SD om ridsport!

Sv: SD om ridsport!

Har du ridit terrängmoment på högre nivå?

Jag har och nej det går inte att jämföra med fysiska sporter på samma nivå. Dy behöver inte ha super fysik för att rida runt *** internationell klass.

Det behövde man inte ens på den tiden det var "riktig" fälttävlan heller.

Det är bara löjligt att försvara att man i ridsporten utövar någon större fysiskt aktivitet för det är inte det som är det viktigaste utan det är ju att vi faktiskt tränar upp en häst till att vara en atlet!
 
Sv: SD om ridsport!

Självklart är det jobbigare med en sport på "extrem amatör nivå" (tolkar det som snäppet under proffs). Det gäller säkerligen för många sporter inklusive ridningen. Extrem amatörnivå när det gäller exv fälttävlan är jobbigare än motionsbadminton.

Edlit
Om du med extrem amatörnivå menar nybörjare så vet du inte vad du pratar om. Jag har spelat badminton på nybörjarnivå till snäppet över, lite svettigt var det och andfådd blev jag men inget annat. En ridtur efter några veckors/en månads uppehåll leder utan undantag till ordentligt träningsverk, knappast ett tecken på att man inte ansträngt sig. Vid ett tillfälle hoppade jag en bana på 80-90 cm nivå tämligen otränad och på en häst som inte var självgående. Den som direkt efter den ritten (när jag stor och flämtade) påstått att det inte var en fysisk ansträngning hade jag strypt... Om man är tränad för något så går det givetvis lättare men det är bara ett tecken på att det är en fysisk ansträngning.

Lustigt för när jag var som mest aktiv och tävlade varje helg, hade tre hästar i den högsta klassen så sa jag ja till att vara med och spela i ett korpen lag i just badminton och hör och häpna jag fick både träningsvärk och blev betydligt tröttare av de matcherna som jag gick än min utövning i fälttävlan
 
Sv: SD om ridsport!

Där har du svaret, du har ridit hela ditt liv.

Jag påstår inte att det går att jämföra rakt över med andra sporter utan det jag reagerar på är att det inte skulle krävas någon fysisk ansträngning för att rida.
 
Sv: SD om ridsport!

Lustigt för när jag var som mest aktiv och tävlade varje helg, hade tre hästar i den högsta klassen så sa jag ja till att vara med och spela i ett korpen lag i just badminton och hör och häpna jag fick både träningsvärk och blev betydligt tröttare av de matcherna som jag gick än min utövning i fälttävlan

Högst naturligt, man får träningsverk och blir trött av det man är ovan vid, inte det man gör hela tiden. Det är sällan man får träningsvärk om manär van och tränad för något, kanske då med undantag av om man håller på med enorma kraftansträngningar som maraton och femillen på skidor.
 
Sv: SD om ridsport!

Lustigt för när jag var som mest aktiv och tävlade varje helg, hade tre hästar i den högsta klassen så sa jag ja till att vara med och spela i ett korpen lag i just badminton och hör och häpna jag fick både träningsvärk och blev betydligt tröttare av de matcherna som jag gick än min utövning i fälttävlan

Men hallå hur tänkte du nu? Varför skulle du inte få träningsvärk? Du skriver som om kroppen skulle bestå av en ända träningsbar muskel :p
Men ta med dina badminton kompisar som aldrig ridit och kör ett hårt dressyrpass så kan du fråga hur dem känner sig dagen efter :D
 
Sv: SD om ridsport!

Lustigt för när jag var som mest aktiv och tävlade varje helg, hade tre hästar i den högsta klassen så sa jag ja till att vara med och spela i ett korpen lag i just badminton och hör och häpna jag fick både träningsvärk och blev betydligt tröttare av de matcherna som jag gick än min utövning i fälttävlan

Många andra har redan svarat dig men som sagt är det självklart att man får träningsvärk när man gör något "nytt". Jag umgås en hel del med längdskidåkare som alltså tränar och tävlar på ganska hög nivå under hela vintern, men när det är dags för fotbollssäsongen där många av dem oxå är aktiva så får de träningsvärk de första träningsomgångarna eftersom det är andra muskler/använder musklerna på ett annat sätt.
Varför vill du inte tro på att du har tränat upp dina muskler, styrka och kondition så ridningen känns lätt? Prova att låta bli att rida helt under ett år och rid sedan ett rejält pass, jag kan lova dig att det känns i kroppen. Jag har provat... När jag jobbade med hästar så kunde jag rida två hästar, köra fyra och mocka, gå med hästar fram och tillbaka till hagar och ändå inte vara så särskilt trött. Nu när jag sitter på kontor, och tränar med hunden i skogen så är ridningen betydligt mer jobbig än då.
 
Sv: SD om ridsport!

Detta är ju totalt OT men inte sjutton utnyttjas en ishall bara av de som spelar hockey??
I vår ishall får konståkningsklubben mycket mer istid än kommunens hockeyförening. Och vilka är det som utövar konståkning? Inte är det killar i så stor omfattning i alla fall...
Lägg sedan till allmänhetens åkning som är flera timmar varje dag.

Nu kanske inte just Gimo har någon konståkningsklubb? men att generellt säga att man bara satsar på killar när man lägger pengar på en ishall är nog att ta i lite.

Nej, det finns ingen konståkningsklubb i Gimo. Det finns ingen konståkningsklubb i hela Östhammars kommun. Vår gruppledare i Kommunfullmäktige, som även sitter i Kommunstyrelsen, och som några gånger även fick tjänstgöra i Kommunstyrelsens arbetsutskott (där hon är ersättare) frågade efter mer information om vilka som utnyttjar hallen, vilka övriga föreningar som finns, vad de får av kommunen o.s.v. Det beslutsunderlag vi fick var långt ifrån "fullständigt" men lite fick vi i alla fall veta. Och visst har killarna mest istid. Gimo hockey har ett damlag (där Fritidsnämndens ordförandes döttrar spelar ...) och något "blandat" lag (med typ 2 tjejer och 22 killar). När det gäller allmänhetens åkning så skiljer sig hockeyklubbens uppgifter från kommunens uppgifter, men inte är det flera timmar per dag. Däremot utnyttjas ishallen under vissa perioder av skolan. Enligt bslutsunderlaget har flick/dam (inkl. matcher) 3 timmar istid per vecka i Gimo, av 52-65.

I debatten i Kommunfullmäktige fick just jag göra jämförelserna med ridsporten, eftersom jag "kan" de frågorna, men vi som var emot att kommunen ska betala för att bygga upp hallen (OBS vi är inte emot att det finns en ishall, bara att kommunen ska betala ALLT, hockeyklubben hade inte ens FÖRSÖKT få fram andra sponsorer) hade många fler argument än så. Även jag tog faktiskt upp annat, bl.a. att kommunen nyligen yttrat sig till Skolinspektionen att det skulle bli så dyrt för oss om lärarna på en liten byskola, som kommunen beslutat att lägga ner, fick driva skolan vidare som friskola. Kostnaden är ungefär lika stor per år som de ökade kostnaderna vi får för ishallen, och då tycker i alla fall jag att skolan är viktigare. Vi har också ett antal simhallar i kommunen, som kommer att måsta renoveras snart. Risken är stor att vi kommer att få lägga ner någon av dem, och även det tycker jag vore värre. Simkunnighet är trots allt livsviktigt på ett helt annat sätt än skridskoåkning, och även simhallarna är öppna för allmänheten och används under perioder av skolor.

Sen blev vinkeln i artikeln i UNT (den som SD-ordföranden reagerade på) väldigt fokuserad på genusperspektivet, men det beror på att journalisten trodde sig ha fått fram uppgifter som helt sa emot mina argument om sned fördelning av kommunens pengar. Fast det hade han inte. :D Hans resonemang gick nämligen ut på att 1) kommunen ger mer pengar till ridsporten än till hockeyn (han hade glömt att räkna med de där miljonerna som kommunen betalar för ishallarna - i jämförelse med det är några tusenlappar mer i föreningsbidrag och LOK-stöd inte så mycket) och 2) det är många fler som spelar hockey än som rider (då hade han enbart räknat med Gimo RK, däremot med både Gimo hockey och ÖSK hockey, det finns minst tre andra ridklubbar i kommunen, men det är bara Gimo RK som bedriver lektionsverksamhet, för att delta i de andra klubbarnas verksamhet måste man ha tillgång till egen häst (eller lånad).

Något jag själv noterat i mina hemkommuner är att uppvaktningen från fotboll-/ishockeyhåll är mycket mer intensiv/aggressiv och krävande än från ridsporten. Jag vet inte hur det ser ut på andra håll men det känns lite som att det även inom detta område är så att den som gapar mest får mest.
Inte sällan finns även idrotternas representanter inom kommunfullmäktige, det skall inte påverka men jag tillåter mig själv att påstå att det faktiskt gör det.

Visst är det så. De som gapar mest och som råkar ha representanter i fullmäktige får bättre genomslag. Det är skevt och vad som behövs är ett mer objektivt system. Vilket verkar ha varit vad aktuell SD-ledamot gick igång på.

Så är det här också. Den som ber om pengar får ofta (men inte alltid). Jag har i stället (så gott det nu går när man inte får lägga egna förslag) jobbat för att vi ska göra en genomgripande analys för att se vilka vi sponsrar och hur mycket. Med en sån analys som grund skulle det inte spela lika stor roll vilka sporter de som sitter i Fritidsnämnden är engagerade i, och därför känns det som en smartare väg att gå än att bara jobba för att ridsporten ska få mer - det finns dessutom med stor säkerhet även andra sporter som får "för lite".
 
Sv: SD om ridsport!

KL
Jag är en av dem som tycker att ridning oftast inte är en speciellt fysiskt ansträngande sport. Det ger ingen hög puls och därför ingen större effekt på konditionen. Visst är det viss styrketräning och balansträning och man är ofta utomnhus mer osv. Bra vardagsmotion. Det här är min uppfattning och jag gör inte anspråk på att ha någon absolut sanning att delge.

Jag tycker dock inte att det har med saken att göra när man diskuterar stat och kommuns stöd till idrotter. Det är helt irrelevant i sammanhanget.
 
Sv: SD om ridsport!

Nej ridning generell är inte enormt ansträngande, men det har sporten gemensamt med de flesta tekniksporter, bland de fysiskt jobbigaste lär exempelvis femmilen på skidor vara och de mest lättsamma exempelvis curling och skytte. Debatten om hur ansträngande ridning är är inte så relevant för sakfrågan, men officiellt så är räknas ridsport som sport i Sverige och det borde räcka för att få motsvarande stöd som andra idrotter.
 
Sv: SD om ridsport!

Håller helt med. Jag har aldrig någonsin haft mer än på sin höjd grundkondis, men ändå klarar jag att träna aktivt dressyr, i perioder har det varit mer än en häst. Däremot får jag träningsvärk de första passen efter ett uppehåll, men jag kan inte se det som detsamma som "fysiskt ansträngande". Kondisen blir inte bättre av ridningen, den får jag träna på annat sätt, däremot tränas muskler som man inte använder annars, man blir mer allsidigt tränad om man ägnar sig åt ridning plus annan aktivitet. Man får bättre kroppskontroll.

Jag kan inte förstå hur "fysisk ansträngning" skulle kunna vara ett kriterium för om aktiviteten ska kallas sport eller ej. För självklart är ridgrenarna sport. Precis som skytte räknas som sport utan att vara särskilt fysískt ansträngande, eller rally osv osv osv.
 
Sv: SD om ridsport!

Lustigt för när jag var som mest aktiv och tävlade varje helg, hade tre hästar i den högsta klassen så sa jag ja till att vara med och spela i ett korpen lag i just badminton och hör och häpna jag fick både träningsvärk och blev betydligt tröttare av de matcherna som jag gick än min utövning i fälttävlan

Ja, det är klart, du var ju inte tränad för det. Hade du spelat badminton tre timmar varje dag och ridit på helgerna hade du fått träningsvärk av ridningen istället. Badminton och ridning anstränger ju helt olika muskler, så träning i det ena ger ju inte muskler för det andra.
 
Sv: SD om ridsport!

KL
Jag är en av dem som tycker att ridning oftast inte är en speciellt fysiskt ansträngande sport. Det ger ingen hög puls och därför ingen större effekt på konditionen. Visst är det viss styrketräning och balansträning och man är ofta utomnhus mer osv. Bra vardagsmotion.

Som utövare av andra "erkända" idrotter och även erf av "erkänd" idrott på elitnivå är jag benägen att hålla med.
Varje annat av mina träningspass, som kräver både kondition och styrka i utövandet, är ansträngande. Varje pass känns i kroppen och jag behöver natten för återhämtning.

Det är ytterst få gånger som jag under hela mitt liv haft ett ridpass som varit särskilt krävande rent fysiskt.


Sedan kan jag tänka mig att ridpass kan upplevas som ansträngande om man generellt är i rätt risigt fysiskt skick, alternativt inte rider särskilt frekvent eller om man saknar jämförelse.


Jag tycker dock inte att det har med saken att göra när man diskuterar stat och kommuns stöd till idrotter. Det är helt irrelevant i sammanhanget.

Absolut :)
 
Sv: SD om ridsport!

KL
Jag är en av dem som tycker att ridning oftast inte är en speciellt fysiskt ansträngande sport. Det ger ingen hög puls och därför ingen större effekt på konditionen. Visst är det viss styrketräning och balansträning och man är ofta utomnhus mer osv. Bra vardagsmotion. Det här är min uppfattning och jag gör inte anspråk på att ha någon absolut sanning att delge.

Jag tycker dock inte att det har med saken att göra när man diskuterar stat och kommuns stöd till idrotter. Det är helt irrelevant i sammanhanget.

Nej det har inget med kommunens pengar att göra. Fritidsnämnden i Östhammars kommun betalar även för campingplatser, gästhamnar, fritidsgårdar, bygdegårdar och har till och med gett pengar till dataspel, så "fysiskt krävande" eller om en aktivitet räknas som sport, idrott, rekreation eller något annat har inte med saken att göra alls.
 
Sv: SD om ridsport!

Där har du svaret, du har ridit hela ditt liv.

Jag påstår inte att det går att jämföra rakt över med andra sporter utan det jag reagerar på är att det inte skulle krävas någon fysisk ansträngning för att rida.

Jag är inte speciellt tränad för det, inte ens när jag sprang 4km om dagen hade jag lika bra kondition som de som utöver fysidrotter.

Ingen har väl påstått att det inte är fysiskt att sitta på häst?? Det som jag mfl har vänt sig emot att man jämför det med fysidrotter vilket man inte kan. Man behöver inte ha en atletisk tränad kopp för att rida.

Det betyder inte att man inte kan kalla det för sport för det är det i allra högsta grad. Alla blir inte världsstjärnor i ridsport, långt ifrån och det är där prestationen ligger att vissa kan rida och träna upp hästar.
 
Sv: SD om ridsport!

Många andra har redan svarat dig men som sagt är det självklart att man får träningsvärk när man gör något "nytt". Jag umgås en hel del med längdskidåkare som alltså tränar och tävlar på ganska hög nivå under hela vintern, men när det är dags för fotbollssäsongen där många av dem oxå är aktiva så får de träningsvärk de första träningsomgångarna eftersom det är andra muskler/använder musklerna på ett annat sätt.
Varför vill du inte tro på att du har tränat upp dina muskler, styrka och kondition så ridningen känns lätt? Prova att låta bli att rida helt under ett år och rid sedan ett rejält pass, jag kan lova dig att det känns i kroppen. Jag har provat... När jag jobbade med hästar så kunde jag rida två hästar, köra fyra och mocka, gå med hästar fram och tillbaka till hagar och ändå inte vara så särskilt trött. Nu när jag sitter på kontor, och tränar med hunden i skogen så är ridningen betydligt mer jobbig än då.

Jag red och tävlade 6veckor efter förlossning och nej jag kände faktiskt inget alls trots att jag inte suttit på en häst på 9 månader.

Och eg är det väl inte frågan om att man inte skulle få träningsvärk om man gör något annorlunda, men jag tror nog inte att om man gjorde fystester på ryttare i tex msv nivåer eller lägre och gjorde samma fystester på tex friidrottare på samma nivå så tror jag faktiskt att över lag så är ryttarna rätt dåligt tränade i sina kroppar. För det var väl det som diskuterades??

Att man behövde ha en tränad kropp för att rida, vilket jag anser att man inte behöver.
 
Sv: SD om ridsport!

KL
Jag är en av dem som tycker att ridning oftast inte är en speciellt fysiskt ansträngande sport. Det ger ingen hög puls och därför ingen större effekt på konditionen. Visst är det viss styrketräning och balansträning och man är ofta utomnhus mer osv. Bra vardagsmotion. Det här är min uppfattning och jag gör inte anspråk på att ha någon absolut sanning att delge.

Jag tycker dock inte att det har med saken att göra när man diskuterar stat och kommuns stöd till idrotter. Det är helt irrelevant i sammanhanget.

Ja jag håller fullt med dig.

Att det är en sport borde alla var fullt överens om men att säga att den är fysiskt ansträngande och jämföra med andra sporter tycker jag är fel. Och dessutom för sporten som sådan så tror jag faktiskt att det skadar anseendet mer än det gagnar att hävda att ridning är en fyssport.
 
Sv: SD om ridsport!

Fast konstigt nog är alla som rider i världseliten duktigt vältränade. Hur de nu lyckas bli det av att hålla på med en enligt dig ickeansträngande sport. Inte i klass med friidrottare kanske, men jämfört med andra tekniksporter, fäktning t ex.
 

Liknande trådar

Äldre Har ni sett? http://www.interasistmen.se/dumheter/sd-politiker-ridning-ar-ingen-idrott-da-den-inte-kraver-en-fysisk-insats/...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 088
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp