SD om ridsport!

Sv: SD om ridsport!

Men snälla ni.

Ni kan väl ändå inte på allvar jämföra den fysiska ansträngning som orientering, längdskidor, fotboll, hockey, badminton, friidrott och liknande kräver....

med RIDNING!!!

Det blir ju fan bara löjligt.

Men visst är det en idrott.

Har du ridit terrängmoment på högre nivå?
 
Sv: SD om ridsport!

Nu tar jag för givet att om du ens rider så åker du bara häst:)

Börja rid ordentligt istället så får du se att badminton inte är något.
 
Sv: SD om ridsport!

Jag blir inte ett dugg trött av att lira badminton på amatörnivå, inte heller av att orientera, spela fotboll, innebandy osv.
Antar att du aldrig ridit utan bara åkt häst på sin höjd?
 
Sv: SD om ridsport!

Skillnaden är att t.ex badminton, redan på extrem amatörnivå, är fan så mycket jobbigare än ridning i stort.

Vad fan spelar det för roll. Om du tror att idrott går ut på nån sorts tävlan i svettighet och skitighet så kan du ju ägna dig åt rugby eller gyttjebrottning eller något annat strunt.
Vad är förresten "extrem amatörnivå"? Att man aldrig hållit i ett badmintonrack eller?
 
Sv: SD om ridsport!

Skillnaden är att t.ex badminton, redan på extrem amatörnivå, är fan så mycket jobbigare än ridning i stort.

Självklart är det jobbigare med en sport på "extrem amatör nivå" (tolkar det som snäppet under proffs). Det gäller säkerligen för många sporter inklusive ridningen. Extrem amatörnivå när det gäller exv fälttävlan är jobbigare än motionsbadminton.

Edlit
Om du med extrem amatörnivå menar nybörjare så vet du inte vad du pratar om. Jag har spelat badminton på nybörjarnivå till snäppet över, lite svettigt var det och andfådd blev jag men inget annat. En ridtur efter några veckors/en månads uppehåll leder utan undantag till ordentligt träningsverk, knappast ett tecken på att man inte ansträngt sig. Vid ett tillfälle hoppade jag en bana på 80-90 cm nivå tämligen otränad och på en häst som inte var självgående. Den som direkt efter den ritten (när jag stor och flämtade) påstått att det inte var en fysisk ansträngning hade jag strypt... Om man är tränad för något så går det givetvis lättare men det är bara ett tecken på att det är en fysisk ansträngning.
 
Senast ändrad:
Sv: SD om ridsport!

Kan man fa en lank?

Hittar inte videon nu. Den låg i en tråd på AR tror jag. Det pratades om just samlad trav, och Kryddan la in en otrolig video med sin fina häst.

Hur duktig man än är på att rida får man verkligen kämpa för att sitta ner i den traven.

Kanske nån annan hittar videon? Eller kanske kryddan själv?
 
Sv: SD om ridsport!

Så är det. Inom mitt yrke kommer jag i kontakt med mkt idrott, och när jag pluggade kom jag ihåg att ridning räknandes som en av de mer fysiskt krävande idrotterna. Rent vetenskapligt alltså. Det finns inte någon på elitnivå inom ridsport som inte är väldigt vältränad. Sen finns det ju sådana som jag som bara åker runt i skogen för rekreation, men det är ju en helt annan sak.
 
Sv: SD om ridsport!

Skillnaden är att t.ex badminton, redan på extrem amatörnivå, är fan så mycket jobbigare än ridning i stort.

Fast det går ju liksom att spela badminton på en fest utan att bli svettig också, eller för den delen i hall. Är man lång kan man nå stora delar av banan utan att röra sig alltför mycket. På samma sätt kan jag rida ut på motionslunk i skogen utan att bli svettig, eller träna 2 hästar i ridbanan och vara genomsvettig och slut.

Det beror helt på utförandet och väldigt lite på idrottstyp.
 
Sv: SD om ridsport!

Skillnaden är att t.ex badminton, redan på extrem amatörnivå, är fan så mycket jobbigare än ridning i stort.

Fan - skämtar du eller??

Jag utövar båda sporterna (på amatörnivå) och ridning i lite högre tempo är fan så mycket jobbigare än badminton!

/Lizzie
 
Sv: SD om ridsport!

Dessutom är valet av häst utslagsgivande.

Jag var i många år medryttare på två hästar och ganska ofta red jag båda hästarna samma dag, ibland även lektion på den ena eller rentav båda. Så köpte jag min egna häst och under första lektionen var jag tvungen att be om paus tre gånger pga att jag flåsade och faktiskt inte orkade ett steg till.

Jag har tränat upp mig, men jag får fortfarande ordentlig puls och ett väldans flås när jag rider honom, åtminstone i början av passen när han ska komma igång. Sist jag red dressyr för tränare var jag svettig precis överallt, det är första gången jag varit svettig i knävecken. :o

Men på samma häst kan jag ju naturligtvis skritta ut en sväng barbacka utan att det är jobbigt, men det är ju som att jämföra ett aerobicspass med en promenad eller Vättern Runt med en cykeltur i parken... Olika.
 
Senast ändrad:
Sv: SD om ridsport!

Man behöver inte vara sd-idiot utan hästvana för att inte räkna ridning till riktig idrott som är fysiskt krävande.
Det blir bara överdrivet om hästmänniskor ska börja jämföra hur fysiskt krävande ridning är jämfört med ex orientering, löpning o dyl. Ridning är ett jätte bra fritidsintresse (och tävlingsform) för folk och speciellt barn och ungdommar (och tycker absolut det ska få visst stöd liksom ex fotboll, sen är frågan hur mycket eftersom ridningen pga den högre kostnaden per utövare även om de skulle få lika stort stöd per aktiv, pga den höga kostnaden som ändå är kvar inte öppnar upp till lika många barn/ungdommar)

Någon stans drar folk gränsen mellan idrott och ikke idrott vissa gör det innan ridsporten, andra innan hundagility, andra innan kaninhoppning, andra innan boule, andra innan skytte, andra innan shack osv.

:bow:

För mig ska inte ridsport vara fysiskt krävande. De gånger det har varit fysiskt krävande är när jag suttit på odrägliga hästar.

(Sen uttrycker sig SD:aren som vanligt väldigt illa.)
 
Sv: SD om ridsport!

:bow:

För mig ska inte ridsport vara fysiskt krävande. De gånger det har varit fysiskt krävande är när jag suttit på odrägliga hästar.

(Sen uttrycker sig SD:aren som vanligt väldigt illa.)

Så du menar att du inte använder dig av några muskler när du sitter på hästen? Hur i hela fridens namn klarar du av att sitta kvar? Om man tex nybörjar så är det fysiskt krävande att bara sitta kvar på hästryggen när hästen rör sig, det är en av anledningarna till att just ridning är så bra rehab träning, det tvingar kroppen att anstränga sig. Sen är det även skonsamt men fortfarande fysiskt arbete för kroppen.
När du sedan har tränat upp kroppens muskler och din egen kondition så är det inte lika jobbigt längre, men om du då trappar upp från att rida tex en häst om dagen till att rida två eller tre hästar om dagen, träning alltså då, inte skritttur i skogen, så kommer du åter igen att upptäcka att dina muskler och kondition inte räcker till utan det blir en fysisk ansträngning.
Fysisk ansträngning betyder inte att du sliter ihjäl dig utan det betyder att du jobbar igenom hela kroppen.
 
Sv: SD om ridsport!

Är det partiets officiella ståndpunkt eller är det, som vanligt, enskild individs/politikers?

Fö är ridsport en av många sporter/idrotter vars idrottsliga sammanhang ifrågasätts från många håll.
Personligen har jag alltid varit en idrottande person (simning, balett, gymnastik, styrketräning samt diverse konditionsaktiviteter) och ur mitt perspektiv förstår jag inte de löjligt ömma tårna.

Jag personligen anser inte att ridning är särskilt fysiskt ansträngande (hur många rider på så pass fysiskt ansträngande nivå för att den jämförelsen skall bli intressant sett från den stora massan?) men för all del en sund sportslig sysselsättning för många, oavsett kön och ålder, som i allra högsta grad har rätt till bidrag från sport/idrottskassan.
 
Senast ändrad:
Sv: SD om ridsport!

För mig är fysiskt krävande jobbigare än fysiskt ansträngande, tänker att det är skillnad? Jo, jag använder muskler även när jag går, när jag reser mig ur soffan, när jag diskar. Men nä, jag skulle inte kalla det för fysiskt krävande.
 
Sv: SD om ridsport!

Självklart är det en enskild politiker, fast han sitter på SD-partimandat och agerandet är del i hans politiska uppdrag. Det är inget privat tyckande som luskats fram ur Ekeroths mobilkamera.

Just den här typen av märkliga uppfattningar och förmågan att uttrycka dem högt tycks vara vanliga inom SD. På de mest skilda områden. Som sagt, intelligenskapitalet är inte särskilt stort på många håll. Därmed inte sagt att det är litet hos alla, men det finns en tydlighet i att man fått större siffror i valet än representanter som vill vara med - och skrapat riktigt hårt ur bottenskrapet av möjliga företrädare.
 

Liknande trådar

Äldre Har ni sett? http://www.interasistmen.se/dumheter/sd-politiker-ridning-ar-ingen-idrott-da-den-inte-kraver-en-fysisk-insats/...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 088
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp