Schabrador!!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare BusenPento
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 21 603
Sv: Schabrador!!

Försvarsmakten diskvalifierar ingen färg. Inte heller långhår. Det gör SKK.

Men det var inte vad jag frågade, jag frågade vilka färger dom får fram som inte är godkända enligt rasstandard. Jag har nämligen bara sett helsvarta och gråa hundar som ju är lite ovanligare färger på schäfrar, men likväl är helt godkända enligt rasstandard.

Men det var inte vad jag frågade, jag frågade vilka färger dom får fram som inte är godkända enligt rasstandard. Jag har nämligen bara sett helsvarta och gråa hundar som ju är lite ovanligare färger på schäfrar, men likväl är helt godkända enligt rasstandard.

Om det skulle födas vita avkommor som skulle lämpa sig för tjänst är de ok. Jag vet inte om det har skett ännu. Men långhåriga avlas fram, det vet jag.

Gå in och läs reglerna för bli försvarsmaktshund. Så ser du reglerna för storlek och hårlag mm.

Jo, långhår diskar dom om hunden inte har underull.

Ja, för det lämpar sig inte för det som hunden ska användas till men enligt rasstandarden diskas alla schäfrar med långhår. De har inte i aveln att göra överhuvudtaget enl SKK. De reglerna följer inte försvaret.

Du ändrar dig hela tiden.
Först säger du att försvaret tar emot alla hundar, oavsett hårlag.
Sen skriver vi andra att så är det inte och det finns regler ang sånt.
Då kommer du med en annan förklaring.

Läs på lite innan du säger att saker är si eller så.

Du ändrar dig hela tiden.
Först säger du att försvaret tar emot alla hundar, oavsett hårlag.
Sen skriver vi andra att så är det inte och det finns regler ang sånt.
Då kommer du med en annan förklaring.

Läs på lite innan du säger att saker är si eller så.

Tar emot?????
Jag har skrivit att Försvaret avlade fram Schabradorer men slutade med det. Sen har de en avelsstation i Sollefteå som numera bara avlar fram Schäfrar och de följer inte SKK's rasstandard! Valparna placeras ut hos fodervärdar och tas in till lämplighetstest vid c:a 1,5 års ålder och det spelar ingen roll om dessa följer SKK's regler. Är hunden lämplig att sätta i utbildning så är den vare sig den har svart, grå, vit, lång- eller kort päls. Eller om den har någon annan ovidkommande defekt.

Staten avlade fram blandraser och numera schäfrar som inte följer SKK's standard.

Senast ändrad:

Tar emot?????
Jag har skrivit att Försvaret avlade fram Schabradorer men slutade med det. Sen har de en avelsstation i Sollefteå som numera bara avlar fram Schäfrar och de följer inte SKK's rasstandard! Valparna placeras ut hos fodervärdar och tas in till lämplighetstest vid c:a 1,5 års ålder och det spelar ingen roll om dessa följer SKK's regler. Är hunden lämplig att sätta i utbildning så är den vare sig den har svart, grå, vit, lång- eller kort päls. Eller om den har någon annan ovidkommande defekt.

Staten avlade fram blandraser och numera schäfrar som inte följer SKK's standard.

Det är inte SKK som tar fram rasstandarden.
Och ännu en gång. En korthårig hund kan aldrig bli en försvarsmaktshund. En korthårig hund är tex boxer.

Är hunden lämplig att sätta i utbildning så är den vare sig den har svart, grå, vit, lång- eller kort päls. Eller om den har någon annan ovidkommande defekt.

Ännu en gång, grått och svart är godkänt enligt rasstandard och är inte en ovidkommande defekt.

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 166
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 068
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 999
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 827
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Valp 2025