Scalarer som slåss

tinna

Trådstartare
Jag har två miniscalarer i mitt akvarium. Från början gick de bra tillsammans men efterhand så har de börjat slåss. I början var set bara lite smågnabb men nu är det bara den ena som jagar den andra, samma hela tiden och det blir bara värre tycker jag. Idag köpte jag två andra fiskar och efter dom kom ner i akvariet det tycker jag det blev ännu värre. Kan det rubba balansen även om det är andra raser man släpper ner?

Sv: Scalarer som slåss

Hej
Hur stort akvarie har du?
Scalarer kräver sin yta eftersom dom är revirstarka (i mina ögon).
Har själv ett gäng scalarer i mitt 400 l akvarie och dom kan gnabbas en hel del. Har en hona och en hane som anser att ena hörnet är deras, och gud nåde ifall någon av de andra simmar dit.
Tror inte att det spelar någon roll i fall du stoppar i andra fiskar, det är antagligen två hanar du har som bråkar om reviret. Ända sättet att slippa det är att ha ett stort akvarie så att dom kan få varsitt revir. Avvakta ett tag, det kan vara så att en av dem ger sig och låter den starke av dem få behålla sitt revir.

lycka till
/B

Sv: Scalarer som slåss

Det är ett relativt litet akvarium men det har gått fint innan. Det är små scalarer.
Igår hade den ena jagat in den andra så den satt fastkilad innanför pumpen och kom inte loss. Rena turen att jag i upptäckte den. Jag trodde inte att den skulle överleva för den bara skakade när den väl kom loss. Den hade fastnat i insuget på pumpen. Men idag var den pigg som vanligt.
Idag var det dock lugnare.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 842
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 035
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 695
Senast: Enya
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 565

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka