Schockemöhles intåg till Sverige, bra eller dåligt, vad tycker du??

Sv: Schockemöhles intåg till Sverige, bra eller dåligt, vad tycker du??

Om de är lägst klassat så skulle han då ha 3:or eller högre?!! nån tvåa brukar de flesta kunna ha. Det är sånt som syns men som inte bedöms ha nån åverkan på hästens arbete, treor kan ju vara då OCD eller sprickor o dylikt. 1:or är alltså då ua.

Men Bretton woods är väll den enda hingsten som blivit godkänd i det förbundet pga av OCD ? Blev inte han ett väldigt specialfall pga av sina kvaliter ?

Mia

Om de är lägst klassat så skulle han då ha 3:or eller högre?!! nån tvåa brukar de flesta kunna ha. Det är sånt som syns men som inte bedöms ha nån åverkan på hästens arbete, treor kan ju vara då OCD eller sprickor o dylikt. 1:or är alltså då ua.

Ja jag har inte koll på ocd-klasserna. Jag googlade och fann att han var c-klassad.

Om han är oldenburg så tror jag inte han är ett specialfall. Den svenske Meges är godkänd där men inte Sverige pga. röntgenfynd.

Om han är oldenburg så tror jag inte han är ett specialfall. Den svenske Meges är godkänd där men inte Sverige pga. röntgenfynd.

Meges startade väl bruks här för något år sedan om jag inte minns fel, då kan han ju inte ha fynd som är kasserande för plåtarna skall vara godkända innan anmälan ?

skulle gissa att Caressini L kanske kommer stå här? Han blev väl uppköpt av Paul.S och är redan godkänd för svensk avel? Fin häst dessutom!

BW är godkänd i KWPN trots OCDn tack vare hans exceptionella gångarter.

Jag är ganska säker på att Meges aldrig är visad i Sverige. Hittade hann aldrig i några startlistor och efter det fick jag höra att det var ngt på röntgen som gjorde att han aldrig kom till start.

Du blandar inte ihop Meges med närsläktade Mentes?
Båda är godkända i oldenburg men Mentes är aldrig visad i Sverige.

Fast klass I behöver inte betyda att det är utan anmärkning om du visar plåtarna för en vet i Sverige.

Det är några år sedan ngn tog in en trakehnerhingst med "godkända" plåtar i Tyskland och som det sedan blev rabalder om.

Jag låter det vara osagt då iom att det finns nästan två identiska i namnväg. Hittar dock inte Meges i några listor från bruks så det är de som gör mig osäker.

Meges var anmäld till bruks för några år sen men jag vill minnas att han ströks.

Meges var anmäld till bruksprovet 2008 men ströks före provet, vet inte om man anmäler om inte plåtarna är OK?

Då är plåtarna ok! De granskas på ju innan man får klartecken att anmäla om jag inte har helt fel där heller :p Tack för hjälp att reda ut detta :p

Tycker det känns lite småtrist att inte schockemöhle anmält någon enda dressyrhingst till bruksprovet.

Eftersom han enligt uppgift ska ställa 5 sverigegodkända hingstar på flyinge säsongen 2012 borde väl rimligtvis åtminstone två vara gångartshingstar -eller inte? Tror ni han kör på hopp bara?? :eek:

För vilka av de redan sverigegodkända hingstarna kan tänkas ställas hit? Totilas, Sir Donnerhall, Sandro Hit, Léspoir eller Fürst Romancier? Knappast va! Även om sistnämnda absolut vore välkommen! :banana:
Surprice eller Metall? Vilka mer finns det?

Min önskan hade varit att få hit Diarado, men det är nog orimligt att ens tänka tanken:grin:

Är någon idé ens för honom att skicka hit någon med Sandro Hit blod (för det har han ju i massor...) nu när kanonen Stedinger skall stå hos Waldhof??
Hade annars gärna sett Sarkozy i Sverige.

När det gäller Meges, så kan den ju ha anmälds och plåtarna kan ju komma in sent och då upptäcktes problemet som ledde till att den fick strykas, det har hänt förr...

Granskningstiden för plåtarna går ut tidigare än anmälningstiden för bruksprovet, dessutom minns jag nu att Meges ströks samma dag som provet började alltså långt efter att anmälningstid och granskningstid för plåtarna gått ut. Med tanke på hur mkt man åker på att betala när strykningen kommer så sent (halva provet med vet intyg) så beror det knappast på plåtarna som måste varit granskade långt tidigare.

Eftersom det är TRE stycken, som skall driva Flyinge, och förutom då Schockemöhle, en dansk person samt en norrman.
Rent teoretiskt, så med 20 st stationära hingstar kommer det med stor sannolikhet att vara ett par riktigt höjdar hingstar.

Men som jag skrev innan, skall PS driva seminstationen med tyska priser, får vi nog dra nummer lapp utanför, för att prisskillnaden mellan den svenska och tyska semin kostnaden är ganska stor.:angel:

Eftersom det är TRE stycken, som skall driva Flyinge, och förutom då Schockemöhle, en dansk person samt en norrman.
Rent teoretiskt, så med 20 st stationära hingstar kommer det med stor sannolikhet att vara ett par riktigt höjdar hingstar.

Fast PS har väl bara sagt att han ska ha 4-5 hingstar här i Sverige? Sen är det väl Ib Kirk som är den danska partnern (fortfarande tyst om vem den svenska är) och han har väl en Dancier-son som ska visas på bruks?

Vad menar ni med att de svenska och tyska seminpriserna skiljer sig mycket? :confused:

Är det inte bara betalningssättet som skiljer, i tyskland har de väl vanligtvis en språngkostnad (tex 1000 euro) medan man i sverige delar det på språng (tex 2000 kr) + 45/90 dagar (resterande, tex 8000kr) alt levande föl?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka