SD om ridsport!

Sv: SD om ridsport!

Fast konstigt nog är alla som rider i världseliten duktigt vältränade. Hur de nu lyckas bli det av att hålla på med en enligt dig ickeansträngande sport. Inte i klass med friidrottare kanske, men jämfört med andra tekniksporter, fäktning t ex.

Ridningen i sig kräver inte det och alla är väl inte direkt supertränade. Däremot så tränar de flesta sig själva förutom att rida liksom jag gjorde när jag tävlade som mest. Då pratar vi ju elit men det är ju en helt annan sak.

Fäktning tror jag faktiskt är rätt ansträngande så det är kanske ett dåligt exempel.

För ett par år sedan så gjordes omfattande fystest på de svenska ryttarna och summan blev att kravet var att man faktiskt skulle höja kondisen på ryttarna då de var för dåligt tränade. Och då skall man ta med i beräkningen att de inte gjorde några dåliga resultat. Det skadar aldrig att vara i bra form speciellt när man rider fälttävlan då man gärna inte vill tappa fokus under terrängen. Själv lider jag av infektionsastma vilket gör att för att jag skall klara av att hålla igång så måste jag träna mig om jag vill rida de högsta klasserna. Men åter igen det är inget krav för att du skall vara framgångsrik vilket det är i väldigt många andra idrotter
 
Sv: SD om ridsport!

Ska man parkera in lite idrotter på skalan 1-10 när det gäller fysik så lär de flesta långdistansgrenar hamna på 10, galopp på 8-9, fotboll kanske runt 6-7 och ridning på 4-5. Mot botten hittar man grenar såsom golf, bowling, curling och i absoluta botten schack. Schack räknar jag personligen inte till sport dock.
 
Sv: SD om ridsport!

Fast konstigt nog är alla som rider i världseliten duktigt vältränade. Hur de nu lyckas bli det av att hålla på med en enligt dig ickeansträngande sport. Inte i klass med friidrottare kanske, men jämfört med andra tekniksporter, fäktning t ex.

Precis som i de flesta andra sporter så måste man ju träna varierat för att orka med sin sport. Hockeyspelare är inte bara på isen utan de är ofta i gym och tränar även löpning. Så att ryttare tränar kondition eller styrketräning utöver sin ridträning är fullt naturligt. Eliten bör ju göra det!

Sen är det en definitionsfråga om man anser det vara ridsport när en ryttare tränar på gym för att bli bättre på tävlingsbanan.

Men som sagt detta har ju inget med kommunala bidrag att göra
 
Sv: SD om ridsport!

Ska man parkera in lite idrotter på skalan 1-10 när det gäller fysik så lär de flesta långdistansgrenar hamna på 10, galopp på 8-9, fotboll kanske runt 6-7 och ridning på 4-5. Mot botten hittar man grenar såsom golf, bowling, curling och i absoluta botten schack. Schack räknar jag personligen inte till sport dock.
Skidåkning, skridsko o kanot hör till de mest fysiskt krävande sporterna.
Skytte, schack o curling till de mest psykiskt krävande.

I ex segling ställs mycket höga psykiska krav kombinerat med mycket god fysik.

Att galoppera en sträcka kräver nog inte så mycket, men i ett lopp med andra hästar runt omkring så blir kombinationen mod, kunskap o förmåga till rätt väg val och bruk av hästens resurser så blir det en helt annan historia där både fysik o psyke krävs.
 
Sv: SD om ridsport!

Precis som i de flesta andra sporter så måste man ju träna varierat för att orka med sin sport. Hockeyspelare är inte bara på isen utan de är ofta i gym och tränar även löpning. Så att ryttare tränar kondition eller styrketräning utöver sin ridträning är fullt naturligt. Eliten bör ju göra det!

Sen är det en definitionsfråga om man anser det vara ridsport när en ryttare tränar på gym för att bli bättre på tävlingsbanan.

Men som sagt detta har ju inget med kommunala bidrag att göra
De kommunala bidragen borde bara gå till att aktivera ungdomar. Och det går ju inte att förneka att hästaktiviteter hör till de aktiviteter som aktiverar både bland de flesta ungdomarna och att ungdomarna per individ hålls aktiva flest timmar. Tyvärr återspeglar sig detta inte i bidragen...
 
Sv: SD om ridsport!

Har du testat att ens galoppera med galoppläder? Det låter som du är totalt okunnig på området. Det är ordentligt fysiskt krävande att rida ett lopp, däremot varar det inte så länge så det är knappast att jämföra med långlopp av diverse slag och liknade.

Psykiskt krävande är de flesta tekniksporter, ju mer långdragna dess värre. Det har mer att göra med att pressen varar längre. Ju fler osäkra faktorer såsom vind, hästars egen vilja och temperament och underlag dess värre nervpress kan jag tänka.
 
Senast ändrad:
Sv: SD om ridsport!

Har du testat att ens galoppera med galoppläder? Det låter som du är totalt okunnig på området. Det är ordentligt fysiskt krävande att rida ett lopp, däremot varar det inte så länge så det är knappast att jämföra med långlopp av diverse slag och liknade.Jag skrev:Att galoppera en sträcka kräver nog inte så mycket, men i ett lopp med andra hästar runt omkring så blir kombinationen mod, kunskap o förmåga till rätt väg val och bruk av hästens resurser så blir det en helt annan historia där både fysik o psyke krävs. om du dömer mig som okunnig pga av det jag skriver, vad är då du?

Psykiskt krävande är de flesta tekniksporter, ju mer långdragna dess värre. Det har mer att göra med att pressen varar längre. Ju fler osäkra faktorer såsom vind, hästars egen vilja och temperament och underlag dess värre nervpress kan jag tänka.

Ser fram mot plausibel förklaring:D

Det jobbigaste i sportväg jag prövat är motorcross. Att rida i galopp var rena rama semestern i jämförelse. Men då var jag ensam och hade en i min smak, bekväm westernsadel.
 
Senast ändrad:
Sv: SD om ridsport!

Att galoppera en sträcka kräver nog inte så mycket, men i ett lopp med andra hästar runt omkring så blir kombinationen mod, kunskap o förmåga till rätt väg val och bruk av hästens resurser så blir det en helt annan historia där både fysik o psyke krävs.

Där avslöjade du precis hur ofattbart lite du kan om galoppsporten.
 
Sv: SD om ridsport!

Där avslöjade du precis hur ofattbart lite du kan om galoppsporten.

vad jag hävdade var att galoppera en kort sträcka ensam inte kan jämföras med att deltaga i ett lopp*. Eftersom jag enligt dig fattar så ofattbart lite så kan du väl förklara vad jag har sagt som inte stämmer, eller är du själv fast i en inställning som motsäger det jag hävdar:D

*=Att galoppera en sträcka kräver nog inte så mycket, men i ett lopp med andra hästar runt omkring så blir kombinationen mod, kunskap o förmåga till rätt väg val och bruk av hästens resurser så blir det en helt annan historia där både fysik o psyke krävs.:D

För att galoppera behöver du inte vara aktiv inom galoppsporten, man behöver bara ett ök o lite plats....
 
Senast ändrad:
Sv: SD om ridsport!

Ja, det är ju ungefär som att jag skulle hävda att åka motorcross är ju inte så svårt. Det är ju bara sätta sig på en motorcross att gasa. Det går inte jämföra motorcross mot att åka häst i en westernsadel. Det är ju som att jämföra tyngdlyftning med att äta chips i soffan. Ska du ställa sporterna mot varandra måste du ju givetvis göra det på ett rättvist sätt.
 
Sv: SD om ridsport!

Och just det där med att sätta sporterna mot varandra, var i finns poängen? Ska den sporterna börja få bidrag efter antal brända kalorier?
 
Sv: SD om ridsport!

Ja, det är ju ungefär som att jag skulle hävda att åka motorcross är ju inte så svårt. Det är ju bara sätta sig på en motorcross att gasa. Det går inte jämföra motorcross mot att åka häst i en westernsadel. Det är ju som att jämföra tyngdlyftning med att äta chips i soffan. Ska du ställa sporterna mot varandra måste du ju givetvis göra det på ett rättvist sätt.
Vad jag hävdade var:
=Att galoppera en sträcka kräver nog inte så mycket, men i ett lopp med andra hästar runt omkring så blir kombinationen mod, kunskap o förmåga till rätt väg val och bruk av hästens resurser så blir det en helt annan historia där både fysik o psyke krävs.
Det bemötte du med:
Där avslöjade du precis hur ofattbart lite du kan om galoppsporten.

Så...bevisa nu att mitt påstående var felaktigt, bevisa nu att galoppsport inte kräver både fysik o psyke :D:D
 
Sv: SD om ridsport!

Ja, det är ju ungefär som att jag skulle hävda att åka motorcross är ju inte så svårt. Det är ju bara sätta sig på en motorcross att gasa. Det går inte jämföra motorcross mot att åka häst i en westernsadel. Det är ju som att jämföra tyngdlyftning med att äta chips i soffan. Ska du ställa sporterna mot varandra måste du ju givetvis göra det på ett rättvist sätt.

Vem har gjort den jämförelsen? Om du påstår att jag gjort det, visa gärna källan till detta påstående!:D

Att sätta sig på en hoj och köra ngn kilometer på en skogsväg kan med fog jämföras med att galoppera ensam en kort sträcka, samtidigt kan nog både mod, fysik och psyke ställas på likvärdiga prov vad det gäller ett lopp vare sig du sitter på en 250 cross eller ett fullblod.
 
Senast ändrad:
Sv: SD om ridsport!

Och just det där med att sätta sporterna mot varandra, var i finns poängen? Ska den sporterna börja få bidrag efter antal brända kalorier?
Vad det gäller kommunala bidrag så anser jag att det endast ska finnas två kriterier.
1 att det gäller ungdomar
2 den tid verksamheten aktiverar ungdomarna.

När du tittar på det sistnämnda finns det nog få verksamheter som knyter sina ungdomar till sig så många timmar i veckan som just hästaktiviteter.
 
Sv: SD om ridsport!

Jo, det var rätt länge sen jag gjorde det men det kändes mest som att det behövde påtalas för dig.

Det verkar som om du anser att det mesta är det. När det gäller mina påståenden. Men när man sedan vill ha fakta så lyser den med sin frånvaro:D

Bara en sådan sak, att infamt jämföra en westernsadel med en läderlapp.
Det är ju att jämföra en traktor med en Ferrari.

Jag har inte gjort det, varifrån får du den iden? din egen fantasi?:D
 

Liknande trådar

Äldre Har ni sett? http://www.interasistmen.se/dumheter/sd-politiker-ridning-ar-ingen-idrott-da-den-inte-kraver-en-fysisk-insats/...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 088
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp