SD nu 3:e störrsta parti. Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Går förstås att diskutera och det är fullt rimligt att se det så här.

Genom ett försörjningskrav på alla som gifter sig utomlands eller med icke EU-medborgare, skulle vi undvika en del problem med tvångsäktenskap och svenska gubbar som tar hit små thailändskor. Sen har det nackdelar.

Det skulle förmodligen vara bra att införa en regel om att 75% (?) av föräldrapenningen måste tas ut innan tre års ålder.

återförening är lite komplicerat...

I stort sett alla vill försörja sin familj. Nästan alla genom arbete. Om man inte får ta hit sin familj, så kommer man att skicka pengarna utomlands. Får familjen komma hit stannar pengarna här. Plus eller minus, kan diskuteras, men det är viktigt att se att det är inte en ren minus post.

Förutom att det är medmäskligt och underlättar integrationen.
Att det skulle komplicera för "ensamma gubbar" att skaffa hem lammkött ser jag inte som en nackdel.
Samma sak, vad det gäller tvångsäktenskap, det lönar sig ju inte att köpa en brud med svenskt uppehållstillstånd.
Nu förstår jag inte vad föräldrapenning har med saken att göra, men det kan du ju säkert förklara.

Jag har tidigare klart visat att jag är för invandring, gärna fri sådan, under den enkla förutsättningen att du kan försörja dig.
Asylinvandring däremot bygger ju på att samhället finansierar, och då ska samhället även ta sig rätten att reglera...

Att du drar andra slutsatser förstår jag och respekterar jag naturligtvis, men det viktiga i min frågeställning var ju om vi byggde våra åsikter på samma information.
1. Sverige varken kan eller får drastiskt ändra/försämra villkoren för asyl. Dessa är internationellt reglerade i avtal.
Stämmer det?
2. Däremot så har vi n hel del regler o förmånliga villkor som vi kan ändra. Allt ifrån anhöriginvandring till rena ekonomiska stöd.
Stämmer det?

Jag anser att man kan svara ja på båda!
Om du inte gör det så motivera gärna.

Nästa steg blir ju att diskutera vilken inställning man har, om man ser övervägande ekonomiskt och blundar för den mänskliga eller om man blundar för det ekonomiska och ser till det mänsklig i olika varianter.

Det är bara 1 som kan skapa den drastiska minskning som SD driver.

Ingrepp i 2 påverkar ganska marginellt, eftersom det inte är huvudsakliga skäl till att välja Sverige.

Dessutom som @golit påpekar riskerar många av de åtgärderna att försämra integrationen. En svår balansgång.

Det är bara 1 som kan skapa den drastiska minskning som SD driver.

Ingrepp i 2 påverkar ganska marginellt, eftersom det inte är huvudsakliga skäl till att välja Sverige.

Dessutom som @golit påpekar riskerar många av de åtgärderna att försämra integrationen. En svår balansgång.
1. Är egentligen ingen ide att diskutera överhuvudtaget eftersom det är internationellt fastställda regler.
Men då dyker ju frågan upp, varför väljer då 20% Sverige, om asylregelverket är detsamma?
Kan det ha ett visst samband med det jag belyser i 2?

Självklart är det så att asylinvandring till del blir ett självspelande piano.
Har man släktingar eller andra kontakter i ett land så föredrar man detta.
Det är den ena faktorn, den andra är tvivelsutan det att Sverige erbjuder de bästa villkoren.
Tyskland har ungefär liknande villkor varför stora delar av strömmen går dit.

Vad är då, anser du den avgörande skillnaden mellan ex Danmark o Sverige eller Finland? Den skillnad som gör att man väljer Sverige.

1. Är egentligen ingen ide att diskutera överhuvudtaget eftersom det är internationellt fastställda regler.
Men då dyker ju frågan upp, varför väljer då 20% Sverige, om asylregelverket är detsamma?
Kan det ha ett visst samband med det jag belyser i 2?

Självklart är det så att asylinvandring till del blir ett självspelande piano.
Har man släktingar eller andra kontakter i ett land så föredrar man detta.
Det är den ena faktorn, den andra är tvivelsutan det att Sverige erbjuder de bästa villkoren.
Tyskland har ungefär liknande villkor varför stora delar av strömmen går dit.

Vad är då, anser du den avgörande skillnaden mellan ex Danmark o Sverige eller Finland? Den skillnad som gör att man väljer Sverige.

I Danmark är rasismen utbredd och accepterad ända upp på regeringsnivå, där nya medmänniskor betraktas som tredje klassens medborgare. Så det är ganska naturligt att välja bort.

Finland har liknande strukturer om än mindre uttalat. I Finland finns dessutom inte mångkultur nästan alls.

I Danmark är rasismen utbredd och accepterad ända upp på regeringsnivå, där nya medmänniskor betraktas som tredje klassens medborgare. Så det är ganska naturligt att välja bort.

Finland har liknande strukturer om än mindre uttalat. I Finland finns dessutom inte mångkultur nästan alls.
Men min fråga löd, skiljer sig regelverket?

Och vad det gäller rasismen så finns i alla fall "din" rasisms dvs det du kallar rasism i riksdag, landsting o kommunfullmäktige runt om i landet

+ att övriga EU har ett försörjningskrav för att tillåta anhöriginvandring.

Vet jag om, att kommer jag till Finland så är det inte garanterat att jag får hämta min familj, eftersom det inte finns garantier för att jag ska få ett arbete o bostad.
Kommer jag till Sverige däremot är jag garanterat utkomst och bostad + oavsett om jag lever på stöd eller ej så får jag hämta hit min familj.

Jag känner inte till ngt annat eu land som är så generöst.

Skulle jag välja så skulle jag välja Sverige, och jag tror inte att asylsökande är dummare än vad jag är....

Går förstås att diskutera och det är fullt rimligt att se det så här.

Genom ett försörjningskrav på alla som gifter sig utomlands eller med icke EU-medborgare, skulle vi undvika en del problem med tvångsäktenskap och svenska gubbar som tar hit små thailändskor. Sen har det nackdelar..
Det finns ju delvis redan i äktenskapsbalken. Hur skulle detta utvidgas?

Det skulle förmodligen vara bra att införa en regel om att 75% (?) av föräldrapenningen måste tas ut innan tre års ålder.
Det är redan genomfört genom att bara 96 dagar får sparas efter att barnet fyllt 4 år.

Det finns ju delvis redan i äktenskapsbalken. Hur skulle detta utvidgas?

Det är redan genomfört genom att bara 96 dagar får sparas efter att barnet fyllt 4 år.
Sedan är det ju bara att tillägga en ny regel: -att föräldrapenning bara betalas ut för den tid barn/föräldrar innehar uppehållstillstånd, inte retroaktivt för perioden före.....

I mitten på -70talet fanns enligt uppgift 7 utomeuropeiska invandrare i Finland. Vet inte om det var sant men det var vad min föredettas bror fick veta när han flyttade till Finland. Bara att lära sig finska fort som fanken. Han var gift med en finska så därför fick han stanna.

"
Fråga:Stämmer det att invandrare som får uppehållstillstånd får barnbidrag retoraktivt?
Svar:Barnbidraget gäller för barn boende i Sverige upp till 16 år, barnbidraget betalas inte ut retroaktivt till personer som kommer till Sverige. Däremot kan föräldrapenningen betalas ut retroaktivt till föräldrar som invandrat till Sverige."
Hämtat från:
http://www.migrationsinfo.se/

Det betyder alltså att om en familj kommer hit 1/1 2015 och erhåller sitt uppehållstillstånd den 1/1 2017 så kan man få retroaktivt barnbidrag för 2 år ;) eller stämmer inte det?

Senast ändrad:
"
Fråga:Stämmer det att invandrare som får uppehållstillstånd får barnbidrag retoraktivt?
Svar:Barnbidraget gäller för barn boende i Sverige upp till 16 år, barnbidraget betalas inte ut retroaktivt till personer som kommer till Sverige. Däremot kan föräldrapenningen betalas ut retroaktivt till föräldrar som invandrat till Sverige."
Hämtat från:
http://www.migrationsinfo.se/

Det är dagar som kan delas ut retroaktivt. Inte pengar.

Och dessutom är reglerna ändrat för barn födda från 2014.

Så problemet har uppmärksammats och lösts

Det är dagar som kan delas ut retroaktivt. Inte pengar.

Och dessutom är reglerna ändrat för barn födda från 2014.

Så problemet har uppmärksammats och lösts
Mycket besvär för en myt alltså?
"Enligt de gamla reglerna som slutade gälla 1 januari 2014 kunde utrikes födda som kommit till Sverige ta ut de 480 dagarna retroaktivt också efter det att barnet fyllt fyra år. Från 1 januari omfattas alla av samma regler med begränsningen att det gäller för barn som är födda efter 1 januari 2014."
Så det existerar alltså ett retroaktivt barnbidrag? Myten verkar ju leva ?

Men min fråga löd, skiljer sig regelverket?

Och vad det gäller rasismen så finns i alla fall "din" rasisms dvs det du kallar rasism i riksdag, landsting o kommunfullmäktige runt om i landet

+ att övriga EU har ett försörjningskrav för att tillåta anhöriginvandring.

Vet jag om, att kommer jag till Finland så är det inte garanterat att jag får hämta min familj, eftersom det inte finns garantier för att jag ska få ett arbete o bostad.
Kommer jag till Sverige däremot är jag garanterat utkomst och bostad + oavsett om jag lever på stöd eller ej så får jag hämta hit min familj.

Jag känner inte till ngt annat eu land som är så generöst.

Skulle jag välja så skulle jag välja Sverige, och jag tror inte att asylsökande är dummare än vad jag är....

Du kan även ansöka om resebidrag, en flygbiljett per person, för dina anhöriga (make/maka, barn, föräldrar, syskon) om dom inte kan bekosta sin resa själva.

http://www.migrationsverket.se/Priv...Om-du-far-stanna/Resebidrag-for-anhoriga.html

Du kan även ansöka om resebidrag, en flygbiljett per person, för dina anhöriga (make/maka, barn, föräldrar, syskon) om dom inte kan bekosta sin resa själva.

http://www.migrationsverket.se/Priv...Om-du-far-stanna/Resebidrag-for-anhoriga.html
Ja där har du ju en orsak till att man väljer Sverige.
Och nu när vi har kommit så långt att hanteringen klart negativt påverkar vår ekonomi så måste vi börja rätta mun efter matsäcken och inte som nu tvärtom...

Mycket besvär för en myt alltså?
"Enligt de gamla reglerna som slutade gälla 1 januari 2014 kunde utrikes födda som kommit till Sverige ta ut de 480 dagarna retroaktivt också efter det att barnet fyllt fyra år. Från 1 januari omfattas alla av samma regler med begränsningen att det gäller för barn som är födda efter 1 januari 2014."
Så det existerar alltså ett retroaktivt barnbidrag? Myten verkar ju leva ?

Som sagt dagar kan delas ut retroaktivt men inte pengar. Men reglerna har ändrats så för varje år så blir problemet allt mindre

SÅ inte så mycket mer att orda om väl?

Som sagt dagar kan delas ut retroaktivt men inte pengar. Men reglerna har ändrats så för varje år så blir problemet allt mindre

SÅ inte så mycket mer att orda om väl?
rent principiellt så är det rätt mycket att orda om, bla att det inte var en myt utan en real verklighet.
Nästa fråga, är det verkligen sant att man kan få bidrag för att få hit sina anhöriga, eller är det en myt det med?

rent principiellt så är det rätt mycket att orda om, bla att det inte var en myt utan en real verklighet.
Nästa fråga, är det verkligen sant att man kan få bidrag för att få hit sina anhöriga, eller är det en myt det med?

Anhörigresorna utgjorde 2013 en total kostnad på 2,3 miljoner kronor eftersom det är väldigt strikta regler för att få detta bidrag. Snabba återföreningar gynnar integrationen och är värt mycket.

Anhörigresorna utgjorde 2013 en total kostnad på 2,3 miljoner kronor eftersom det är väldigt strikta regler för att få detta bidrag. Snabba återföreningar gynnar integrationen och är värt mycket.
Så de existerar i alla fall!
Det vore enklare och billigare för staten att helt enkelt säga: Ja du får hämta hem din familj hit, om du med egna medel kan försörja den..så som de flesta EU-länder gör...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Relationer och är på väg att bli näst störrsta partiet i Sverige. I senaste Yougov tilldelas SD hela 19% och nu är det hausse på SD. Å det som är...
107 108 109
Svar
2 178
· Visningar
89 404
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar