Schnauzerproblem

Blandrastik

Trådstartare
Blandrastiken har funderat på att bli renrasig, jag vill ha en lagom stor hund som kan hänga med i stallet, som det inte är jakt i. Jag bor själv och har mycket tid över till min hund och gillar att träna lydnad. Är däremot totalt ointresserad av utställning.

Funderar på Schnauzer men har några ilands-problem.

Mellan eller dvärg?

Eller varför Schnauzer överhuvudtaget, läser man på nätsidor så står det ju bara hur fantastiska de är, jag vill veta typiska Schnauzer-problem för att få en lite realistik syn på det hela.

Sv: Schnauzerproblem

Inte för att jag vet om det är relevant eller inte, men när jag tänker på Schnauzer ser jag ett skägg som droppar o sölar efter varje måltid o vattenpaus :D

Annars tycker jag att rasen o individerna är jätte trevliga. Pigga, alerta, lättlärda o ganska smarta. Vore det inte för trimning o skägg skulle jag nog kunna tänka mig en sån :angel:

De kan vara skälliga!

Izor är *peppar, peppar* inte det, men det sägs att det beror på att uppfödaren korsat in ungerska schnauzrar. Izors föräldrar, farmor samt mormor är alla fyra lugna hundar.

Finns en peppar&salt-dvärg längre upp i området som skäller nästan konstant, dessutom med schnauzerns överljudsskall.:crazy:
Izor kan bjäbba emot en två-gånger, men sedan struntar han i den andra hanen och går därifrån.

Så - som alltid när det gäller hundar - försök träffa åtminstone båda föräldrarna och se hur de uppför sig i verkliga livet.

Sedan är det ju svårt att säga, Izor verkar vara en liten udda typ inom sin ras, alla blir så förvånade att han är en dvärgschnauzer "men han är ju så lugn, han skäller ju inte" osv.
Jag vet egentligen inte, han är familjens första hund och vi verkar ha haft tur.

Izor är nu drygt två år (lite drygt två månader kvar till 2,5) och jag skulle inte vilja vara utan honom en sekund.
Till och med pappa som ville ha en stor hund anser numera att Izor duger (misstänker att det är lite mer än så, speciellt när vovven sätter sig ner, backar in mellan husses fötter och vill bli kliad).

Inte av min familj!

Vi sade redan från början till Izors uppfödare att vi inte var ett dugg intresserade av utställning och det har hon respekterat.
Mamma försöker trimma på egen hand.
Det är väl inte alla gånger man riktigt ser att Izor är en dvärgschnauzer, men det räcker att vi vet att han är det.

Fast häromdagen frågade någon om han var en skotsk terrier!:mad: (nä, sade jag, han är en helsvart dvärgschnauzer).
Här är det ju vanligare med peppar&salt och svart&silver.

Lustigt att du nämner att de kan vara skälliga... Jag har träffat ca 3 st och ingen av dem har skällt...
Fast jag kanske träffade dem för lite för att märka ngt av det? :angel:
Intressant tråd annars, jag är smygkär i schnauzer och läser en hel del om dom då och då :D

Inte för att jag vet om det är relevant eller inte, men när jag tänker på Schnauzer ser jag ett skägg som droppar o sölar efter varje måltid o vattenpaus :D

Annars tycker jag att rasen o individerna är jätte trevliga. Pigga, alerta, lättlärda o ganska smarta. Vore det inte för trimning o skägg skulle jag nog kunna tänka mig en sån :angel:

Matsmulor i skägget, ja. Däremot droppar det inte mer om Izors skägg än andra hundar. Åtminstone Izor är rätt försiktig av sig - har aldrig vält ut en enda vatten- eller matskål.
Det enda som är lite besvärligt är att han tar torrfoder i munnen, bär kulorna till hallmattan och spottar ut dem där innan han äter upp kulorna.

Vi har en överväxt dvärgschnauzer och jag tycker att han är perfekt i storlek. Eftersom han inte ska (kan) ställas ut så klipps han på kroppen. Tycker att det fungerar bra.

Nackdelar:
- Som någon nämnde, skägget blir lite söligt när de dricker. Jag tycker iofs inte att det är något stort problem.
- Har ganska mycket egna idéer (vår i alla fall)

Förutom detta finns det bara fördelar! :love:
Vår hund skäller nästan aldrig, men pratar ganska mycket och gnäller lite när han är glad. Han tycker om ALLA människor och jag har inte träffat någon som inte tycker om honom. Han är lätt att lämna bort på hundpassning, finner sig väl tillrätta hos andra. Går bra att ha själv. Är lugn inomhus men hänger gärna med på alla aktiviteter. Jag kan fortsätta hur länge som helst. :)

Innan jag började uppmärksamma andra schnauzrar så antog jag att de var som Izor, men nu har vi dels den dvärgen, som bor längre bort som skäller nära nog konstant, dels de människor som träffat Izor och som är mer eller mindre förundrade över att han inte skäller!

Finns minst ett par andra schnauzrar som skäller då vi träffat på dem på promenader - men de kanske helt enkelt inte tycker om Izor.

Visst kan Izor skälla, men tydligen (mycket?) mindre än vanligt.
Han skäller när han vill att vi ska leka, när vi är för söliga och när han sitter på vaktpass i fönstret (och Izor vaktar mer när jag och han är ensamma, men det tror inte mina föräldrar riktigt på).

Däremot är han mycket för att pratmorra.

Senast ändrad:

Jag håller med!

Idag var vi och testade agilitybanan för första gången på ett år - Izor sprang på gungbrädan, så mamma fick passa honom så att han inte hoppade av den när den fortfarande var uppe.
Izor mindes hur man skulle göra helt klart.
Lyckades få några rätt bra bilder på honom.

Visst är det svårt att hitta något negativt, men det finns ju alltid något irriterande.
Men vi är ju liksom lite partiska, eller hur?;)

Nackdelar:
- Som någon nämnde, skägget blir lite söligt när de dricker. Jag tycker iofs inte att det är något stort problem.

Jag verkar vara den enda som har en dvärgschnazer som torkar sitt skägg... :angel:

jag vill ha en lagom stor hund som kan hänga med i stallet, som det inte är jakt i.

Storleken är helt lagom enligt min uppfattning - Izor väger nu 8 kilo.
Alldeles perfekt för åtminstone mig, som inte är så stor själv.

Men det där med jaktinstinkt, nu vet jag ju inte hur andra schnauzrar är som sagt - men hans första vinter stack Izor efter tre rådjur som dök upp framför nosen på honom! Sedan dess blir han lite tossig när han upptäcker rådjur eller känner lukten efter deras spår.
Vi har helt enkelt löst det så att Izor är kopplad - oftast med 10-15 meters lina - på promenaderna och lös hemma på den stora inhägnade tomten.

Du bor ju inte långt ifrån mig, så kom hit och hälsa på. Jag har tre schnauzer...

Det där men skälla tror jag är mer åt dvärgarnas håll. Jag har en schnauzer som skäller när det kommer folk, men annars inte.

Sen för du inte ska bli förvirrad :angel: Nu heter mellanschnauzer bara schnauzer, så när jag skriver schnauzer så menar jag fd mellan :)

Min dvärgschnauzer jagade. Hon drev rådjur med skall. Var det ett smådjur i närheten så fick den akta sig. Hon smet för att jaga. Hon tog allt. Det har många sagt att det beror på uppfostran, men jag har jakttaxar som inte lämnar gården. Och de sägs vara en envis ras (taxarna)
Men dvärgschnauzern var en underbar kompis.

Nej nej, på mattor...
Han lägger ner huvudet och sen skjuter han på med bakbenen... :D
Behöver jag säga att han är välmusklad bak? :angel:

:D

Izor brukar knuffas och böka med huvudet mot våra byxben efter han ätit sitt blötfoder. Kan ju vara ett sätt tala om att han ätit upp maten.:idea: Eller nåt.

Izor tränar sina bakmuskler genom att sprätta rätt mycket.

När min dvärg va liten o fick filmjölk brukade vi torka han efteråt. Men nu brukar det inte bli så kladdigt, jag tänker inte ens på det och vi behöver inte torka han när han druckigt/ätit.

Schnauzer är ju ofta skälliga (min är ganska mycket det) och sen kan de vara lite reserverade mot andra än familjen. Men det bestämmer man ju själv om det är ett problem eller inte :)

Schnauzer och dv är ganska lika i lynnet så det du eg ska fråga dig är om du vill ha en liten eller en mellanstor ras. Sen är det nog väldigt individuellt om de blir skälliga, vaktiga, har jakt i sig osv.

Det är mycket pälsvård (om man vill ha den snygg;)) Skägget blir blött, men inte smutsigt om man håller efter det (de flesta tvättar skägget ca en gång i veckan). De är väldigt lättlärda och älskar att vara med på allt som du gör. En del har svårt att klara ensamhet och en del är skälliga.

Min dvärg 5 mån är världens coolaste valp! Han vet exakt när han kan busa och när han ska ta det lugnt. Han är superduktig på att läsa av hundar och människor och älskar att hänga med redan nu. Är jag och fikar hänger han med, ligger under bordet och kikar på folk och spanar efter hundar. Han skäller bara när han hör andra schnauzrar skälla (de känner igen varandra:devil:), när han ser vissa katter och på kvällen om det ringer på dörren.

Oavsett vilken du väljer så är valet av uppfödare jätteviktigt eftersom hundarna har blivit så populära och då startar alltid en del "fulavel" för att tjäna pengar (speciellt dvärgarna!).

Jag är själv helt insnöad på rasen och är ganska säker på att jag kommer att ha åtminstone en dvärg till men kanske också en och annan "mellan" i mina dagar. De är beroendeframkallande :bump:.

Du bor ju inte långt ifrån mig, så kom hit och hälsa på. Jag har tre schnauzer...

Det där men skälla tror jag är mer åt dvärgarnas håll. Jag har en schnauzer som skäller när det kommer folk, men annars inte.

Sen för du inte ska bli förvirrad :angel: Nu heter mellanschnauzer bara schnauzer, så när jag skriver schnauzer så menar jag fd mellan :)

Jagar dina? En påhälsning kanske vore nåt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 800
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 885
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 041
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025