Schnauzerproblem

Sv: Schnauzerproblem

Min gamla är 10 år. När hon var yngre så följde hon med när jag var ute och red. Visst visade hon intresse för jakt och stack även nån gång. Men jag tränade stenhårt och fick en hund som nästan vände bort huvudet när hon såg vilt :D
Sen träffade jag min man och hans hund (som jagar), och då fick min smak på det igen. Jag litar inte på henne till hundra, men hon går inte och letar upp vilt eller sticker för hon känner spår, utan då ska det flyga upp vilt framför oss. Är hon då nära mig, så får man stopp på henne.

Den andra jag har jagar inte vilt, henne litar jag fullt på.

Sen har jag den yngsta. Hon visar intresse om hon ser vilt, men inte så hon drar för hon känner lukt. Egentligen har jag svårt att säga hur mycket intresserad hon är. Vi har själva pratat om det här hemma. För hennes stora hobby är att springa och springa :D Jag ser inte att hon tex letar vilt, hon bara har så kul när hon får springa. Jag har sett rådjur ibland som hon inte ens har märkt, för hon har full upp med att springa och leka :D

Vi brukar ha både rådjur och älg här på gården på vintern. Hundarna har blivit så vana så de bryr sig inte, förutom den yngsta. Hon tycker de gör intrång och skulle gärna ta bort dom härifrån. Men en älg som äter potatis struntar fullständigt en liten skit som står och skäller :D

Jag kan inte säga att just schnauzer jagar med än andra hundar jag haft. Då har jag haft hundar som visat mer intresse än dessa har gjort.
De "flesta" hundar är ju intresserad av vilt, så det gäller att träna en sån sak.

Sen tycker jag det är en skillnad på att ha en eller kanske 2 hundar. Nu har jag sex här hemma och då gäller det att ha koll. För självklart strissar de upp varandra om de skulle se något.

Skulle jag gå en och en med mina, då tycker jag att jag kan säga att jag litar på dom. Då har de mer koll på mig än på något annat.

Nejdå, du är inte ensam. Jycken torkar gärna skägget på oss.
Han torkar även gärna bpde skägg och hela kroppen på soffan. Han är så lagom höjd så att överhänget på sätena blir perfekt att torka ryggen med.....

Vår hund är inte skällig, och de schnauzerägare jag träffat har också sagt att deras hundar inte är skälliga.

Om man ansar skägget, får man på skallen av alla Schnauzer-lovers då?

Nä inte alls. Men själv tycker jag att mycket av charmen ligger i skägget. Så söligt blir det inte heller, beror ju vad för mat hunden får.
Att man får tvätta skägget lite ibland är väl inte så jobbigt, igengäld får du en mycket trevlig hund.

Har själv dvärgar och tycker de är lite "lättare än mellan.

Nopp, båda mina torkar sig efter maten, mot soffan, en matta en vad som råkar vara närmast

Det är stor skillnad på en mellan och en dvärg, har haft både och. (skriver mellan trots att det är borttaget, lättare att hålla reda på.)

Den största skillnaden (om man bortser från storleken) är nog skärpan. Tycker mellan är mycket lättare att tända än en dvärg. Mera motor har de också, betydligt lättare att motivera och träna. Dvärgen är mer av en utpräglad sällskapshund.

Skälliga är de till en viss grad, det är trots allt en varnande vakthund. Men inte så att det skäller mer än några andra raser jag har träffat på.

Jakt finns i dom, dock en aning mindre i dvärgen än mellan. Men det är ganska så hög ärftlighet på det så kolla föräldrarna.

Om du har ett genuint intresse att träna tycker jag du ska ha en mellan, tror du får roligare då. Dock går det ju utmärkt att träna med en dvärg också, man får bara kämpa lite mer.

Fråga gärna om det är något mer du undar över!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 800
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 885
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 041
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025