R

ratzomice

Passar en Schäfer mig?

* Jag joggar och går långa promenader flera gånger i veckan och vill ha en hund, som kan följa med mig utan problem.

* Jag vill inte ha en hund med en krävande päls eftersom jag hellre lägger ner tid på träning med hunden än på dess päls.
Självklart behöver alla hundar någon form av pälsvård med jämna mellanrum men jag vill inte ha en hund, som jag måste trimma eller klippa stup i kvarten.

* Jag vill ha en hund av en storlek att den inger i respekt och därmed är en bra vakthund även om den inte behöver vara "vaktig" av sig.
Självklart är det inget minus om den är "vaktig" av sig men det är inget måste.
Jag vill även kunna se hunden ordentligt utan att behöva kolla ner hela tiden när jag tränar lydnad.

* Hunden ska helst vara lämplig som väktarhund.

* Jag är medlem i en brukshundklubb och vill ha en hund att träna först och främst lydnad med men jag kommer även att testa lite av varje, t.ex. agility, sök, spår o.s.v och kolla vad hunden tycker är roligt.

* Jag är van vid en annan brukshund - ras och har haft hund i stort sett hela livet inom familjen men aldrig helt på egen hand.

* Jag har gått på en hel del hundkurser och har tränat och tävlat i agility och även tränat en del lydnad, sök och spår.

Jag tycker en Schäfer stämmer in på mina krav och mitt liv men jag har ju aldrig varit ägare till någon Schäfer så jag vet ju inte till 100 %.
Vad säger ni?

Sv: Schäfer?

Låter väl bra.

Det man måste gilla när man köper schäfer är att träna och att dammsuga. Gör man det så får man världens underbaraste kompis.

Ska Du ha en lämplig väktarhund så är det träning och åter träning som gäller. Arbetar Du som väktare?

GaurdianAngel skrev:
Låter väl bra.

Det man måste gilla när man köper schäfer är att träna och att dammsuga. Gör man det så får man världens underbaraste kompis.

Ska Du ha en lämplig väktarhund så är det träning och åter träning som gäller. Arbetar Du som väktare?

Jo, just det ja...de fäller ju en hel del...men det är smällar man få ta :D
Okej, härligt!
Jag planerar att söka jobb, som väktare, efter gymnasiet och då är ju väktare med hund ett eventuellt senare val och därför ska hunden helst passa, som väktarhund.

Jeffajter skrev:
Jo, just det ja...de fäller ju en hel del...men det är smällar man få ta :D
Okej, härligt!
Jag planerar att söka jobb, som väktare, efter gymnasiet och då är ju väktare med hund ett eventuellt senare val och därför ska hunden helst passa, som väktarhund.
jag är uppväxt med schäfrar och de skulle nog passa se till att hitta en bra uppfödare bara som inte avlat sönder......varför inte en riesenschnauser?har en riesen hanne nu så j*vla läcker och respekt ingivande

jag är uppväxt med schäfrar och de skulle nog passa se till att hitta en bra uppfödare bara som inte avlat sönder.....

Håller med. Förra året var jag lite inne på att skaffa schäfer och det finns ju hur många uppfödare som helst men tyvärr är det inte många som är helt seriösa (enligt min uppfattning). Så mitt tips är att ta kontakt med några olika (och inte dom som annonserar på blocket).
Lycka till!:)

Jag tycker att det låter som att en schäfer skulle passa dig bra. Ge inte upp om träningen inte alltid ger resultat - en schäfer är schizofren fram tills den är två år ungefär.. :angel: ;)

En schafer skulle passa, men det finns manga andra fina raser ocksa, som har battre halsotillstand an vad schafer har for tillfallet.

Nja, det känner jag inte riktigt igen. De bra Schäfrar som jag träffat har visserligen varit energiska som sjutton, men hållit ihop bra ändå.

Men vill man ha en hund till bruks och tjänst finns det inget mer optimalt än en Schäfer. Det finns heller inte så många fler raser att välja på. Malle kan passa, kanske rottis eller Riesen, men urvalet är som sagt rätt begränsat.

Jadzia skrev:
Nja, det känner jag inte riktigt igen. De bra Schäfrar som jag träffat har visserligen varit energiska som sjutton, men hållit ihop bra ändå.

Det var med ironi jag skrev det där. Det jag egentligen menade är att de (iaf de tre schäfrar jag har haft) behåller sitt barnasinne länge och kan mellan varven bli lite full-i-fan bara därför. Det är ju dock bara ett glatt beteende, så för mig är det inget negativt.

Mr Steven skrev:
jag är uppväxt med schäfrar och de skulle nog passa se till att hitta en bra uppfödare bara som inte avlat sönder......varför inte en riesenschnauser?har en riesen hanne nu så j*vla läcker och respekt ingivande

Okej! Jo, jag är medveten av att det finns en hel del mindre seriösa uppfödare p.g.a. rasens population och en hel del Schäfrar med "räk - ryggar" eller hur man ska förklara det...

Vi har en riesenschanuzer inom familjen och även en dvärgschnauzer, he he. Visst, det är en härlig hund men inte min typ av ras trots allt...det är ju mycket pälsvård med trimning och sånnt även om det inte är ofta...men vår riesen har inte den "jobbar - anda", som jag helst vill ha hos en hund...de har ju mycket egen vilja och tröttnar rätt snabbt har jag märkt...men annars är det ju en härlig ras!

lilisuhawa skrev:
Jag tycker att det låter som att en schäfer skulle passa dig bra. Ge inte upp om träningen inte alltid ger resultat - en schäfer är schizofren fram tills den är två år ungefär.. :angel: ;)

Okej...ja, jag tycker ju det själv men man kanske bara "vill" tycka så...jag vet inte...så det är bra att höra andras kommentarer. He he, okej, ska bli intressant :rofl:

ramonarunds skrev:
En schafer skulle passa, men det finns manga andra fina raser ocksa, som har battre halsotillstand an vad schafer har for tillfallet.

Ja, jag vet att hälsan inte är den bästa inom rasen och det är väl det jag är mest orolig över...men man får väl försöka hitta en bra uppfödare med hög "frisk - statistik" på sina hundar...

Jo, Malinois är ju också en ras, som verkar fungera bra som väktarhund och att träna med men som däremot är en rätt frisk ras...

Jadzia skrev:
Men vill man ha en hund till bruks och tjänst finns det inget mer optimalt än en Schäfer. Det finns heller inte så många fler raser att välja på. Malle kan passa, kanske rottis eller Riesen, men urvalet är som sagt rätt begränsat.

Riesen är uteslutet för den rasen har jag fått nog av, he he (har ju som sagt en sådan här hemma). Jag vet inte hur vanligt det är med en Rottweiler inom bevakningsbranchen, men Malinois har man ju sett, som väktarhund.

Förästen, jag är samma person som Jeffajter, som skapat inlägget! Jag har nämligen gjort en ny som heter Qwyxz i stället!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 556
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 744
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 688
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår