SD om ridsport!

Sv: SD om ridsport!

Det är på gång, alltså?

Sprid gärna i alla kanaler (såsom buke) hur det går och om SD:aren tackar ja eller nej osv. :D
 
Sv: SD om ridsport!

Fick en mindre skrattattack när jag läste den artikeln.

Jag har ridit i större delen av mitt liv. Men sista åren är det väldigt sporadiskt som jag får möjlighet att rida.
Igår red jag knappt en timme och har jordens träningsvärk i benen.. Att rida lätt i 2-3 minuter gav mej samma flås som när jag cyklat i 30-40 minuter olika backar.
 
Sv: SD om ridsport!

Man behöver inte vara sd-idiot utan hästvana för att inte räkna ridning till riktig idrott som är fysiskt krävande.
Det blir bara överdrivet om hästmänniskor ska börja jämföra hur fysiskt krävande ridning är jämfört med ex orientering, löpning o dyl. Ridning är ett jätte bra fritidsintresse (och tävlingsform) för folk och speciellt barn och ungdommar (och tycker absolut det ska få visst stöd liksom ex fotboll, sen är frågan hur mycket eftersom ridningen pga den högre kostnaden per utövare även om de skulle få lika stort stöd per aktiv, pga den höga kostnaden som ändå är kvar inte öppnar upp till lika många barn/ungdommar)

Någon stans drar folk gränsen mellan idrott och ikke idrott vissa gör det innan ridsporten, andra innan hundagility, andra innan kaninhoppning, andra innan boule, andra innan skytte, andra innan shack osv.
 
Sv: SD om ridsport!

Ja det blir troligen på en av de ridklubbar/ridskolor han inte vill fördela pengar till.
 
Sv: SD om ridsport!

Om det är en fysiskt krävande idrott eller inte förstår jag faktiskt inte vad det skulle spela för roll. Om man fördelar pengar till barns fritidssysselsättningar bör man ju ändå fördela pengarna så att alla får lika stor del av kakan.
 
Sv: SD om ridsport!

http://www.rf.se/ har ju en fin liten lista på bl.a. Segling, Boule, Bangolf, Dart, Biljard, Bilsport, Racerbåt, Skyttesport, Flygsport som några exempel på idrotter. Jag funderar på om de passar in på herr Rahm's kriterier för hur en idrott ska vara? :sneaky:
 
Sv: SD om ridsport!

Men snälla ni.

Ni kan väl ändå inte på allvar jämföra den fysiska ansträngning som orientering, längdskidor, fotboll, hockey, badminton, friidrott och liknande kräver....

med RIDNING!!!

Det blir ju fan bara löjligt.

Men visst är det en idrott.
 
Sv: SD om ridsport!

Men snälla ni.

Ni kan väl ändå inte på allvar jämföra den fysiska ansträngning som orientering, längdskidor, fotboll, hockey, badminton, friidrott och liknande kräver....

med RIDNING!!!

Det blir ju fan bara löjligt.

Men visst är det en idrott.

Är benägen att hålla med. Det heter ju tom ridsport och inte rididrott ;)

Men å andra sidan så beror det ju helt och hållet på vilken nivå man befinner sig. Jag skulle mkt väl nu när jag är lite sådär otränad och småfet kunna rida runt lite msv klasser i fälttävlan, men om man sedan skall ta steget upp så måste jag bättre på min fysik rätt mycket mer och då tycker jag nog att man utgör en stor fysisk prestation.

delvis *kl*

Men detta fenomen att folk i allmänhet anser att ridsport inte är en sport är ju knappast något som SD står för eller något parti för den delen för det hör man lite var stans bland folk som inte håller på med sporten.
 
Sv: SD om ridsport!

Men detta fenomen att folk i allmänhet anser att ridsport inte är en sport är ju knappast något som SD står för eller något parti för den delen för det hör man lite var stans bland folk som inte håller på med sporten.

Fast det krävs en viss nivå på intelligentian för att gå ut med det i politiken och anta märkliga orsakssamband på det sätt som vederbörande gjort. Och den ligger i klar nivå med vad många (inte alla) partifränder presterar.
 
Sv: SD om ridsport!

http://www.rf.se/ har ju en fin liten lista på bl.a. Segling, Boule, Bangolf, Dart, Biljard, Bilsport, Racerbåt, Skyttesport, Flygsport som några exempel på idrotter. Jag funderar på om de passar in på herr Rahm's kriterier för hur en idrott ska vara? :sneaky:

Jag tror inte att vare sig dessa eller fotboll passar. De är alla hitförda till konungalandet Sverige av sk "berikare".
 
Sv: SD om ridsport!

Men snälla ni.

Ni kan väl ändå inte på allvar jämföra den fysiska ansträngning som orientering, längdskidor, fotboll, hockey, badminton, friidrott och liknande kräver....

med RIDNING!!!

Det blir ju fan bara löjligt.

Men visst är det en idrott.

Kan jag visst det. Jag har tränat och tävlat i både terränglöpning och längdskidåkning samt ridit (dock aldrig tävlat i ridning) och det visst tusan går det att jämföra. Det handlar helt om vilken nivå man lägger sig på. Det finns många längdskidåkare som bara är ute och "lallar" i spåren precis som en del bara är ute och "lallar" på sina hästar. Lägger du dig på en hög nivå och tävlar kommer du dock onekligen, oavsett om du rider eller åker längd, behöva anstränga dig ordentligt fysiskt.

Om vi sedan går ner på "barnnivå" så ligger det väl på leknivå oavsett vilken sport du ger dig in på (som liten spelade jag fotboll och simmade också). Rätt lika i fysisk ansträngning oavsett vad du väljer. Mer lek för att skapa intresse och lust än fysisk ansträngning.
 
Sv: SD om ridsport!

:bow:! Ridning passar alla det är det som är så himla bra! Man kan alltid bli bättre och få ut massor av det. Bara allt runtomkring kräver en viss styrka för att hålla igång verksamheten. Som att jämföra att åka häst och rida är samma som att på måfå orientera och hoppas hitta rätt utan att strunta i tiden. Tex trec har ju dessutom orientering som ett delmoment, svårare än man kan tro, missa ett stopp. och simning kan va alltifrån "bad" till förbättring av teknik och tävlingar.

Jag förstår inte denna rasism mot ridsporten som en del har. Jag är totalt ointresserad av bollsporter men tycker det är självklart att de ska få finnas och att stöd ska ges till de som utövar. Alla kan inte gilla samma saker.
 
Sv: SD om ridsport!

Hehe.. Snart får man väl be om tillstånd för att få utföra sin sport om de hade fått bestämma. Är man vit och medelinvånare kanske det går. Annars bye bye... Ingen tanke på att utveckla landet till en positiv riktning snarare stänga ute Sverige.

Berikare :mad: är väl vi allihop mer lr mindre. Jösses
 
Sv: SD om ridsport!

Gotländsk boule (varpa)
Gotländsk kula (men med en stock som kula)

Sen finns det rövkrok och pärk om man vill ha omväxling, men Gotland kanske inte räknas till Sverige.
 
Sv: SD om ridsport!

Det kommer ju inte som en nyhet att Sd:are är negativt inställda till sånt som är främmande för dem. Han rider inte själv alltså måste det vara dåligt. Ännu en anledning att som kvinna motarbeta detta parti. Vi är ju också en främmande grupp som ska tuktas. De har ju redan börjat nagga på aborträttigheter.
 
Sv: SD om ridsport!

Kan jag visst det. Jag har tränat och tävlat i både terränglöpning och längdskidåkning samt ridit (dock aldrig tävlat i ridning) och det visst tusan går det att jämföra. Det handlar helt om vilken nivå man lägger sig på. Det finns många längdskidåkare som bara är ute och "lallar" i spåren precis som en del bara är ute och "lallar" på sina hästar. Lägger du dig på en hög nivå och tävlar kommer du dock onekligen, oavsett om du rider eller åker längd, behöva anstränga dig ordentligt fysiskt.

Om vi sedan går ner på "barnnivå" så ligger det väl på leknivå oavsett vilken sport du ger dig in på (som liten spelade jag fotboll och simmade också). Rätt lika i fysisk ansträngning oavsett vad du väljer. Mer lek för att skapa intresse och lust än fysisk ansträngning.

:bow:

Håller helt med.
En bedömning på så vis kan bli väldigt skev och orätt.

Och det är klart att vi alla inom ridningen har olika fysiska nivåer likväl som inom andra sporter där nivån på utövare skiljer sig enormt.
Det är stor skillnad på att anse att man presterar eller utövar något..men i regel är det någonstans alltid en form av fysisk ansträngning med i bilden.

Jag som hobbyrider säger knappast att jag drar till stallet för att sporta i den meningen, men likväl för det är jag en del/anhängare/utövare av ridsporten i sig.
 

Liknande trådar

Äldre Har ni sett? http://www.interasistmen.se/dumheter/sd-politiker-ridning-ar-ingen-idrott-da-den-inte-kraver-en-fysisk-insats/...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 088
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp