se o lär hur VI INTE ska göra----

Sv: se o lär hur VI INTE ska göra----

Tycker visserligen uppsjön av sådana här "HORSE SLAUGHTER IS BAD"-filmer är helt onödigt puttenuttiga och vinklade, men alla ni som ändå lägger ut dem - skriv och varna för starka bilder eller vad det nu är i huvudinlägget. Det finns yngre och känsliga besökare här på Buke också som inte borde se riktigt allt.

absolut, det är inte att skicka dom t slakt som är problemet.. utan att vi inget vet om hur o var dom hamnar... och hur vissa lr många slakterier behandlar dom innan... nödvändigt att sticka en häst m en kniv på olika punkter för att göra den förlamad.. lr skjuta den m gevär o inte veta om man träffar,, det är djurplågeri:bow: så vi måste va mer försiktiga med huruvida man ska slakta en häst lr inte..:rofl:

Jo vi vet var dom hamnar om man skickar sin häst till slakt....dom slaktas och INGET annat. Djurtransportörerna här i Svergie är mycket välutbildade och har ofta egna djur och utsätter ingen för onödigt lidande eller obehag.

Förstår inte var du har fått det ifrån att det är nödvändigt att sticka hästen på flera punkter för att göra den förlamad?? Något sådant förekommer INTE! Hästen/djuret sticks EFTER det att den är skjuten för att man ska vara säker på att den är ordentligt död, är lag på att så måste göras och gäller alla djurslag. Sedan skjuts dom inte heller med gevär, träffsäker heten är ENORMT hög vid en slakt. Det är kunnigt folk som utför en slakt. Hur många har egentligen varit närvarande vid en slakt någon gång? Det finns alldeles för mycket teorier om hur det går till och få är riktiga.

Skickar djur till slakt massor av gånger per år (är mjölkproducen) och det går inte till på det sätt som ofta beskrivs när det gäller lastning och transportering av djur. Dom hästar som jag slaktat har slaktats här hemma av en auktoriserad slaktare. Jag har varit med varenda gång från början till slut så jag vet hur fort det går och rutinerna kring avblodning.

Kicki :)

Gripande film.!

Det man borde göra är att skicka sina svenska hästar till slakt i sverige, så det inte sker massa onödiga slakttransporter utomlands, och så att vi inte importerar massa hästkött från länder där hästarna farit illa från slakteriet!

Jag har varit på ett slakteri en gång.
Tyckte det sköttes väldigt bra. Lite hårdhänt hantering mot några av tjurarna (Stutar?) men det var nog nödvändigt.
Jag är väl bara lite känslig ;)

Kossorna dog på direkten allihop, och det var inte ens hemskt att se på något av det, trots att jag var säker på att jag skulle tycka det innan :p

Stämmer att här i FI och SWE sköts nog sånt här väldigt snyggt. Bilderna är nog inte från ett Finskt eller svenskt slakteri. Skulle det vara så så skulle de nog ha livsmedelsverket i hälarn, så hygieniskt det ska vara på såna där ställen. Dessutom finns det alltid en vet. på plats i ett finskt/ svenskt slakteri.
Har aldrig själv varit på ett slakteri, men har hört att det finns nån form av galler golv där kor som kommer på kvällen och slaktas följande morgon går på. dessa är ju väldigt obekväma för djuren så de borde finnas bättre lösningar även från den hygieniska synvinkeln.

Fyy vad hemskt, såg inte ens färdigt filmen !

Ett sätt att veta att det går rätt till med hästen man skickar på slakt är att välja ett lokalt slakteri... mamma gjorde så med en av hennes hästar o hon ville absolut inte ha tråkiga transporter till Italien eller nåt + att hästen var svårlastad.

Hon fick hästen skjuten på hemmaplan o sen körde han hästen död till slakteriet. Helt ok sätt enligt mig, hästen slapp lastningsstressen o mamma visste att det bara var en död kropp som lämnade gården...

Hur kan man slakta en häst som är skjuten hemma?

Den slaktas på samma sätt som de som dödas på slakteriet.. ;)

Däremot får de inte användas till livsmedel.
Får man inte det om det är max 45 minuter til slakteriet från gården dom slaktas? Har för mig att jag läste det i en tråd, får gå å dubbelkolla det.

Hur kan vi förhindra detta? Jo genom att låta våra hästar här i sverige gå till livsmedel.

Efterfrågan på hästkött i sverige är inte stort, men ändå finns det inte tillräckligt med svenskt kött för att fylla efterfrågan. Då importeras kött från USA, där bla. bilderna på filmen kommer ifrån.

I Sverige är tranportörerna otroligt duktiga med djur, djur som stressas och skadas under transporten går inte att använda som livsmedel.
Lika så personalen på stallen på slakterierna, har b.la utbildning i djurens beteende och det finns långa listor med punkter om hur djuren ska skötas och hanteras.

Ett djur som är stressat får ett kött fullt med hormoner som gör köttet svart, det kastas och blir en otroligt stor förlust för slakteriet.
Lika så om djuret på något sätt skadas, hela skadan måste skäras bort och kastas, och detta får slakteriet betala för, om nu inte det är djurägarens ansvar, då får h*n betala för det. Lika som om djuren är sjuka, te.x har lunginflamation eller inte är avmaskade, då får h*n avdrag. Gamla skador syns LÄNGE när väl huden är borta.

När djuret lastas på transporten intygar djurägaren att djuret bla att djuret är friskt, inte har några skador eller är högdräktigt.

Det som blir hundmat är lite olika, vi levererar till d*ggy, det är b.la lungor och lever som de köper av oss. Som vi människor faktiskt också äter!

Slakterier är inga ställen där miljoner väller in, det räknas ören på ALLT. Det går inte att anlita en transportör som skadar djuren, det går inte att anställa en person i stallet som slår, sparkar eller stressar djuren.

Du är hemskt välkommen att följa med mig en dag på jobbet, jag har jobbat som slaktar i snart 3 år.

Dock tar inte vi emot hästar, de tar för lång tid att slakta och blir en stor förlust.

Det finns små lokala slakterier som tar emot hästar, de gör på olika sätt, vissa avlivar hästen där på plats och du får se till att den kommer dit. Sen finns de de som åker hem och avlivar hästen hemma, tömmer på blod och tar med hästen till slakteriet.

Allting registreras på svenska slakterier, skadade djur, dubbel skott vid bedövning ect ect.

Allting övervakas av veterinärer. Och de dokumenterar och fotograferar misstänkt vanvård och anmäler det till djurskyddsmyndigheten :bow:

Okej :) Var i andra tåden jag läste det. Där var det du som skrivit tidsangivelsen :)

Är det efterfrågan i sverige som behöver förändras så att det börjas slaktas häst i sverige å priset på hästkött ökar eller är det att svenskarna måste börja skicka sina friska hästar till slakt och inse att det inte är ett dåligt alternativ?

Okej då lärde jag mig nått nytt igen :D

Har hört innan att de inte får det nämligen.

Okej :) Var i andra tåden jag läste det. Där var det du som skrivit tidsangivelsen :)

Är det efterfrågan i sverige som behöver förändras så att det börjas slaktas häst i sverige å priset på hästkött ökar eller är det att svenskarna måste börja skicka sina friska hästar till slakt och inse att det inte är ett dåligt alternativ?

Det är mest det att man måste få ut magen och tarmarna, de jäser och kan gå sönder, och går sönder lättare om de börjat jäsa. Dessutom kan de sätta smak på köttet :crazy:

Det behövs fler svenska hästar i livsmedelsproduktionen, idag importeras kött från b.la. USA och säker slakterier som man ser på filmerna på youtube.
Det finns ju b.la en hästkorv med gamla anor, de får importera mer och mer kött för att kunna bibehålla sitt 100 åriga recept och kunna producera så pass mycket korv som vi konsumenter köper.

Folk tittar för mycket på youtube och hör berättelser från jag vet inte vad. De behöver själva åka och se hur det går till.

Just p.ga. alla dessa trådar om hästslakt, så blir jag bara mer och mer motiverad till att besöka ett lokalt slakteriet här i Uppland och dokumentera hästens väg då under hela slakten för att i alla fall försöka att få någon att inse att vi faktiskt har det rätt bra här.

Okej då lärde jag mig nått nytt igen :D

Har hört innan att de inte får det nämligen.

Jodå om en veterinär kollar på djuret först innan den avlivas.

Sen får du ju slakta själv hemma för husbehov som det heter. Då kan du som sagt antingen slakta själv eller om du anlitar någon som kommer hem. Men det köttet får man lov att äta upp själv, eftersom det är obesiktat.

Så tycker jag oxå, det går ju verkligen inte till så här på svenska slakterier å det är det man blir så less på när folk startar sådana här trådar. Dom för bara med sig okunskab och feltolkningar. Som slutar i att svenska folket slutar skicka sina hästar på slakt här i sverige å har man otur då så kan den faktiskt hamna på ett slakteri utomlands med hemska transport till dom länderna istället å så köper vi sedan tillbaks det köttet hit till sverige eller från hästar som inte kommer från sverige som har haft en dålig väg till och dålig behandling på slakteriet.

Trevligt att du finns här och kan upplysa folk :bow:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 537
Senast: Sezziyanen
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 165
Senast: skogaliten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
892
Senast: IngelaH
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 082
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar