SD nu 3:e störrsta parti

Status
Stängd för vidare inlägg.
Citetar J. Åkesson:
"Islamism är vår tids nazism och kommunism"

"islamism är det största globala hotet som finns mot fred och mänskliga rättigheter."

"De invandrare som är välkomna är det för att de kan anpassa sig till den svenska kulturen. Men kriterierna är så starka att du som invandrare bara tycks kunna passa in genom att vara kristen. Är du muslim tycks då konvertering till kristendom eller att hålla en osannolikt låg profil vara det som återstår."
Källa: http://www.svd.se/nyheter/valet2014/statsvetare-om-akesson_3795366.svd

Som tidigare nämnt hade jag inte kallat det rasism, då de inte inriktar sig på spec. ras utan folkgrupp. Kanske sekterism är mer passande? Eller kanske Bigotteri?
Inte för att det är speciellt bättre.. Men skall folk poängtera ut ord, så ska de.. Hjälper bara till på traven.

"Miljön har visserligen en stor betydelse för individens utveckling och samspelar
ofta med det biologiska arvet och den fria viljan. Det finns dock också en
nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur hög
utsträckning som helst utan att det får konsekvenser. Delar av denna essens
är gemensam för de flesta människor och annat är unikt för vissa grupper av
människor eller för den enskilde individen. Någon komplett förteckning över
vad som ingår i denna mänskliga essens har vi ännu inte och kommer kanske
heller aldrig att få. Till hjälp med att skapa en grovkornig bild kan vi dock ta
den moderna vetenskapen och den mänskliga historien. Om det till exempel
är så att en viss företeelse i olika varianter förekommit i nästan alla mänskliga
samhällen i nästan alla tider, så menar vi att det är rimligt att anta att den på
något sätt är kopplad till den mänskliga essensen.
"

Vad tror du Sverigedemokraterna menar med deras egna påhittade "nedärvda essens"? Att hitta på en definition av biologiska avvikelser hos olika grupper av människor, vad är det om inte rasbiologi? Faktum är ju att "nedärvd essens" inte används av någon annan än sverigedemokrater.
Att varje människa har ett biologiskt arv är väl en naturlighet som alla måste acceptera.
Att detta arv tillsammans med miljön formar vem vi är väl också det en helt naturlig sak att acceptera.

Den mänskliga essensen är väl en beskrivning man ofta möter i religiösa diskussioner när den mänskliga Själen kommer på tal. Framför allt inom den katolska kyrkan. Och tron på att människan har en Själ, en essens utöver den köttsliga kroppen är väl rätt utbredd i världen.

Vad jag sedan anser att SD vill ha sagt är inte samma sak som står där, jag liksom du läser mellan raderna. MEN, och det är det viktiga, jag hittar ingen rasism i dessa textrader, inget snack om att en grupp, en "essens" är bättre än en annan eller att en folkgrupp/ras är bättre än en annan.
Så det är bara att krypa till korset, SD har lyckats skriva en provokativ text som innehåller delar som "den hårda kärnar" gillar samtidigt som den inte i klartext skriver vad SD;s meningsmotståndare skyller dem för.

Citetar J. Åkesson:

"islamism är det största globala hotet som finns mot fred och mänskliga rättigheter."

"De invandrare som är välkomna är det för att de kan anpassa sig till den svenska kulturen. Men kriterierna är så starka att du som invandrare bara tycks kunna passa in genom att vara kristen. Är du muslim tycks då konvertering till kristendom eller att hålla en osannolikt låg profil vara det som återstår."

Som tidigare nämnt hade jag inte kallat det rasism, då de inte inriktar sig på spec. ras utan folkgrupp. Kanske sekterism är mer passande? Eller kanske Bigotteri?
Inte för att det är speciellt bättre.. Men skall folk poängtera ut ord, så ska de.. Hjälper bara till på traven.
Citetar J. Åkesson:
Ingen rasism, däremot kritik mot religiösa o politiska inriktningar oberoende ras!
Ren kritik mot en religiös rörelse som omfattar folk från Europa, Asien o Afrika, alltså ingen rasism
"De invandrare som är välkomna är det för att de kan anpassa sig till den svenska kulturen. Men kriterierna är så starka att du som invandrare bara tycks kunna passa in genom att vara kristen. Är du muslim tycks då konvertering till kristendom eller att hålla en osannolikt låg profil vara det som återstår." Återigen vänder man sig mot den Islamska trosinriktningen, alltså ingen rasism!

Men då "folkgrupperna" i det här sammanhanget ("mänsklig essens") handlar om gemensamt, biologiskt arv? Då kan det knappast vara den definition på folkgrupp (vs ras) du gav tidigare i tråden, eftersom det inte handlar om liknande kultur utan just genetiskt arv. Sen kan de säga folkgrupp hur mycket de vill, det är ju inte det de faktiskt pratar om ändå?

Utöver att de kanske kan sägas anse att kultur är en yttring av just den där arvbara essensen, på så vis kan de ju baka ihop kultur(/folkgrupp) och just ras. Då går det ju inte ens att assimilera(:wtf:) alltför annorlunda kulturer - de (och vi!) föds ju så annorlunda i grunden att deras (och vår!) kultur är genetiskt betingad, gubevars... Väldigt behändigt! :up:

Hur är det inte rasistiskt, menar du? (Inte retoriskt, jag undrar verkligen.)

Citetar J. Åkesson:

Citetar J. Åkesson:
Ingen rasism, däremot kritik mot religiösa o politiska inriktningar oberoende ras!
Ren kritik mot en religiös rörelse som omfattar folk från Europa, Asien o Afrika, alltså ingen rasism
"De invandrare som är välkomna är det för att de kan anpassa sig till den svenska kulturen. Men kriterierna är så starka att du som invandrare bara tycks kunna passa in genom att vara kristen. Är du muslim tycks då konvertering till kristendom eller att hålla en osannolikt låg profil vara det som återstår." Återigen vänder man sig mot den Islamska trosinriktningen, alltså ingen rasism!

Åkesson och hans anhängare gör uttryck för islamofobi, dvs. rädsla för och fördomar om islam och muslimer. Åkesson riktar inte bara kritik mot islamism (politisk islam) utan mot islam som religion och muslimer som grupp. SD är oförmögna att se muslimer som indvider, utan buntar ihop alla muslimer till ett, som får symbolisera hotet.

Det är ett evigt tjat om innebörden av rasism och många tycks oförmögna att förstå att rasismens utgångspunkter har förändrats med tiden, liksom rashygienen har spelat ut sin roll har rasism med utgångspunkt i ras spelat ut sin roll. Idag har begreppet rasism vidgats från att ta sin utgångspunkt i biologi, till att omfattat kultur. Oavsett utgångspunkt är dessa kategoriseringar, konspirationsteorier och fördomar ruskigt otrevliga och hotfulla.

Varför det ska vara så svårt att se islamofobins likheter med antisemitismen?
Ta denna http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article12049791.ab debattartikel av Åkesson och byt ut islam mot judendom och muslimer mot judar, känns inte resonemange bekant? Hur tycker ni rubriken blir om vi byter ut muslimer mot judar, "Judarna är vårt största utländska hot", det känns ju inte så fräscht, eller hur? Varför är det då okej att prata om muslimer som ett hot?

Och om den "personliga identiteten" ärvs genetiskt inom grupper av människor, vad handlar det då om, om inte rasism? Vad det står, i klartext, är att människogrupper (förr "raser") är biologiskt funtade olika = rasism.

Sen kan du ju för all del leta fram någon annan definition på essens också, poängen med hur det är skrivet är just att man ska kunna påstå att neeeeeeeejdå, finns inget rasistiskt här inte. Det ändrar dock inte att den absolut enda anledningen att dela upp folk på detta vis är rasism.

Man kan byta ord i alla texter för att få de att passa ens mål och det gör du och alla andra här. I texterna finns inget rasistiskt och det borde ni alla kunna erkänna..

Nej. Det finns intelligenta människor som av olika anledningar inte utbildat sig vidare. Däremot så är det i praktiken omöjligt att ta sig igenom en högre utbildning utan att utvecklas i hjärnkontoret; det är det som är grunden i en högskoleutbildning. Att lära sig att söka och ta till sig fakta, att vara källkritisk, att tänka logiskt och lösa problem, att tänka utanför lådan och skapa nya vägar etc. Människor med en högre utbildning blir svårare att lura, de ifrågasätter och kontrollerar fakta. Där fungerar det inte med enkla lösningar och svepande generaliseringar.

Det köper jag inte ett dugg, tyvärr..

Man kan byta ord i alla texter för att få de att passa ens mål och det gör du och alla andra här. I texterna finns inget rasistiskt och det borde ni alla kunna erkänna..

Vad är det jag har bytt? Om ord inte har mening, då kan vi inte kommunicera mening genom ord... :confused:

Vad betyder texten om den mänskliga essensen enligt dig? :confused:

vad gör vänstern som höger inte gör?
våldsamma upplopp? hört talas om kärrtorp`?

jag är inte vänster men det är rent BS att de är farligare.
eller du blir hellre dödad än misshandlad?

Hahaha, Schyffert i Aftonbladet:
"[...]Eller så biter vi ihop och låter dem få alla mandat i riksdagen under sex månader och så tittar vi på när Sverige blir strömlöst, folk måste föda på bussen och man är tvungen att slanga internet från nån trasig bankomat med hjälp av två startkablar och lite folie.

Jag säger inte att vi ska sluta kalla dem för vad de är, rasister och idioter, men som The Clash sa: "Give ’em enough rope… and they’ll hang themselvs"." :up:

du vrider bara ord för att slippa erkänna nåt obekvämt.
Vem är PK nu liksom? tala ur mun, säg att du är rasist.

Erkänn att du är ........ (valfritt ordval) ERKÄNN !!!

Snygg diskussionsteknik...

Ni (VI) tycker OLIKA ... Tänk att du inte bara kan ERKÄNNA det och släppa det ? Nej du måste sätta en etikett på personer som inte faller inom din bekvämlighetszon..

Jag är INTE rasist och JA jag röstade på SD. För att JAG anser att vår ekonomi behöver tänka på flyktingpolitiken (minska utgifterna) !

Men ERKÄNN du tycker jag är rasist och vet du :p det gör inget för vad du tycker och vad jag tycker kommer aldrig bli lika ... Det kallas att gilla OLIKA !

Ni (VI) tycker OLIKA ... Tänk att du inte bara kan ERKÄNNA det och släppa det ? Nej du måste sätta en etikett på personer som inte faller inom din bekvämlighetszon..

Jag är INTE rasist och JA jag röstade på SD. För att JAG anser att vår ekonomi behöver tänka på flyktingpolitiken (minska utgifterna) !

Men ERKÄNN du tycker jag är rasist och vet du :p det gör inget för vad du tycker och vad jag tycker kommer aldrig bli lika ... Det kallas att gilla OLIKA !

Du behöver nödvändigtvis inte vara rasist för att rösta på SD, men du har med din röst stöttat ett genomrasistiskt parti. Det är i mina - och många andras - ögon väldigt märkligt, helt enkelt.

Jag menar, hur många F!-väljare hittar man som säger "Nä, alltså, jag är ju inte nån sån där feminist, men jag tyckte de hade en grej jag höll med om så..."?! Röstar man på den typen av partier så lägger man en röst för vad de står för. Eller hur?

Åkesson och hans anhängare gör uttryck för islamofobi, dvs. rädsla för och fördomar om islam och muslimer. Åkesson riktar inte bara kritik mot islamism (politisk islam) utan mot islam som religion och muslimer som grupp. SD är oförmögna att se muslimer som indvider, utan buntar ihop alla muslimer till ett, som får symbolisera hotet.

Det är ett evigt tjat om innebörden av rasism och många tycks oförmögna att förstå att rasismens utgångspunkter har förändrats med tiden, liksom rashygienen har spelat ut sin roll har rasism med utgångspunkt i ras spelat ut sin roll. Idag har begreppet rasism vidgats från att ta sin utgångspunkt i biologi, till att omfattat kultur. Oavsett utgångspunkt är dessa kategoriseringar, konspirationsteorier och fördomar ruskigt otrevliga och hotfulla.

Varför det ska vara så svårt att se islamofobins likheter med antisemitismen?
Ta denna http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article12049791.ab debattartikel av Åkesson och byt ut islam mot judendom och muslimer mot judar, känns inte resonemange bekant? Hur tycker ni rubriken blir om vi byter ut muslimer mot judar, "Judarna är vårt största utländska hot", det känns ju inte så fräscht, eller hur? Varför är det då okej att prata om muslimer som ett hot?
Antisemitism är en aversion gentemot semiter främst Judar. Har alltså egentligen inte med tron att göra.
Islamofobi är en aversion riktad mot anhängare av den Islamska trosinriktningen.

Skillnaden är väl rätt uppenbar.

En människa kan utsattas för antisemitism oavsett om hon är Kristen , Jude eller Muhammedan. Hatet riktas istället mot den folkgrupp hon tillhör = rasism

Islamofobi riktas oberoende av den folkgrupp du tillhör , alltså ingen rasism.
Det gör ju inte saken bättre. Men det är ändå en viss skillnad. Du kan som Muhammedan leva i ett islamofobiskt samhälle om du tonar ner din roll och ditt agerande inom islam.

Du kan däremot inte som Semit leva i ett antisemitiskt samhälle oavsett hur du agerar eftersom det är ditt ursprung, din ras man är ute efter.

Du och @rubytoo är urlöjliga nu. Om jag skulle tycka att marknaden ska vara helt fri och inte styras alls av staten, så vore det pinsamt löjligt av mig att envist hävda att jag inte är ekonomiskt liberal i min åsikt. Det blir som att ta på sig en blå klänning och sedan hävda att den är rosa. Helt koko.

Ni behöver inte identifiera er som det (att ni är rasister) men ni måste ju själva fatta att ni har rasistiska åsikter. Annars är ni liksom på en annan planet än alla vi andra. :confused:

Jag tror att det är så som det ser ut.
Man kan inte vare sig se eller begripa att SD är rasistiskt.

Det står ju inte rent ut "vi är rasistiska".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 021
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 107
Senast: Sassy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka