SD nu 3:e störrsta parti. Del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är man tvungen att ta ut de reserverade dagarna om man vill nyttja hela systemet? Ja. Därav finns ett tvång inom systemet. Semantiken håller fint. Det går givetvis beskriva samma sak utan att använda ord som tvång men det betyder inte att det är fel att göra det.

Jag tycker det är helt fel att kalla det tvång. Om man har ett system som innebär att man får välja på att erhålla 0 kr om man går 0km, 100 kr om man går 1 km och 200 kr om man går 2 km, så menar du att det är korrekt att beskriva det som ett TVÅNG att gå 2 km? Jag ser det som att man får välja på att gå 0, 1 eller 2 km. Inget tvång alls.

Med din definition, fasen vad mycket tvång det finns.

Det finns alltså ett TVÅNG att utforska hela skattesystemet i minsta detalj för att kunna utnyttja alla avdrag inom det.
Det finns alltså ett TVÅNG att kräva maximal löneökning av sin arbetsgivare oavsett om man vill eller kan.
Det finns alltså ett TVÅNG att ansöka om socialhjälp om man har lagligt rätt till det även om man kan lösa sin ekonomiska kris på annat sätt.

Vad jobbigt och uppstyrt livet måste bli med alla dessa TVÅNGstankar.

Jag tycker du är långt ute på hal is.

Jag är för en liberal syn där varje förälder blir erbjuden ett givet antal dagar med föräldrapenning, som ett fullständigt frivilligt erbjudande från samhällets sida.

Jag tycker det är helt fel att kalla det tvång. Om man har ett system som innebär att man får välja på att erhålla 0 kr om man går 0km, 100 kr om man går 1 km och 200 kr om man går 2 km, så menar du att det är korrekt att beskriva det som ett TVÅNG att gå 2 km? Jag ser det som att man får välja på att gå 0, 1 eller 2 km. Inget tvång alls.

Om många av de som gick var pensionärer som hade svårt att gå men inte klarar sin ekonomiska situation utan dessa 200 kronorna så hade det varit fullt motiverat att säga att det systemet tvingar folk att gå i onödan. Gränsen är allt annat än knivskarp utan som jag skrev förut; på det mest generella nivån så existerar inte ens tvång. Frågan är var gränsen för tvång går för dig? Är det när man dör om man inte gör en viss grej? Om du googlar typ "föräldraförsäkring + tvång" så märker du att det inte alls är en ovanlig benämning.

Jag är för en liberal syn där varje förälder blir erbjuden ett givet antal dagar med föräldrapenning, som ett fullständigt frivilligt erbjudande från samhällets sida.

Grundtanken i liberalism är att minska statlig inblandning i enskildas privatliv. Din syn på frågan är den precisa motsatsen av en liberal syn där staten får ökat inflytande i hur vi sköter våra privata angelägenheter.

Som bekant är Sverigedemokraterna det enda parti som inte vill tvångskvotera föräldraförsäkringen.

"[/QUOT
Kvotering innebär att man reserverar en viss andel till en specifik person eller grupp. På reformnivå är det alltså kvotering att "individualisera" föräldraförsäkringen.

Vilket alltså SD förordar. Till skillnad mot att föräldraförsäkringen är individuell så vill SD kvotera in (kvinnan) att ta en större del.

Om många av de som gick var pensionärer som hade svårt att gå men inte klarar sin ekonomiska situation utan dessa 200 kronorna så hade det varit fullt motiverat att säga att det systemet tvingar folk att gå i onödan. Gränsen är allt annat än knivskarp utan som jag skrev förut; på det mest generella nivån så existerar inte ens tvång. Frågan är var gränsen för tvång går för dig? Är det när man dör om man inte gör en viss grej? Om du googlar typ "föräldraförsäkring + tvång" så märker du att det inte alls är en ovanlig benämning.

Grundtanken i liberalism är att minska statlig inblandning i enskildas privatliv. Din syn på frågan är den precisa motsatsen av en liberal syn där staten får ökat inflytande i hur vi sköter våra privata angelägenheter.

Nej, i sann liberal anda anser jag att ett erbjudande om ett visst antal dagar med ersättning till varje individ som blir förälder främjar den individuella friheten.

Att ha specialregler om samoptimering med andra individer både krånglar till det och främjar ojämställdhet och minskar den individuella friheten.

Att fjättra medborgare vid ojämställda normer vore ickeliberalt.

Syriska flyktingar har i genomsnitt en signifikant lägre utbildningsnivå än befolkningen övriga befolkningen. Vilket bekräftas när man kollar på jämförbar statistik från SCB. När media och vissa myndigheter har rapporterat om flyktingarnas utbildningsnivå har dock andra definitioner används, så att flyktingar som har tvååriga yrkesutbildningar har rapporteras som akademiker och andelen som räknas som högutbildade har tredubblats. En annan sak är att det är andelen högutbildade i ett land som spelar roll för kunskapsintensiteten i ett land, inte antalet. Den syriska flyktinginvandringen sänker alltså kunskapsintensiteten i landet.

Ha allt detta i åtanke när ni läser lite utdrag från vad SVT har rapporterat idag. Är detta opartisk journalistik?

"Var tredje syrisk flykting högutbildad"
"Med den syriska flyktingvågen har Sverige fått den största akademiska tillströmningen hittills."
"Mer än var tredje syrier som anländer har en högre utbildning med sig i bagaget"
"Mer än var tredje syrier som kommer till Sverige är alltså högutbildad"
"De syriska akademikerna märks också hos de myndigheter som godkänner utländska examina."'
"Tusentals välutbildade flyr till Sverige"
"Aldrig tidigare har så många välutbildade flytt till Sverige"
"In i landet strömmar färdigutbildade ingenjörer, läkare och ekonomer."
"I Sverige sker just nu en massiv import – av kunskap."
"Av de flyktingar som kommer till Sverige har många med sig universitets- och högskoleutbildningar."
"Tilltagande kompetensregn"

Syriska flyktingar har i genomsnitt en signifikant lägre utbildningsnivå än befolkningen övriga befolkningen. Vilket bekräftas när man kollar på jämförbar statistik från SCB. När media och vissa myndigheter har rapporterat om flyktingarnas utbildningsnivå har dock andra definitioner används, så att flyktingar som har tvååriga yrkesutbildningar har rapporteras som akademiker och andelen som räknas som högutbildade har tredubblats. En annan sak är att det är andelen högutbildade i ett land som spelar roll för kunskapsintensiteten i ett land, inte antalet. Den syriska flyktinginvandringen sänker alltså kunskapsintensiteten i landet.

Ha allt detta i åtanke när ni läser lite utdrag från vad SVT har rapporterat idag. Är detta opartisk journalistik?

"Var tredje syrisk flykting högutbildad"
"Med den syriska flyktingvågen har Sverige fått den största akademiska tillströmningen hittills."
"Mer än var tredje syrier som anländer har en högre utbildning med sig i bagaget"
"Mer än var tredje syrier som kommer till Sverige är alltså högutbildad"
"De syriska akademikerna märks också hos de myndigheter som godkänner utländska examina."'
"Tusentals välutbildade flyr till Sverige"
"Aldrig tidigare har så många välutbildade flytt till Sverige"
"In i landet strömmar färdigutbildade ingenjörer, läkare och ekonomer."
"I Sverige sker just nu en massiv import – av kunskap."
"Av de flyktingar som kommer till Sverige har många med sig universitets- och högskoleutbildningar."
"Tilltagande kompetensregn"

Tror man på detta så har jag ett kanonerbjudande för Er. Kontant och i små sedlar tack. :D
SVT är MP/V så långt ögat når, någon opartiskhet har aldrig existerat där. Inte konstigt när 1 av 10 journalister bor på Södermalm, svårt
att undvika kollegorna på fritiden.

Grymt bra koll, @Oldie. Så det är lugnt, du behöver inte oroa dig.

Jag behöver inte oroa mig, alla läkare, fysiker, raketforskare, tandläkare, civilingenjörer som väller in i landet från Irak och Somalia och deras mor,far,morfar,mormor,farmor och farfar fixar biffen :up:.
Min närmsta tätort kallas numera Nya Somalia i folkmun och är undantagen från vidare flyktingmottagande, det kanske förklarar att jag inte
alls är orolig. Du är välkommen hit för ett studiebesök, bjuder på kaffe.;)

Det är ju det du förespråkar :eek:. Du vill ju att allas vår mamma staten ska lagstifta om 50/50 och du enligt ovan tycker att det inte är att
inskränka den personliga friheten. :crazy:

Nej, lika många dagar kopplad till varje individ ger en större individuell frihet än idag. Idag tvingas kvinnor av normer och patriarkatet att ta ut fler föräldrapenningdagar och det är det vi vill sträva mot att minska för att öka varje medborgares frihet. Men till syvende och sist är det upp till var och en att planera, ingen tvingas till att ta ut ersättning från staten. Det är frihet.

Sedan om vi ska snacka läror så bekänner jag mig i en ungefärlig socialliberal inriktning och absolut inte nyliberalism.

Nej, lika många dagar kopplad till varje individ ger en större individuell frihet än idag. Idag tvingas kvinnor av normer och patriarkatet att ta ut fler föräldrapenningdagar och det är det vi vill sträva mot att minska för att öka varje medborgares frihet.

Sedan om vi ska snacka läror så bekänner jag mig i en ungefärlig socialliberal inriktning och absolut inte nyliberalism.

Men om sagda individ (som naturligtvis inte gäller dig eller din hustru) inte vill det då?
Då ska dom gå miste om ersättning för 240 +- 60 dagar? Väldigt jämlikt ;). Men som sagt det finns en fördel, Muhammed får ingen ersättning om inte Fatima går till SFI eller annan anvisad sysselsättning, så det kan ju efter 3 generationer stärka kvinnans ställning inom Islam.

Men om sagda individ (som naturligtvis inte gäller dig eller din hustru) inte vill det då?
Då ska dom gå miste om ersättning för 240 +- 60 dagar? Väldigt jämlikt ;). Men som sagt det finns en fördel, Muhammed får ingen ersättning om inte Fatima går till SFI eller annan anvisad sysselsättning, så det kan ju efter 3 generationen stärka kvinnans ställning inom Islam.

Inte vill ha föräldrapenning? Ansök inte.
Vill ha föräldrapenning? Ansök om det och du får ut exakt lika många dagar som någon annan som ansöker.

Rättvist. Ger individuell frihet.

Ingen går miste om något man inte vill.

Vilket alltså SD förordar. Till skillnad mot att föräldraförsäkringen är individuell så vill SD kvotera in (kvinnan) att ta en större del.
Golit ute och fiskar i grumliga hittepå vatten igen som vanligt. Sluta hitta på saker, det blir bara patetiskt.

"Sverige har en av världens mest generösa föräldraförsäkringar. Detta ska vi slå vakt om. Sverigedemokraterna ser däremot med stor oro på förslag om att staten i ännu högre utsträckning än idag ska lägga sig i hur föräldrarna väljer att utnyttja föräldraförsäkringen. Enligt sverigedemokraternas synvinkel är det föräldrarna som är bäst lämpade att avgöra hur fördelningen mellan föräldrarna vad gäller föräldraledighet ska se ut. Vi vill att föräldrarna ska ges fullständig frihet att avgöra hur föräldraförsäkringen ska utnyttjas."

Inte vill ha föräldrapenning? Ansök inte.
Vill ha föräldrapenning? Ansök om det och du får ut exakt lika många dagar som någon annan som ansöker.
Rättvist. Ger individuell frihet.
Ingen går miste om något man inte vill.

Den muslimska delen av dina vänner kommer att se till att det inte blir verklighet, men det är intressant att spekulera.
Imamerna skulle gå i taket.

Golit ute och fiskar i grumliga hittepå vatten igen som vanligt. Sluta hitta på saker, det blir bara patetiskt.

"Sverige har en av världens mest generösa föräldraförsäkringar. Detta ska vi slå vakt om. Sverigedemokraterna ser däremot med stor oro på förslag om att staten i ännu högre utsträckning än idag ska lägga sig i hur föräldrarna väljer att utnyttja föräldraförsäkringen. Enligt sverigedemokraternas synvinkel är det föräldrarna som är bäst lämpade att avgöra hur fördelningen mellan föräldrarna vad gäller föräldraledighet ska se ut. Vi vill att föräldrarna ska ges fullständig frihet att avgöra hur föräldraförsäkringen ska utnyttjas."

Vi andra vill att varje individ ska ges fullständig frihet att avgöra hur föräldraförsäkringen ska utnyttjas. Inte tvinga in kvinnor i att ta ut fler dagar än män.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Äldre Snart startar valrörelsen inför extra valet och nu säger var 3:e väljare att man ska rösta på något annat parti än vad man gjorde i...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
78 864
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar