i normal dos.

Angående det där med löp. Jag har trott att min tjej ska sätta igång nu men det verkar dra ut på tiden. Hur långt innan och hur långt efter kan man röntga?

Fast det veterinären har tänkt där är att hon helt säkert har tagit lite mindre av Domitor (det vanligaste) för att hunden inte skulle bli för tungt sederad och därmed ökad risk för lösa höfter och felbedömning. Det skulle ca motsvara till att använda ett sedationsmedel som inte var lika muskelavslappnande - som Plegicil t.ex. i normal dos.

Det är inte veterinären som har tänkt utan uppfödaren som jag fattat det. Jag har inte hittat något veterinärt påstående om att man bör ge mindre av ett preparat och definitivt inte 10kg som gräns. Utan att man rekommenderar mellan 0,1-0,1ml/10kg beroende på preparat. Däremot att man kan vid ex. omröntgen använda sig av Acepromazin för att minska risken för överdrivet muskelavslappnande och se om det ger ett bättre HD resultat.

Ja, hehe, jag kanske ska läsa lite mer ordentligt...
Du har rätt, där finns inga studier på det, men jag kan förstå tänket, kan inte du det?
Men håller med om att 10 kg är väldigt lite i och för sig, man ska inte hålla på och justera för mycket på dosangivningarna. För det var väl en stor hund?
Hade jag vart TS hade jag lyssnat mer på veterinären än på uppfödaren (om det är en erfaren vet som har gjort många HD/AD röntgen).

En bra hund har bra höft oavsett sedering medan en hund med slapp led kan visa sig mer slapp av djup sedering..

En ”slapp led” är en led vars läge i höftledsskålen förändras och det påverkas genom val av sederingsmedel.

Senast ändrad:

Kring detta med röntgen så finns massor och åter massor av "sanningar" och "måsten"...

Min högst personliga erfarenhet är att om man har en välmusklad och sund hund med bra höfter och armbågar så är sederingsmetoden helt ovidkommande.
Det som avgör är hur duktig röntgensköterskan är att lägga hunden rakt och "bra"!

Mina valpar/unghundar får springa, leka, busa och följa med på normala promenader från att de är 8 veckor gamla. De röntgas när de är ett år med normal sedering - domitor anpassat efter hundens vikt - och fram tills idag så har alla hundar varit helt fria utom en som har B-C (min lilla "soff och säng"-hund).

Jag har även röntgat en tik under löpet, en tik några veckor efter löp och vår yngsta någon vecka innan hennes löp...och alla har varit fria.

Så... Jag står fast vid att en sund hund som läggs rätt på röntgenbordet kommer att få bra höfter även med "tyngre" sedering!

Dessutom, om vi hela tiden väljer att hellre fria än fälla när det handlar om gränsfalls-leder så sågar vi ju på den gren vi sitter, eller hur?!

/Swat

Kring detta med röntgen så finns massor och åter massor av "sanningar" och "måsten"...

Min högst personliga erfarenhet är att om man har en välmusklad och sund hund med bra höfter och armbågar så är sederingsmetoden helt ovidkommande.
Det som avgör är hur duktig röntgensköterskan är att lägga hunden rakt och "bra"!

Mina valpar/unghundar får springa, leka, busa och följa med på normala promenader från att de är 8 veckor gamla. De röntgas när de är ett år med normal sedering - domitor anpassat efter hundens vikt - och fram tills idag så har alla hundar varit helt fria utom en som har B-C (min lilla "soff och säng"-hund).

Jag har även röntgat en tik under löpet, en tik några veckor efter löp och vår yngsta någon vecka innan hennes löp...och alla har varit fria.

Så... Jag står fast vid att en sund hund som läggs rätt på röntgenbordet kommer att få bra höfter även med "tyngre" sedering!

Dessutom, om vi hela tiden väljer att hellre fria än fälla när det handlar om gränsfalls-leder så sågar vi ju på den gren vi sitter, eller hur?!

/Swat

+1 på det!

En annan aspekt på det är att om man väljer ett preparat där hunden inte är lika djupt sederad, tex plegicil (vilket dessutom INTE rekommenderas av SKK), får sköterska/veterinär som utför röntgenundersökningen oftast ta fler bilder på hunden eftersom den är svårare att få att ligga still och få i ett bra läge. Detta medör att personalen utsätts för mer röntgenstrålning än nödvändigt.

Det viktiga är att personalen är erfarna med det medel de använder för sedering.
Senaste vovven röntgades hos Audell, som använder plegg, tog inte många bilder, hunden ligger i vagga o Audell själv håller i bakbenen o jag i frambenen, kameran sköter han med foten.

En slapp led kan bli slappare, men en bra led blir inte slapp av djup sedering.

Ang den hunden som du visste om så är det relativt enkelt. Antingen hade hunden slappa leder och då kan den blivit slappare med sederingen, men det är ju fortfarande så att en slapp led är en slapp led och det är ingen bra höft, eller så hade den en sämre skål/höftkuleplacering och då är det en en sämre höft.

Liknande trådar

Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 744
Hundhälsa Hjälp och råd! Lång text! Jag har en 5 årig tik som är sjuk men vi hittat inte varför. Allt började för ca 9 månader sedan då hon...
2
Svar
27
· Visningar
3 703
Senast: Sampi
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 530
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Gör en hd/ad röntgen som sedan skickas in till skk. Veterinären på kliniken säger att ena armbågen inte ser bra ut och hunden ska därför...
Svar
12
· Visningar
2 491
Senast: Jeps
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat