Är man tvungen att ta ut de reserverade dagarna om man vill nyttja hela systemet? Ja. Därav finns ett tvång inom systemet. Semantiken håller fint. Det går givetvis beskriva samma sak utan att använda ord som tvång men det betyder inte att det är fel att göra det.
Jag tycker det är helt fel att kalla det tvång. Om man har ett system som innebär att man får välja på att erhålla 0 kr om man går 0km, 100 kr om man går 1 km och 200 kr om man går 2 km, så menar du att det är korrekt att beskriva det som ett TVÅNG att gå 2 km? Jag ser det som att man får välja på att gå 0, 1 eller 2 km. Inget tvång alls.
Med din definition, fasen vad mycket tvång det finns.
Det finns alltså ett TVÅNG att utforska hela skattesystemet i minsta detalj för att kunna utnyttja alla avdrag inom det.
Det finns alltså ett TVÅNG att kräva maximal löneökning av sin arbetsgivare oavsett om man vill eller kan.
Det finns alltså ett TVÅNG att ansöka om socialhjälp om man har lagligt rätt till det även om man kan lösa sin ekonomiska kris på annat sätt.
Vad jobbigt och uppstyrt livet måste bli med alla dessa TVÅNGstankar.
Jag tycker du är långt ute på hal is.
Jag är för en liberal syn där varje förälder blir erbjuden ett givet antal dagar med föräldrapenning, som ett fullständigt frivilligt erbjudande från samhällets sida.