Gör om gör rätt! Jag tror inte att det är hela sanningen. För hur sjutton vet de att det är just M väljare som flyttat sig vad jag vet så år valet anonymt!
Men hur tror du de får fram siffrorna?
Sitter den hemliga kommunistiska/islamistiska ledningen för SVT i ett underjordiskt rum med sina Sovjetuniformer och burkor, kliar sig i huvudet och kommer fram till;
"hörni, vad säger ni om att ge M skulden för att SD ökar? Vi kan väl hitta på lite siffror, låter någonstans runt 50% bra, sen kan vi dra lott om resten?"
"Nä, säg 100%, allt är Ms fel"
"Du har ju rätt, men tror du inte vi blir påkomna då? Det är ju väldigt uppenbart"
"Äh, jag vet, vi kastar pil om det!"
"Åh, nu blev det väldigt låga siffror, men vi använder dem ändå för ingen kan ju tro att vi bara hittat på den "
Eller har de, jag vet inte, kanske frågat ett urval människor vilket parti de röstade på i senaste valet och vad de röstade på i detta och sedan gjort någon form av uppskattning baserat på ett statistiskt urval? Jag har svårt att tro att de tvingar folk att svara om de nu inte vill, alla undersökningar som är seriösa brukar vara väldigt bra på att ge alternativet att en inte måste svara.