Schockemöhles intåg till Sverige, bra eller dåligt, vad tycker du??

Sv: Schockemöhles intåg till Sverige, bra eller dåligt, vad tycker du??

Som Fiorano skrev så skall endast 4-5 hingstar stå i Sverige, han har nu också visat genom att anmäla 4 hingstar han inte fått godkänd i Tyskland, så har han visat vad han vill ha i Sverige (fast först skall dem klara det "lätta" Svenska provet, som alla Tyskar tycks tycka innan dem kommer hit...), förutom Balou du Rouet (som betäcker begränsat nuförtiden i Tyskland) så tror jag inte det kommer några "kanoner" hit. Att sedan vi stoägare tror att han är här för att ge allmossor är bara rent naivt att tro, PS är här för att hämta hem våra (sto ägarnas) pengar - inget annat!

Men som jag skrev innan, skall PS driva seminstationen med tyska priser, får vi nog dra nummer lapp utanför, för att prisskillnaden mellan den svenska och tyska semin kostnaden är ganska stor.:angel:

Här ser man ett tydligt exempel på naivitet! Dem billigaste hingstarna PS har, kostar i Tyskland ca 6000:- / 7000:- och detta skall betalas helt INNAN du får seminen (dem börjar aldrig seminera med hans hingstar innan betalningen kommit in), dessutom finns inget rabatt system här, så Symphonie du står nog ganska ensam med din nummer lapp...

Vadå, har han visat de fyra hingstarna i Tyskland och ej fått godkänt?

Att sedan vi stoägare tror att han är här för att ge allmossor är bara rent naivt att tro, PS är här för att hämta hem våra (sto ägarnas) pengar - inget annat!

Samtidigt är det också lite korkat av PS att tro att svenska stoägare ska stå på kö till hans hingstar om de är medelmåttor. Om de nu är stjärnor och väldigt talangfulla gör det inget att de är unga och de lär användas. Men att tro att det används whatever här i Sverige är ju inte så begåvat.

Att hingstarna inte gått igenom i sina respektive förbund säger bara lite om dom. Våra prov skiljer sig mycket och gynnar olika typer. Sommon Sense har de envisats med att underkänna i Sverige men i Tyskland gick han som segerhingst. Cardento gick inte genom i Holland men blev här en stjärna. Så man får nog se till individen och till vad som passar materialet sas.

Hittade en film på en av hingstarna han ska visa, Calitendro (som fö är en prämienhingst):
http://www.youtube.com/watch?v=Pvnh2bi8f18

Senast ändrad:

Snygg om än lite för kort om det inte är filmat i "fel" format men hopptekniken var ju inget märkvärdigt precis.

För övrigt så hade inte CS blivit någon segerhingst i Tyskland heller om han hoppat som han gjorde på bruks här, det var helt rätt att inte godkänna honom med den hoppningen. Han har naturligtvis utvecklats sen dess eller så var han i en svacka när han visades här, det är faran med våra korta prov att det räcker med en dålig dag så är de väck.

Senast ändrad:

Filmen måste vara i fel format, det skulle vara ganska extremt annars. Det här tror jag är samma häst:

http://www.youtube.com/watch?v=w1MK1DKmCUc

Edit. Är det samma? Nu blev jag osäker?

Hmmm det kan inte vara samma häst på de två filmerna frågan är bara vilken är rätt häst för det står på båda att det skall vara den hästen.
Hästen i "din" video har en helt annan hoppteknik än den i den första filmen den vinklar upp både fram och bak medans den i den första är ordentligt låst bak och mest viker in fram.
Vi får väl hålla tummarna att det är din film som visar rätt häst för den har bra mkt trevligare hoppteknik än den första.

Olika nummerlappar på hästarna dessutom men skall vara filmade vid samma tillfälle så nej det är definitivt inte samma häst frågan är vilket nummer rätt häst hade vid oldenburger kåringen borde väl gå att hitta gissar jag.

Och plötsligt blev det ännu lustigare då den som skall visas i sverige är registrerad som skimmel här ???

Senast ändrad:

Det är den andra filmen som är rätt häst antar jag då stuteriet som fött upp den länkar till den filmen.
Men något har nog blivit tokigt i registreringen i asvh för det där är ju knappast en skimmel.

Jag är fortfarande osäker, de har precis samma tecken och lika extriör (om den första hästen dras ut lite) och på stuteriets hemsida finns det foton där hingsten har samma nummerlapp (6) som i första videon. Det kan inte vara filmer från två olika tillfällen?

Jag är fortfarande osäker, de har precis samma tecken och lika extriör (om den första hästen dras ut lite) och på stuteriets hemsida finns det foton där hingsten har samma nummerlapp (6) som i första videon. Det kan inte vara filmer från två olika tillfällen?

Då har det hänt extremt mkt med hopptekniken mellan dessa två tillfällen, det knepiga är ju att båda filmerna anger att det är samma tillfälle ?

Hur lyckades du för övrigt få till ett helt blankt inlägg ?

Som Fiorano skrev så skall endast 4-5 hingstar stå i Sverige, han har nu också visat genom att anmäla 4 hingstar han inte fått godkänd i Tyskland, så har han visat vad han vill ha i Sverige (fast först skall dem klara det "lätta" Svenska provet, som alla Tyskar tycks tycka innan dem kommer hit...), förutom Balou du Rouet (som betäcker begränsat nuförtiden i Tyskland) så tror jag inte det kommer några "kanoner" hit. Att sedan vi stoägare tror att han är här för att ge allmossor är bara rent naivt att tro, PS är här för att hämta hem våra (sto ägarnas) pengar - inget annat!

Här ser man ett tydligt exempel på naivitet! Dem billigaste hingstarna PS har, kostar i Tyskland ca 6000:- / 7000:- och detta skall betalas helt INNAN du får seminen (dem börjar aldrig seminera med hans hingstar innan betalningen kommit in), dessutom finns inget rabatt system här, så Symphonie du står nog ganska ensam med din nummer lapp...

Nu menar jag INTE hingstarnas priser, utan själva semin vetrinärens priser, så jag är INTE NAIV, utan ser nog detta som en möjlighet.

Vad menar ni med att de svenska och tyska seminpriserna skiljer sig mycket? :confused:

Är det inte bara betalningssättet som skiljer, i tyskland har de väl vanligtvis en språngkostnad (tex 1000 euro) medan man i sverige delar det på språng (tex 2000 kr) + 45/90 dagar (resterande, tex 8000kr) alt levande föl?

Det beror på vad den som skrev det menar med seminpriser. Jag skickade ner mitt sto till Tyskland 2009 och då betalade jag, förutom språngavgiften och uppstallningen, följande på stationen: follikelkontroll med UL- 30 euro första kollen, övriga kollar 10 euro per koll, dräktighetsundersökning 20 euro per koll, samling av sperma 7,50 euro per gång, totalt för mig det året ( tog sig på en brunst) 1090:- inkl. momsen att jämföra med Sverige 2010 veterinäravgift 4000:- inkl. moms för precis samma saker. I år använde jag mig av Flyinges station, tur att det bara blev 4 dagars uppstallning eftersom det kostade 195:-+moms för att stalla upp sto+föl där, i Tyskland kostade detår 2009 8 euro/dygn+ 19% moms utan föl och 10 euro/dygn+ moms om föl fanns vid sidan. Jag tror inte att priserna har ändrats så mycket på två år, så ovanstående är billigare i Tyskland. Vi får väl se vilka priser PS håller sig till.

de priserna håller de typ i holland med. När jag köpte bamora o berättade för de förra ägarna som har seminstation i holland vad sånt kostar i sverige så vart reaktionen "VAAAAAAAAA??!!!!!"

liiiite fler hästar betäcks i holland och tyskland jämfört med sverige. Billigare arbetskraft dessutom i tyskland vartfall ;)!

Eftersom PS ska ha egen personal så kan man då hoppas att han tar med sig tyskar som jobbar Flyingestationen för tysk lön.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka