SD nu 3:e störrsta parti. Del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Golit ute och fiskar i grumliga hittepå vatten igen som vanligt. Sluta hitta på saker, det blir bara patetiskt.

"Sverige har en av världens mest generösa föräldraförsäkringar. Detta ska vi slå vakt om. Sverigedemokraterna ser däremot med stor oro på förslag om att staten i ännu högre utsträckning än idag ska lägga sig i hur föräldrarna väljer att utnyttja föräldraförsäkringen. Enligt sverigedemokraternas synvinkel är det föräldrarna som är bäst lämpade att avgöra hur fördelningen mellan föräldrarna vad gäller föräldraledighet ska se ut. Vi vill att föräldrarna ska ges fullständig frihet att avgöra hur föräldraförsäkringen ska utnyttjas."

Fast själva grejen är ju att det inte blir speciellt jämställt om man ska låta folk sköta det själva, vilket i sin tur leder till att det fortsätter vara lägre löner och lägre pensioner till kvinnor eftersom de tar ut majoriteten av föräldradagarna. Jag är ju inte förvånad över att SD inte vill dela lika med tanke på att de aldrig har försökt framstå som ett parti som värnar om jämställdheten mellan könen.

Hej @golit hur går det?

Det som sticker ut är att S hos SCB ligger 3,9 procentenheter högre än i Svensk Väljaropinion, som är en sammanvägning av de privata opinionsinstitut som mäter partisympatier. Det är inte första gången.
I maj 2014 fick S 35,3 procent hos SCB – 31,5 i Svensk väljaropinion. I november 2014 S 32,2 i SCB:s undersökning, 28,9 enligt Svensk Väljaropinion. Och nu 30,3 enligt SCB, men bara 26,4 i "the poll of polls" som Svensk Väljaropinion brukar kallas.

Visserligen tillfrågar SCB fler. Men den statliga undersökaren har ett bortfall på ungefär hälften.

Fast själva grejen är ju att det inte blir speciellt jämställt om man ska låta folk sköta det själva, vilket i sin tur leder till att det fortsätter vara lägre löner och lägre pensioner till kvinnor eftersom de tar ut majoriteten av föräldradagarna. Jag är ju inte förvånad över att SD inte vill dela lika med tanke på att de aldrig har försökt framstå som ett parti som värnar om jämställdheten mellan könen.

Och då tycker du att du (bland andra) är bättre skickad att bestämma över hur andra familjer ska ordna det.
Fy tusan för din överlägsna attityd. Usch, tur jag inte har dig som partner i livet som tycker STATEN är bättre lämpad än du själv.

Vad menar du ens?

Ehh? Vaddå menar? Om du tycker att staten ska bestämma att du, istället för att du och din partner tillsammans, bara får ta ut 240 dagar med ersättning så röstar du ju för förslaget. Vilket iofs stämmer bra med dina inlägg i debatten. Jag å andra sidan anser att om jag vill ta ut alla 480 dagar själv med ersättning så är det upp till mig och min partner, inte staten.

Och då tycker du att du (bland andra) är bättre skickad att bestämma över hur andra familjer ska ordna det.
Fy tusan för din överlägsna attityd. Usch, tur jag inte har dig som partner i livet som tycker STATEN är bättre lämpad än du själv.

Jag tycker att staten har rätt att bestämma hur bidragen ska komma till bäst nytta för alla invånare. Jag har svårt att se det hemska i det. Många länder har inte alls dessa förmåner, jag tycker det är ganska bortskämt att tro att man ska få använda dem hur man vill utan att staten lägger sig i när det nu finns en möjlighet att en förändring kan gynna många kvinnor på arbetsmarknaden.
Jag är i allafall helt överens med dig om att jag är glad att vi inte är partners, skönt att vi kan enas där!

Ehh? Vaddå menar? Om du tycker att staten ska bestämma att du, istället för att du och din partner tillsammans, bara får ta ut 240 dagar med ersättning så röstar du ju för förslaget. Vilket iofs stämmer bra med dina inlägg i debatten. Jag å andra sidan anser att om jag vill ta ut alla 480 dagar själv med ersättning så är det upp till mig och min partner, inte staten.

Jag tycker att det är rimligt att jag poch min partner tar ut hälften av dagarna var eftersom barnen förhoppningsvis är lika mycket bådas. Vi får ju inte färre föräldradagar totalt för det.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2733910-sd-tar-fran-invandrartata-stadsdelar

Detta är för övrigt vad SD i Göteborg vill använda mina skattepengar till. Ge mer pengar till de stadsdelar med minst invandrare och mindre pengar till de med mest. Samt återinföra firandet av Gustav II Adolfs dödsdag.
De där 300 platserna på äldreboende väger inte riktigt upp det andra kan jag tycka.

Vad gör det? Du styrs ju av en Socialdemokratisk majoritet. Och hur det går syns ju i Biskopsgården med omnejd
Det verkar som om de som bor där inte är lika entusiastiska över utvecklingen som du, men du bor såklart inte där.

Jag tycker att det är rimligt att jag poch min partner tar ut hälften av dagarna var eftersom barnen förhoppningsvis är lika mycket bådas. Vi får ju inte färre föräldradagar totalt för det.

Så om du vill ta ut 260 dagar så tycker du det är helt ok att du inte får betalt för 20?
Tja är man rik så är man. Det hör nog inte till vanligheterna att människor gladeligen accepterar 1 månad utan ersättning.
Hårklyverier ska staten ge fullkomligt fan i är min inställning.

Vad gör det? Du styrs ju av en Socialdemokratisk majoritet. Och hur det går syns ju i Biskopsgården med omnejd
Det verkar som om de som bor där inte är lika entusiastiska över utvecklingen som du, men du bor såklart inte där.

Tror du att det hjälper situationen i Biskopsgården att stadsdelen det tillhör får mindre pengar? Jag har ju svårt att se hur det skulle lösa saken. Jag är himla glad att SD inte styr här med tanke på det sättet att lösa problem.
Det stämmer att jag inte bor i Biskopsgården, men jag bor i en annan stadsdel där det också varit skjutningar och som också är en av dem som skulle få mindre pengar enligt SDs budget.
Dessutom jobbar jag i en tredje utsatt stadsdel så det är inte så att jag inte påverkas av situationen i den här stan.

Så om du vill ta ut 260 dagar så tycker du det är helt ok att du inte får betalt för 20?
Tja är man rik så är man. Det hör nog inte till vanligheterna att människor gladeligen accepterar 1 månad utan ersättning.
Hårklyverier ska staten ge fullkomligt fan i är min inställning.

Vill och vill, nu handlar det ju om att det finns två föräldrar, jag skulle vilja vara ledig så länge jag kan såklart, men det finns ju en annan förälder som kan gå hem så får hushållet pengar igen.

Vill och vill, nu handlar det ju om att det finns två föräldrar, jag skulle vilja vara ledig så länge jag kan såklart, men det finns ju en annan förälder som kan gå hem så får hushållet pengar igen.

Vaddå kan gå hem :confused::confused:. Din förklaring är ingen förklaring. Vem som helst kan väl "gå hem"? Om man inte får någon lön för de dagar "man kan gå hem" så hamnar ju saken i ett annat läge. Som jag sa, han/hon kan såklart gå hem men tål er ekonomi att vederbörande är hemma gratis i 240 dagar? Är de av staten bestämda dagarna för han/hon slut så är dom ju.

Vaddå kan gå hem :confused::confused:. Din förklaring är ingen förklaring. Vem som helst kan väl "gå hem"? Om man inte får någon lön för de dagar "man kan gå hem" så hamnar ju saken i ett annat läge. Som jag sa, han/hon kan såklart gå hem men tål er ekonomi att vederbörande är hemma gratis i 240 dagar? Är de av staten bestämda dagarna för han/hon slut så är dom ju.

Jag förstår inte riktigt vad du menar så förklara gärna. Varför skulle någon behöva vara hemma helt utan pengar? Menar du ifall en förälder får lägsta ersättningen? Jag undrar alltså allvarligt, för jag kan ha missuppfattat något i förslaget.

Syriska flyktingar har i genomsnitt en signifikant lägre utbildningsnivå än befolkningen övriga befolkningen. Vilket bekräftas när man kollar på jämförbar statistik från SCB. När media och vissa myndigheter har rapporterat om flyktingarnas utbildningsnivå har dock andra definitioner används, så att flyktingar som har tvååriga yrkesutbildningar har rapporteras som akademiker och andelen som räknas som högutbildade har tredubblats. En annan sak är att det är andelen högutbildade i ett land som spelar roll för kunskapsintensiteten i ett land, inte antalet. Den syriska flyktinginvandringen sänker alltså kunskapsintensiteten i landet.

Ha allt detta i åtanke när ni läser lite utdrag från vad SVT har rapporterat idag. Är detta opartisk journalistik?

"Var tredje syrisk flykting högutbildad"
"Med den syriska flyktingvågen har Sverige fått den största akademiska tillströmningen hittills."
"Mer än var tredje syrier som anländer har en högre utbildning med sig i bagaget"
"Mer än var tredje syrier som kommer till Sverige är alltså högutbildad"
"De syriska akademikerna märks också hos de myndigheter som godkänner utländska examina."'
"Tusentals välutbildade flyr till Sverige"
"Aldrig tidigare har så många välutbildade flytt till Sverige"
"In i landet strömmar färdigutbildade ingenjörer, läkare och ekonomer."
"I Sverige sker just nu en massiv import – av kunskap."
"Av de flyktingar som kommer till Sverige har många med sig universitets- och högskoleutbildningar."
"Tilltagande kompetensregn"

Ha allt detta i åtanke när ni läser lite utdrag från vad SVT har rapporterat idag. Är detta opartisk journalistik?

"Var tredje syrisk flykting högutbildad"
"Med den syriska flyktingvågen har Sverige fått den största akademiska tillströmningen hittills."
"Mer än var tredje syrier som anländer har en högre utbildning med sig i bagaget"
"Mer än var tredje syrier som kommer till Sverige är alltså högutbildad"
"De syriska akademikerna märks också hos de myndigheter som godkänner utländska examina."'
"Tusentals välutbildade flyr till Sverige"
"Aldrig tidigare har så många välutbildade flytt till Sverige"
"In i landet strömmar färdigutbildade ingenjörer, läkare och ekonomer."
"I Sverige sker just nu en massiv import – av kunskap."
"Av de flyktingar som kommer till Sverige har många med sig universitets- och högskoleutbildningar."
"Tilltagande kompetensregn"

Trodde du hade lärt dig... Pubilc Service är oberoende, inte promt opartisk. Janne Josefsson och uppdrag granskning är till exempel inte ett dugg opartisk. Däremot väldigt oberoende.

Känns det bättre nu?

Du är alltså för kvotering av föräldraförsäkringen? Du vill kvotera (vanligen kvinnan) så att hon får en högre andel av föräldraledigheten?

Vad är det som är fel med att individen själv får välja?

Trodde du hade lärt dig... Pubilc Service är oberoende, inte promt opartisk. Janne Josefsson och uppdrag granskning är till exempel inte ett dugg opartisk. Däremot väldigt oberoende.

Känns det bättre nu?

SVT har krav på sig att vara opartiska. De får ha en viss kritisk utgångspunkt eller vinkel men får inte behandla kontroversiella ämnen på ett ensidigt sätt. De har även krav på sig att uppgifter ska vara korrekta och ej vilseledande.

Den norska motsvarigheter rapporterade om precis samma ämne för några dagar sedan. Då lätt det såhär (med tillhörande grafik): "Flyktingarna från Syrien har låg utbildning och liten erfarenhet, något som leder till låg sysselsättning i Sverige". Det är en helt korrekt bild att ge. Flyktingarna har väsentligt lägre utbildning jämfört med övriga befolkningen vilket leder till en generell lägre kunskapsintensitet.

I Aktuellt påstod man däremot att syrier har hög utbildning och lyfter utbildningsnivån. Enligt SCB så är ca 10% av de syrier som kommer högutbildade jämfört med 25% av övriga befolkningen. Man påstår att det tar sju år i genomsnitt för en nyanländ att komma i arbete. Det är fel, genomsnittet är mycket längre. Hela vinklingen är genomgående ensidig och bortom proportion. Man filmar in i ett klassrum och pratar om hur hög utbildningsnivå syrier har och att det borde vara plättlätt för folket där att komma i arbete. Man ställer sig retoriskt vad man kallar "en mycket större fråga" om hur Sverige ska handskas med det största kompetensregnet som någonsin fallit över landet. Trots att antalet högutbildade syrier som kommer är mindre än den årliga variationen i hur många som examineras i svenska högskolor, och totalt utgör ca 3% av det årliga nytillskottet utav högutbildade i Sverige. Och så vidare.

Senast ändrad:
Du är alltså för kvotering av föräldraförsäkringen? Du vill kvotera (vanligen kvinnan) så att hon får en högre andel av föräldraledigheten?

Vad är det som är fel med att individen själv får välja?

Så du tycker att : Jag å andra sidan anser att om jag vill ta ut alla 480 dagar själv med ersättning så är det upp till mig och min partner, inte staten.Jag å andra sidan anser att om jag vill ta ut alla 480 dagar själv med ersättning så är det upp till mig och, inte staten min partner." Indikerar att jag vill kvotera nåt? :confused:.

Så du tycker att : Jag å andra sidan anser att om jag vill ta ut alla 480 dagar själv med ersättning så är det upp till mig och min partner, inte staten.Jag å andra sidan anser att om jag vill ta ut alla 480 dagar själv med ersättning så är det upp till mig och, inte staten min partner." Indikerar att jag vill kvotera nåt? :confused:.

Ja, du vill befästa det ojämlika uttaget av föräldraledighet genom att låta det patriarkala styret tvinga kvinnor att ta fler dagar än män. Jag tycker att det är betydligt mer tvång, även om jag inte skulle använda det ordet, än det rättvisa och frivilliga erbjudande till varje förälder som en helt individualiserad försäkring skulle utgöra.

Jag ser inget av det som tvång och båda är en form av kvotering. Den ena för att gynna jämställdhet och den andra för att kunna bevara ojämställdhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Äldre Snart startar valrörelsen inför extra valet och nu säger var 3:e väljare att man ska rösta på något annat parti än vad man gjorde i...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
78 864
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar