SD nu 3:e störrsta parti

Status
Stängd för vidare inlägg.
Högst utbildning har väl vänstern, Folkpartiet och Moderaterna.
Lägst SD, C och SaP.

Men vad har SD;s anhängares utbildningsnivå med din ogrundade anklagelse om rashets o rasism, det enda det visar är ju din egen okunskap i ämnet...

Jag hade gärna sett en ny undersökning som kartlägger utbildningsnivå, snittinkomst, arbetslöshet, bidragstagare och lite annat gottigott så det finns färska siffror att använda i smutskastningskampanjen ;)

Sett till snittlön, utbildningsnivå och bidragsberoende torde S ligga illa till.

Ett alternativ är att fokusera på roten till problemet.
Isf kan man fråga sig om den farligaste gruppen är den som låter extremistgrupper växa fram.

Signaler finns alltid och personligen tar jag tag i problem så fort jag kan ana dem. Oavsett vad det gäller.

Problemet är att det starka fokus som finns på integrationen inte förstås eller accepteras. Man kan inte låta en liten andel väljare sätta agendan på ett område, eller problemformuleringen. Där har Löfven rätt, det finns en bred majoritet för att fortsätta arbetet med starkt fokus, på helt andra sätt än de SD föreslår.

Nu är det ju så lyckligt att vi inte behöver gissa om hur det är med det, SCB har undersökt saken, och vi vet att de som röstar på SD har i genomsnitt lägre utbildning än de som röstar på något annat riksdagsparti. Källa: http://www.scb.se/Statistik/_Publikationer/ME0201_2013M11_BR_ME60BR1302.pdf
Tack! :)
Jag vet mycket väl att de majoriteter som röstar på SD är arbetarklass. Har kandidatexamen i Statsvetenskap.. ;)
Men eftersom jag tror att mycket som läggs ut om SD-väljare smutskastas tror jag inte att det är en speciellt hög procent som är outbildade. Snarare tvärtom. Men, visst så är majoriteten säkert fortfarande arbetsklass. Tror många utav M röster har gått till SD.
Som sagt, titta på Lunds röstval. Där är de en utav Sveriges mest välutbildade kommun.

Sedan anser jag inte att det är rätt att säga att det är idioter som inte kan vare sig läsa eller räkna. Inte ens söka upp saker på internet. Det är inte okej! Det visar bara vilken urusel människa man själv är att påpeka sådana barnfasoner.. ;)

QUOTE="sjoberga, post: 16610612, member: 6843"]Problemet är att det starka fokus som finns på integrationen inte förstås eller accepteras. Man kan inte låta en liten andel väljare sätta agendan på ett område, eller problemformuleringen. Där har Löfven rätt, det finns en bred majoritet för att fortsätta arbetet med starkt fokus, på helt andra sätt än de SD föreslår

Det har inget att göra med det jag skrev.
Det handlar om att se problem och lösa dem, snarast.

Små problem är att föredra framför stora problem och tar man inte i små problem så blir dem i regel större.
Stora problem är svårare att lösa smidigt än små problem.

Senast ändrad:
Fast titta på Lund, där 41% utav Lundaborna har eftergymnasial utbildning som var längre än 3 år. Trots röstade 9,3% på SD.

Det finns väl ingen motsägelse i det? De 59% räcker ju gott och väl för att få till 9,3% Sverigedemokrater. Sen handlar det ju om genomsnitt, i genomsnitt så har de som röstar på SD lägre utbildning än de som röstar på andra partier. Det innebär inte att alla Sverigedemokrater är lågutbildade, eller att inga högutbildade röstar på SD, utan just att de som röstar på SD i genomsnitt har lägre utbildning än andra.

Jag tror inte heller det är en slump, låg utbildning torde vara en fördel om man ska ta till sig och tro på Sverigedemokraternas partiprogram. Inte en förutsättning, men en fördel.

Hm..stoppa islamisering riktar sig mot en religiös rörelse inte mot en specifik folkgrupp eller ras, alltså är det INTE rasistiskt.
Men med "Orwelsk" inställning till fakta o sanning så går det mesta ju hem hos en del, framförallt hos dem som inte bryr sig om fakta ;)

Judarna har judendomen som sin religion. Oavsett var de är födda. Muslimer har islam som sin religion. Är bättre att kasta ut muslimer än att gasa ihjäl dem månne? Så de inte tar över och bygger moskéer av våra (oerhört välfyllda) kyrkor.

Tack! :)
Jag vet mycket väl att de majoriteter som röstar på SD är arbetarklass. Har kandidatexamen i Statsvetenskap.. ;)
Men eftersom jag tror att mycket som läggs ut om SD-väljare smutskastas tror jag inte att det är en speciellt hög procent som är outbildade. Snarare tvärtom. Men, visst så är majoriteten säkert fortfarande arbetsklass. Tror många utav M röster har gått till SD.
Som sagt, titta på Lunds röstval. Där är de en utav Sveriges mest välutbildade kommun.

Sedan anser jag inte att det är rätt att säga att det är idioter som inte kan vare sig läsa eller räkna. Inte ens söka upp saker på internet. Det är inte okej! Det visar bara vilken urusel människa man själv är att påpeka sådana barnfasoner.. ;)

Fast en hel del söker sin information på Avpixlat, RasseNasse-kuriren mfl och tror att alla andra medier ingår i en konspiration mot SD. Därav foliehattarna.

Man ska akta sig för att kalla andra människor urusla. Men jag tar mig ändå för pannan och suckar när jag hör de rövarhistorier många SDare ser som sanningar, "som ingen vågar prata om.". Det är inte ett tecken på att man vill veta nåt om verkligheten. Oavsett om det beror på avsaknad av förmåga, vilja eller nåt annat.

Inte i Sverige, men utomlands är det väl fler länder som haft extremvänster (bl.a. Ryssland och Kuba) till styre än extremhöger (kommer bara på tyskland där)?

Nja, nog har det funnits fler länder än Tyskland med fascister i ledningen, särskilt när det begav sig på trettiotalet. Italien (Mussolini) och Spanien (Franco) t ex.

Det finns väl ingen motsägelse i det? De 59% räcker ju gott och väl för att få till 9,3% Sverigedemokrater. Sen handlar det ju om genomsnitt, i genomsnitt så har de som röstar på SD lägre utbildning än de som röstar på andra partier. Det innebär inte att alla Sverigedemokrater är lågutbildade, eller att inga högutbildade röstar på SD, utan just att de som röstar på SD i genomsnitt har lägre utbildning än andra.

Jag tror inte heller det är en slump, låg utbildning torde vara en fördel om man ska ta till sig och tro på Sverigedemokraternas partiprogram. Inte en förutsättning, men en fördel.

Jag tycker att det är bra att de 59% finns, gärna mer om du frågar mig. :up:
Men tror att i år (2014), så kommer att det finnas fler lågutbildade som röstat på S än på SD.
S kan ju inte skryta gällande väljarnas utbildning direkt...

Det vore ett större problem att skicka tillbaka människor till krig och förtryck. Nu vet jag att du påstår att det inte skulle bli fallet, men får ingen förklaring på var de skulle ta vägen istället.

Marginellt kan vi förändra och flytta om strömmarna på sätt som du framfört, med kostnaden att vi får ett mindre medmänsklig samhälle. Men inte med drastiska resultat.

QUOTE="sjoberga, post: 16610623, member: 6843"]Fast en hel del söker sin information på Avpixlat, RasseNasse-kuriren mfl och tror att alla andra medier ingår i en konspiration mot SD. Därav foliehattarna.

Fler blir det kanske framöver då SR på sin valvaka bjöd in Avpixlats ansvarige utgivare som expertkommentator tillsammans med Peter Wolodarski m.fl.

Mina ögonbryn fastnade i hårfästet en liten stund.

QUOTE="sjoberga, post: 16610629, member: 6843"]Det vore ett större problem att skicka tillbaka människor till krig och förtryck. Nu vet jag att du påstår att det inte skulle bli fallet, men får ingen förklaring på var de skulle ta vägen istället.

Marginellt kan vi förändra och flytta om strömmarna på sätt som du framfört, med kostnaden att vi får ett mindre medmänsklig samhälle. Men inte med drastiska resultat.

Du har fått förklaringen.
De kommer söka asyl i annat land i ställe, troligen ett som inte ligger lika långt bort som Sverige. Där kommer deras ärenden prövas enligt konstens alla regler. Sedan kommer deras ärenden utredas noggrannare än i Sverige, där ser jag dock inte problemet.

Dock, det handlar inte om intaget av flyktingar i första hand utan om den totala oförmågan att integrera dem.
Direkt Sverige gick från arbetskraftsbehov till arbetsbrist kan vi bara skryta med misslyckanden inom integrationsområdet.

Nu är det ju faktiskt så att man har kunnat visa statistiskt att den största väljarflykten har skett i riktningen M -> SD. Och moderater anses väl inte i allmänhet vara lågutbildade och arbetslösa? :confused:

Man får kanske skilja på vad som anses om olika partiers väljare, och vad statistiken helt enkelt visar. Och statistiken är ju glasklar: SDs väljare har dels i genomsnitt lägre utbildning än andra, och sen har de också störst andel sympatisörer bland icke-fackutbildade arbetare, sen minskar andelen för varje steg uppåt (facklärda arbetare, lägre tjänstemän, tjänstemän på mellannivå, högre tjänstemän).

Vad jag kan se så är det de framförallt de lågutbildade moderaterna som sökt sig till SD, tittar man på hur SDs sympatisörer har förändrats sedan förra valet, så har de framförallt fått fler lågutbildade sympatisörer, de ökar mycket mer i den gruppen än bland tjänstemännen. Moderaterna däremot har tappat sympatisörer i gruppen arbetare, särskilt de icke-facklärda.

För att de är lågutbildade och därför inte har lärt sig sammanhangen i samhället.
Utbildning hjälper mot detta.
Att kunna räkna är en bra början.

Fast det är bara dumt att anta...

Vet många högutbildade som röstar på SD, faktiskt övervägande av de jag känner.

Vad jag kan se så är det de framförallt de lågutbildade moderaterna som sökt sig till SD, tittar man på hur SDs sympatisörer har förändrats sedan förra valet, så har de framförallt fått fler lågutbildade sympatisörer, de ökar mycket mer i den gruppen än bland tjänstemännen. Moderaterna däremot har tappat sympatisörer i gruppen arbetare, särskilt de icke-facklärda.

"Vad jag kan se"? :confused:
Vad är det du ser som inte valanalytiker och statistiker ser? Har du statistik som styrker dina påståenden, eller är det bara tomt dravel?

Att människor behandlas olika på grund av religion är per definition rasism och strider dessutom mot grundlagen.

Förutom deras snack om människors "essens" i partiprogrammet som enbart är en omskrivning av rasbiologi.

Nej, jag är inte vänster. Men för att citera en annan person; enligt sd-sympatisörer är allt till vänster om Hitler extremvänster.

Jag hittar inte det rasistiska i det hela, tyvärr

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 021
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 107
Senast: Sassy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka