Schockemöhles intåg till Sverige, bra eller dåligt, vad tycker du??

Symphonie

Trådstartare
Något som förvånar mig är, sedan informationen släpptes angående Schockemöhles + affärspartners, övertagandet utav Flyinge, är så tyst på alla diskussions sidor.
Jag själv är positiv till deras intåg till Sverige, men det finns alltid en baksida utav medaljen, eller hur???
Vad tror du? Hur blir det för oss stoägare respektive hingsägare? Seminstationer? Framtid för ASVH???

Sv: Schockemöhles intåg till Sverige, bra eller dåligt, vad tycker du??

Jag är lite nyfiken med hur det blir för hans hingstar som inte är godkända i sverige än... ? De ska gå proven antar jag, men när bruar man veta säkert om den aktuella hingsten är godkänd och "kan" användas eller inte?

Jag frågar inte för egen del, utan bara en generell fundering förresten - fel ras för mig :)

Jag är också nyfiken och förvånad att inget mer hörs. Inte vilka som ska ingå i samarbetet. Inget planerat kvalitetsprov på Flyinge i år.
Han ska ha hingsvisning den 17/3 på Flyinge. Men jag hittar inte vilka hingstar som ska visas........:confused:
Det är alldeles TYST. Finns det ingen här på Buke som har lite mer info?

Börjar också bli irriterad! :mad:

Vi som jobbar måste faktiskt planera ledighet från jobbet, resa etc. Med bara ca 6 veckor kvar till flyinges visning vill man veta!

Dessutom har väl schockemöhle bara anmält fyra hingstar till bruksprovet (det är iofs sex timmar kvar av anm.tiden ;))? De som inte är godkända i Sverige än måste väl visas där för att få gå i ASVHs avel?

Så förstår jag med. De måste väl visas och bli godkända för va med i ASVHs avel? :o

Vill ju veta hingstar med för krävs planering med jobb barn och allt för kunna åka ner!

De kanske väljer hingstar efter vilka som godkäns i år?

Jag tror i övrigt att många är kluvna, mkt intressant att få hit hingstar från honom men hur kommer det bli? Kommer enbart nygodkända komma hit, hur ser han på ASVH, kommer det hållas ngr auktioner, hur kommer det påverka den inhemska marknaden och hur påverkar det våra "svenska" hingsthållare?

Jag tror att om han förväntar sig att plocka många marknadsandelar bör han ställa hit ngn av de lite bättre hingstarna som bevisat sig redan i avel.

Till testet i år kommer 4 unghingstar varav 3 treåringar och de svenska stoägarna är väl inte direkt kände för att vara förtjusta i att använda så unga hingstar. Ja såvida det inte blir en ny Corlensky då.

Men tror de att det ska plockas många marknadsandelar på okända unghingstar så tror jag nog att de kanske tar sig vatten över huvudet såvida de inte tänkt lägga sig betydligt lägre i pris än andra aktörer i Sverige.

Importsemin från PS har vi kunnat få redan tidigare så det är inget nytt.

Det är otroligt hård konkurrens på avelsmarknaden och för ett så litet land som Sverige tror jag att det är positivt. S`är välkänd i hela hästvärlden och har han valt Flyinge som arbetsplats så dras ju blickarna dit.

Så, som helhet tror jag att det är bra.

Det är alltid bra med konkurrens på avelsmarknaden, och han tillför dock mkt intressanta blodslinjer, men samtidigt borde detta även medföra att de svenska hingshållarna blir mer ödmjuka emot stoägarna, och tar hand om sina kunder på ett mer proffsionellt sätt.
Själva prisbilden i Sverige, för våra avelshingstarna, måste bli mer relevanta, än vad det är idag.
Vi kan inte betala dessa summor för en helt obeprövad hingst, likaså borde det vara en större prisskillnad mellan ett vanligt sto eller ett meriterat, ELITE sto.

Schockemöhle är en affärs man ut i fingertopparna, och ser nog längre än enbart avelshingstarna, skulle inte förvåna mig, om han genom ett samarbete med Oldenburg, kommer att genomföra ett antal aktioner, utbildningar osv.

Skall bli väldigt roligt att se om det blir "tyska" priser på seminstationerna eller han kommer att använda sig utav de svenska.;)

Tyskarna har ofta lite lägre priser på sina yngre nygodkända hingstar, såvida det inte är en typ Diarado då, men på de mer "normala" men ändå godkända hingstarna. Jag tycker att prissättningen kommer bli intressant, både hos PS och övriga hingsthållare för att locka stoägare, men även om PS kommer att ta enbart språng som det är vanligast att göra i Tyskland, eller om han anpassar sig till den svenska marknaden där många vill ha stoet dräktigt innan man betalar den största delen. Med tanke på marknaden tror jag att betäckningssiffrorna är på nedåtgående i år, men kanske kan PS hingstar, om de har förmånliga villkor, locka en del som egentligen inte hade tänkt betäcka.

De kanske väljer hingstar efter vilka som godkäns i år?
Ja det är lite det jag undrar över också... T.ex. Fürstenball lär väl knappast visas på bruksprovet, och han är väl inte godkänd av det svenska förbundet om jag minns rätt..?

Senast ändrad:

Ja det är lite det jag undrar över också... T.ex. Fürstenball lär väl knappast visas på bruksprovet, och han är väl inte godkänd av det svenska förbundet om jag minns rätt..?

Nu kanske jag minns helt fullständigt galet, men har inte Fürstenball OCD? Kan vara att jag blandar ihop honom med Bretton Woods iofs...

Nu kanske jag minns helt fullständigt galet, men har inte Fürstenball OCD? Kan vara att jag blandar ihop honom med Bretton Woods iofs...

ingen som helst aning? :confused: Nu tog jag bara ett namn "ur högen" på hingstar jag tycker verkar "trevliga" ur det aktuella stallet... men kan ju vara bra att kolla upp då jag har hört honom nämnas i bekantskapskretsen bland de som har rätt ras för de hingstarna :)

Bretton Wood, hans röntgen bilder är väl inte klass 1, Holland klassificerar sina hingstars röntgenbilder.
Furstenball, är vek i sina kotor. Men vilka föl han har lämnat.

Bretton Wood, hans röntgen bilder är väl inte klass 1, Holland klassificerar sina hingstars röntgenbilder.
Furstenball, är vek i sina kotor. Men vilka föl han har lämnat.

Bretton Woods plåtar är visst C-klassade, som jag förstår det den lägsta graden.

*kl*

Angeåend Schöckemöhles stationerade hingstar här så får han direkt konkurrens med att Waldhof får hit Stedinger. Om PS räknar med att ta mycket marknadsandelar får han nog vackert ta hit något äldre och mer meriterat än det han visar på årets bruks. Jag tror (och hoppas) att stoägarna hellre väljer äldre meriterat än ungt och tjusigt.

Angeåend Schöckemöhles stationerade hingstar här så får han direkt konkurrens med att Waldhof får hit Stedinger.

Är det bekräftat att Stedigner skall stå stationerad på Waldorf ?

Mia

Om de är lägst klassat så skulle han då ha 3:or eller högre?!! nån tvåa brukar de flesta kunna ha. Det är sånt som syns men som inte bedöms ha nån åverkan på hästens arbete, treor kan ju vara då OCD eller sprickor o dylikt. 1:or är alltså då ua.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka