Någonting som orsakar en konflikt inom mig är islam.
Jag kan, hur mycket jag än försöker, förstå hur vi i Sverige 2015 kan tillåta den kvinnliga särbehandling som kan följa i fotspåren av islam.
Jag vet feminister som medverkat i sk. kärleksbombningar av moskéer.
En byggnad där kvinnor inte tillåts att sitta tillsammans med männen utan de hänvisas till separata ingångar och har sina platser bakom -inte sällan bakom skynken- längst bak i bönelokalen!
Kvinnor som besöker en moské måste tänka på sin klädsel.
För kvinnor menas det i detta sammanhang fotsida kjolar eller byxor som varken är transparenta eller åtsittande, tillsammans med blusar/tröjor med långa ärmar och helst höga kragar/eller så kallade polotröjor.
Män bör bära långbyxor, helst inte alltför åtsittande.
Muslimska kvinnor förväntas att inte komma till bönerummet under pågående menstruation (gäller endast den del av byggnaden där man utför bönen).
När jag läser frågorna och svaren på de "fråga imamen-siter" som nätet erbjuder muslimer blir jag förundrad (och i ärlighetens namn alldeles bestört) över alla de regler muslimska kvinnor har att rätta sig efter.
Uppdrag granskning begav sig till tio moskéer för något år sedan.
Två heltäckta kvinnor utrustade med dold kamera rådfrågade imamerna om hur de skulle förhålla sig till att den ena kvinnans man hade tagit sig ännu en fru.
Kvinnan sa till imamen att hon blev slagen av sin man och att hon inte längre ville ha sex med sin man.
Imamernas motbjudande svar och råd är häpnadsväckande!
(Den enda imam som stod på kvinnornas sida fick sparken av moskén efter att reportaget hade visats på TV.)
"Vilka värderingar sprider muslimska ledare i svenska moskéer? Med dold kamera avslöjar Uppdrag granskning råden imamerna ger till utsatta kvinnor.
Alla svenska församlingar som får ta del av statens bidrag till trossamfund tar samtidigt på sig rollen att ”upprätthålla och stärka samhällets grundläggande värderingar”.
Det betyder bland annat att samfunden ska arbeta för jämställdhet mellan män och kvinnor och att de ska motarbeta diskriminering, våld och brutalitet.
Uppdrag gransknings Nadja Yllner har besökt moskéer på en lång rad olika platser i landet för att ta reda på hur detta efterlevs i verkligheten.
Det handlar om moskéer med många besökare och stort inflytande över samhället. Och det är moskéer med goda förbindelser till Sveriges ledande politiker.
Utåt sett är de muslimska ledarna tydliga med att man ska följa svenska lagar och värderingar.
Inför dold kamera – ger de en helt annan bild."
Här kan ni se programmet:
Som sagt, jag är för religionsfrihet men kan inte förstå varför det inte höjs fler röster inför det faktum att en del muslimska kvinnor lever under ett avskyvärt patriarkaliskt förtryck!
Det händer här, i vår omgivning, 2015 samtidigt som genus- och jämställdhetsdebatten rasar.
Jag får inte ihop det.