SD om ridsport!

Sv: SD om ridsport!

Självklart är det en enskild politiker, fast han sitter på SD-partimandat och agerandet är del i hans politiska uppdrag. Det är inget privat tyckande som luskats fram ur Ekeroths mobilkamera.
.
Frågan kvarstår, bara för att han har ett ämbete är det därmed inte sagt att han yttrar partiets ståndpunkt/argument, det kan lika gärna vara hans personliga åsikt som framträder i argumentation.

Går att jämföra med ex Billströms uttalanden där det i argument gällande partiets ståndpunkt blir helt fel även om summan är korrekt.


Oavsett, för min del är uttalandet inte det minsta intressant oavsett om det kommer från Bildt, Löfvén eller annan.
Ridsporten är inte enda sporten som ifrågasätts (oavsett könsfördelning - även om man gärna vill hävda att ridsport nonchaleras pga att anhängarna till största del är kvinnor).
 
Sv: SD om ridsport!

*kl*
Oavsett SD eller deras talesmäns förvirrade uttalanden.

Ridsport är en LYX som förr endast var förbehållet de rika.

Faktum är att ridsport är fortfarande en av få sporter som en arbetsgivare inte kan erbjuda sina anställda som en skattefri friskvårdsförmån.
Inte heller golf, utförsåkning och segling är jämställda så det kan man väl tolka som att ingen anser att någondera är en Idrott.

mvh Eva
 
Sv: SD om ridsport!

Jag tycker att det är intressant därför att:

1. Det visar på ointresse för andra människors vyer.
2. Trots att det handlar om idrottsdefinitioner lyckas man få in invandringen i debatten med skohorn.
3. Det visar på ointresse av jämlikhet och jämlik fördelning av resurser.
4. Det visar på en bristande förmåga till att förstå andra människor och framförallt vilja att förstå andra människor.

Det är en enskild politiker men för mig är alla dessa något som huvuddelen av SD:s politiker (som jag på olika sätt stött på) står för. Det är inget undantag eller märkligt, i det persongalleriet.
 
Sv: SD om ridsport!

Som beter sig precis som kan förväntas av ungefär 75% av sina partikollegor.

Det är en enskild politiker som ger uttryck för den trångsynthet som är norm i sitt parti.

Det är givetvis din evidensbaserade uppfattning.
Uttalandet är fortfarande från enskild politiker, om man ska vara saklig.
 
Sv: SD om ridsport!

Det är givetvis din evidensbaserade uppfattning.
Uttalandet är fortfarande från enskild politiker, om man ska vara saklig.

Självklart är det min uppfattning, baserade på mina ganska omfattande erfarenheter av just det partiet. Evidens kanske dock ska bytas mot empiri.
 
Sv: SD om ridsport!

Knapplån

Det är jag som är MP-politikern som SD-ordföranden stör sig på. :)

Bakgrunden till hela "debatten" är att Östhammars kommunfullmäktige den 11 juni beslutade att kommunen ska bekosta återuppbyggnaden av Gimo ishall, vars tak rasat in under vintern. Detta kommer att kosta kommunen 22 miljoner (enligt budget) och ge en årlig kapitalkostnad på över 2 miljoner. Detta ska läggas till de 1,4 miljoner (netto) som kommunen redan idag betalar för ishallen i Gimo. Det finns även en annan ishall i kommunen, ÖSK-hallen, men kostnaden för den är av någon anledning sammanslagen med kostnaden för en idrottsplats, så det är lite svårt att säga exakt hur mycket det kostar, men det är nog ganska troligt att det är minst lika mycket för denna ishall. Som jämförelse kan nämnas att kommunens enda SvRF-anslutna ridklubb som driver ridskola (det finns fler, men de är för folk med egen häst) Gimo RK under åren 2004-2007, då klubben hade stora ekonomiska problem, fick sammanlagt cirka 800 000 kronor av kommunen (och då är LOK-stödet inräknat). I övrigt får ridklubbarna LOK-stöd och föreningsbidrag, men jämfört med de miljoner som kommunen betalar för ishallarna är det ju "ingenting". Ridhuset fick de hjälp av en sponsor för att bygga för många år sedan. I övrigt finns alltså några andra ridklubbar, men för deras aktiviteter krävs det att man har tillgång till egen (eller lånad) häst. Det finns också ett antal privata ridhus i kommunen, men dem har ju privatpersoner betalat för.

Jag sitter sedan valet 2010 som ersättare för Miljöpartiet i Fritidsnämnden i Östhammars kommun. Som ersättare får jag visserligen inte lägga egna förslag, men jag får delta i debatten, och jag har nu i flera års tid påpekat att vi måste göra någon sorts analys av vilka som får ekonomiskt stöd av kommunen och hur mycket vi sponsrar olika verksamheter, och nu ska det faktiskt göras en sådan analys!

Det är dessa åsikter som fått M. Rahm att reagera. Själv tycker jag det är ganska givet att man måste fundera över vilka som får pengar och hur mycket från kommunen. Det kan väl knappast vara rättvist att en enda förening får många miljoner medan andra får nöja sig med några tusen?

Sammantaget kommer cirka 20-25 % av Fritidsnämndens budget att gå till hockey. Lägg till det de cirka 1,4 miljoner som kommunen betalar för att driva fritidsgårdar, som också till cirka 80 % besöks av killar ... Och genusperspektivet skulle inte vara intressant?

Alltså, visst finns det fler saker att diskutera, till exempel kunde vi välja att lägga 22 miljoner extra på skolan. Eller något annat vi tycker är viktigt.

Nu har han gjort någon sorts avbön och ber om ursäkt (under visst tryck?) http://interasistmen.se/dumheter/sd-ordforande-om-hastsport-kan-val-va-kul-men-om-det-ar-en-idrott-eller-ej-vet-jag-inte/ men varken han eller partiet tar avstånd från tankarna att genusperspektivet skulle vara ointressant.
 
Sv: SD om ridsport!

Detta är ju totalt OT men inte sjutton utnyttjas en ishall bara av de som spelar hockey??
I vår ishall får konståkningsklubben mycket mer istid än kommunens hockeyförening. Och vilka är det som utövar konståkning? Inte är det killar i så stor omfattning i alla fall...
Lägg sedan till allmänhetens åkning som är flera timmar varje dag.

Nu kanske inte just Gimo har någon konståkningsklubb? men att generellt säga att man bara satsar på killar när man lägger pengar på en ishall är nog att ta i lite.
 
Sv: SD om ridsport!

Detta är ju totalt OT men inte sjutton utnyttjas en ishall bara av de som spelar hockey??
I vår ishall får konståkningsklubben mycket mer istid än kommunens hockeyförening. Och vilka är det som utövar konståkning? Inte är det killar i så stor omfattning i alla fall...
Lägg sedan till allmänhetens åkning som är flera timmar varje dag.

Nu kanske inte just Gimo har någon konståkningsklubb? men att generellt säga att man bara satsar på killar när man lägger pengar på en ishall är nog att ta i lite.

Vi har ungefär 15000 personer i Sverige som aktivt ägnar sig åt konståkning (huvudsakligen tjejer) medan vi har kanske runt 200000 som spelar ishockey av varav (2009) över 175000 är män.

Vilka är ishallarna huvudsakligen till för tror du? Visst tusan är det främst killarna man satsar på.
 
Sv: SD om ridsport!

Vi har ungefär 15000 personer i Sverige som aktivt ägnar sig åt konståkning (huvudsakligen tjejer) medan vi har kanske runt 200000 som spelar ishockey av varav (2009) över 175000 är män.

Vilka är ishallarna huvudsakligen till för tror du? Visst tusan är det främst killarna man satsar på.

som sagt, jag vet inte hur det ser ut i övriga Sveriges ishallar men åtminstone i vår hall så får konståkarna lika mycket om inte mer istid som hockeyspelarna och tänker man då att hockeyföreningen har tre, fyra gånger fler medlemmar så blir ju fördelningen väldigt skev. Det spelar ju liksom föga roll hur många utövare respektive gren har om istiderna ändå delas ut jämnt av, eller hur? Klart det då blir bättre för de som har färre utövare.

// Zoya med son som spelar hockey och dotter som konståker.
 
Sv: SD om ridsport!

som sagt, jag vet inte hur det ser ut i övriga Sveriges ishallar men åtminstone i vår hall så får konståkarna lika mycket om inte mer istid som hockeyspelarna och tänker man då att hockeyföreningen har tre, fyra gånger fler medlemmar så blir ju fördelningen väldigt skev. Det spelar ju liksom föga roll hur många utövare respektive gren har om istiderna ändå delas ut jämnt av, eller hur? Klart det då blir bättre för de som har färre utövare.

// Zoya med son som spelar hockey och dotter som konståker.

Du kan inte få mig att tro att det generellt ser ut så i Sverige att 15000 utövare av konståkning får mer istid än 200000 ishockeyspelare.
 
Sv: SD om ridsport!

Du kan inte få mig att tro att det generellt ser ut så i Sverige att 15000 utövare av konståkning får mer istid än 200000 ishockeyspelare.


Men vet vi att ridsporten särbehandlas för att det är en kvinnosport eller för att sporten inte anses vara en idrott? Eller för att ridsport anses vara en överklass-sport?
Vad vi tror vet vi, men det är inte samma sak som att faktiskt veta.
 
Sv: SD om ridsport!

Men vet vi att ridsporten särbehandlas för att det är en kvinnosport eller för att sporten inte anses vara en idrott? Eller för att ridsport anses vara en överklass-sport?
Vad vi tror vet vi, men det är inte samma sak som att faktiskt veta.

Min gissning är att ridning inte anses vara en riktig sport till stor del just för att det främst är kvinnor som utövar den. Men visst, vi vet inte.

Det spelar egentligen ingen roll. Effekten blir ju liksom densamma även om det nu bara är så att ridning inte ses som en sport. Tjejer missgynnas. Kommunerna satsar miljoner på killarnas intressen, tjejerna får smulorna som blir över.
 
Sv: SD om ridsport!

Du kan inte få mig att tro att det generellt ser ut så i Sverige att 15000 utövare av konståkning får mer istid än 200000 ishockeyspelare.

Det ska de väl inte ha heller...för kommunala pengar.
Pyntar de själva så får de väl ha hallarna hela tiden.
Dessutom ställs väl andra krav på isen...
 
Sv: SD om ridsport!

Min gissning är att ridning inte anses vara en riktig sport till stor del just för att det främst är kvinnor som utövar den. Men visst, vi vet inte.

Det spelar egentligen ingen roll. Effekten blir ju liksom densamma även om det nu bara är så att ridning inte ses som en sport. Tjejer missgynnas. Kommunerna satsar miljoner på killarnas intressen, tjejerna får smulorna som blir över.

Det finns fler sporter som trots många manliga utövare bemöts på samma sätt.

Personligen ser jag inte ridsporten ur ett könsperspektiv utan enbart för vad det är. Precis som du krasst konstaterar vet vi att det är på ett visst sätt och med tanke på andelen utövare och att det även finns studier som visar hur bra stallmiljö/ridsport är som sysselsättning för ungdomar är fördelningen av disponibla bidrag galen.

Något jag själv noterat i mina hemkommuner är att uppvaktningen från fotboll-/ishockeyhåll är mycket mer intensiv/aggressiv och krävande än från ridsporten. Jag vet inte hur det ser ut på andra håll men det känns lite som att det även inom detta område är så att den som gapar mest får mest.
Inte sällan finns även idrotternas representanter inom kommunfullmäktige, det skall inte påverka men jag tillåter mig själv att påstå att det faktiskt gör det.
 
Sv: SD om ridsport!

Det finns fler sporter som trots många manliga utövare bemöts på samma sätt.

Personligen ser jag inte ridsporten ur ett könsperspektiv utan enbart för vad det är. Precis som du krasst konstaterar vet vi att det är på ett visst sätt och med tanke på andelen utövare och att det även finns studier som visar hur bra stallmiljö/ridsport är som sysselsättning för ungdomar är fördelningen av disponibla bidrag galen.

Något jag själv noterat i mina hemkommuner är att uppvaktningen från fotboll-/ishockeyhåll är mycket mer intensiv/aggressiv och krävande än från ridsporten. Jag vet inte hur det ser ut på andra håll men det känns lite som att det även inom detta område är så att den som gapar mest får mest.
Inte sällan finns även idrotternas representanter inom kommunfullmäktige, det skall inte påverka men jag tillåter mig själv att påstå att det faktiskt gör det.

Visst är det så. De som gapar mest och som råkar ha representanter i fullmäktige får bättre genomslag. Det är skevt och vad som behövs är ett mer objektivt system. Vilket verkar ha varit vad aktuell SD-ledamot gick igång på.

Tyvärr är det väl även så att de sporter som engagerar många unga grabbar kan dra argumentet "men vi håller dem borta från kriminalitet och det tjänar ju samhället så mycket på". Det argumentet håller inte lika bra på tjejer.
 
Sv: SD om ridsport!

Visst är det så. De som gapar mest och som råkar ha representanter i fullmäktige får bättre genomslag. Det är skevt och vad som behövs är ett mer objektivt system. Vilket verkar ha varit vad aktuell SD-ledamot gick igång på.

Tyvärr är det väl även så att de sporter som engagerar många unga grabbar kan dra argumentet "men vi håller dem borta från kriminalitet och det tjänar ju samhället så mycket på". Det argumentet håller inte lika bra på tjejer.



Jag håller med dig och står fast vid att alldeles för många av våra politiker, oavsett partitillhörighet, är inkonsekventa och inkonsekventa.
Och denna förtjusning i att särbehandla till höger och vänster irriterar mig.
 

Liknande trådar

Äldre Har ni sett? http://www.interasistmen.se/dumheter/sd-politiker-ridning-ar-ingen-idrott-da-den-inte-kraver-en-fysisk-insats/...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 088
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp