Schabrador!!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare BusenPento
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 21 603
Sv: Schabrador!!

nej, det ska vara denna mamman och en renrasig border colliehanne. Faktiskt den bc som är med i vägverkets reklam-Någon väntar på dig :)

:angel:I så fall finns det inget som heter Njuffe heller... inte vavva, rottis eller tollare heller. Jag tror att du menar att det inte finns en ras som heter Schabrador, men det tror jag alla är på det klara med. Schabrador är ett allmänt vedertaget begrepp och är alltså ett ord.:idea:

Precis som du säger. Vill säga en blanding av schäfer och labrador eller labrador schäfer.

Jag har en schabradorr/Labrador-Schäfer eller vad ni nu vill kalla det.

Han heter Xerox och är snart 1 år :banana:
Väldigt lättlärd, trevlig och social hund, men spännande färg.
Dock är han väldigt liten :crazy:

DSC00429.jpg

DSC00419.jpg

DSC00106-1.jpg

Och där gjorde du oseriös avel fyra ggr mer oseriös:smirk:

Ja, och tänka sig att t o m staten låg bakom sådan oseriös avel genom att ta fram Schabradorer åt försvaret under flera år. Vilket jag tycker är bra. Man måste testa nya vägar för att komma framåt.

Ja, och tänka sig att t o m staten låg bakom sådan oseriös avel genom att ta fram Schabradorer åt försvaret under flera år. Vilket jag tycker är bra. Man måste testa nya vägar för att komma framåt.

Fast det ledde inte framåt.

Men fanns också en seriös tanke bakom det. Men som Gabbi säger, det blev inte som de tänkt sig.

Fast det ledde inte framåt.

Försvaret tar fortfarande in blandrashundar om de efter test visar sig vara lämpade för arbetet som de ska utföra men de bedriver ingen egen blandrasavel längre. Däremot är det mindre viktigt om en schäfer har kort eller långpäls. Det har ingen betydelse på Sollefteås avelstation. Till SKK's ogillande.

Ja, detta ifrågasätter jag inte. Deras planerade blandrasavel däremot visade sig ju inte bli någon framgång däremot eftersom andra generationen blev sämre än materialet de hade från början.

Ja, detta ifrågasätter jag inte. Deras planerade blandrasavel däremot visade sig ju inte bli någon framgång däremot eftersom andra generationen blev sämre än materialet de hade från början.

Det är därför man måste ta nya vägar och testa sig fram för att få veta vart det leder.

Konstigt att du ifrågasätter att staten testar blandrasavel men det är ok att frångå rasstandarden av en befintlig ras.

Jag menade att jag inte ifrågasatte det i just detta sammanhang. Just det du nämner är inget jag direkt funderat på, men om de blandar raser kan de väl blanda otypiska schäfrar? De har ju redan hoppat över skaklarna i min mening, dock med den fördelen att det förhoppningsvis är prestationsavel på djur som skall användas till det de är framtagna för. Det förlorar jag inte sömn över.

Jag är för en prestationsavel och anser att man ska ta de bästa individerna i sin genre och försöka få fram något bättre och det var just det man försökte med Schabradoren. Nu blev det inte som de tänkt sig men hade de inte testat hade de aldrig fått vetskapen. Jag tycker att schäfrar ska få ha vilken päls som helst bara de fungerar till det de ska användas till. Det hänger väl inte på håret?

Delvis kan det ju faktiskt göra just precis det eftersom en del långhår inte har underull. En sådan schäfer blir genast mindre användbar.

Jag tycker att schäfrar ska få ha vilken päls som helst bara de fungerar till det de ska användas till. Det hänger väl inte på håret
Kruxet är att långhårsschäfrar som ibland saknar underull är tämligen orobusta eftersom att dom inte tål käld och väta lika bra som "den andra sorten". En tjänstehund får ju gärna vara väldigt tålig om den ska vistas ute mycket.

Kruxet är att långhårsschäfrar som ibland saknar underull är tämligen orobusta eftersom att dom inte tål käld och väta lika bra som "den andra sorten". En tjänstehund får ju gärna vara väldigt tålig om den ska vistas ute mycket.

Jag har inte mött någon försvarsmaktshund som varit uttagen till tjänst som inte varit lämplig till det. Det spelar ingen roll om pälsen är lång eller kort eller om den enligt rasstandarden är fel färg. Det har ingen som helst betydelse för det den är framtagen för. Avel av bruksdjur bör vara prestationsavlade inte efter något skönhetsideal. Sen att de två delarna brukar gå hand i hand är en helt annan sak.

Jag har inte mött någon försvarsmaktshund som varit uttagen till tjänst som inte varit lämplig till det. .

Vet du varför? För de har redan sållat bort de hundarna som inte kan bli försvarmaktshund.
Det står t o m i reglerna att hunden ska ha lämpligt hårlag, vilket är underull och täckhår.
Storlek på hunden finns det också regler för.

Vet du varför? För de har redan sållat bort de hundarna som inte kan bli försvarmaktshund.
Det står t o m i reglerna att hunden ska ha lämpligt hårlag, vilket är underull och täckhår.
Storlek på hunden finns det också regler för.

Självklart! Men färg och andra oviktiga detaljer som står i rasstandarden följs inte. Var har du hittat att det finns regler för storlek? Försvaret avlar fram 200 valpar om året.

Självklart! Men färg och andra oviktiga detaljer som står i rasstandarden följs inte. Var har du hittat att det finns regler för storlek? Försvaret avlar fram 200 valpar om året.
Vilka färger får försvaret fram som inte är godkända enligt rasstandard?

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 166
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 068
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 999
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 827
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrhingsten Skyline to B.