Säve galopp läger?

A

Anja586

vilka ska dit?

hyr nu ett fullblod som har gått galopp i tidig ålder.

Jag är lite rädd av mig, hoppar inte och galopperar bara väldigt kontrollerat etc. men jag skulle även vilja testa att gå på detta lägret.
var där i helgen och såg på galopp och såg att det var gräs, blev genast väldigt rädd för att det skulle blir halkigt, måste ju förstås ha gräsbroddar men ändå!

någon som har varit där och kan berätta lite om det?

Sv: Säve galopp läger?

Hästarna har inte gräsbrodd, utan skor med lite fäste i.

Vad är detta för läger? Jag har tyvärr aldrig hört talas om det… Kanske du kan berätta vad det går ut på?

Och nej, Galopp hästarna har inte gräsbrodd, på de skor som används inom tävling finns ingjutna, avlånga och välvda, ”grepp” i tån. I övrigt är skon i aluminium. Men efter som aluminium skorna inte är särskilt bra för hovarna, dessa är som sandpapper och det är därifrån ryktet om fullblod = dålig hovkvalitet kommer, så är det inte meningen att hästen skall starta så går de med järnskor. Dessa kan vara av mycket skiftande sort med allt från två broddar o uppåt.

Jag är övertygad om att ni inte kommer att bli ombädda att ha aluminium skor på era hästar. :D

De flesta galopphästarna tränar på mer eller mindre sandbanor, även flisbanor förekommer. Det är sällan som gräsbanorna används att kontinuerligt träna på, för att bevara dem, men finns det möjlighet används det så klart. Själv tränar jag familjens egna hästen på landet och de tränar huvudsakligen på gräs. Så länge det inte öser ner o man är försiktig i svängarna så brukar det inte vara problem med halkrisk. Nu på hösten blir det så klart en o annan stubbåker men i vinter har vi förhoppningsvis fått massa snö o då e vi tillbaka på ängarna.

Skall du på läger så tror jag att de kommer att informera om hur de vill att ni skall ha det skott.

Jag förstår att du kan känna dig lite utlämnad om du är rädd för att tappa kontrollen, men rör du dig inom för vad du tycker är kontrollerade farter och hittar en lång fin sträcka gräs så passa på att kavla upp armarna! Närmare att sitta på ett fullblod som spränger fram, kan man inte komma att flyga!! :banana:

mmm när du beskrev det låter det ganska kul.

jag vet inte vad det är för nått. men gå in på svensk ridsports hemsida och sen under göteborg bohulssläns distrikt och så står det där på första sidan.

jag kan knappast tänka mig att de ber mig sko om hästen för några timmars träning? det verkar ju lite onödigt, men jag får se vad dom säger.

Det kanske inte framgick, men vi tränar alltså på gräs med helt vanliga järnskor, sådana som troligtvis du har… Detta utan halkproblem, trotts att vi nog går fortare än de flesta. Viktigt att man stödjer upp hästarna, annars inga problem. Är det fuktigt i gräset så är det bara att gå långsammare och vara lite försiktig.

Vi brukar inte skifta förens det är tid till start, i kvalen behåller vi järnskorna. Skulle det hänga på skorna att klara kvaltiderna anser vi inte att hästarna är färdiga för start… :smirk:

detta verkar ju va lite kul! ska nog dit om jag kan tigga skjuts av mor min :P har ett nioårigt fullblod som gått löp som 2-3-4 åring.. funderar på att börja träna/tävla lite point to point... :banana:

Håller med dig med kvalet, klarar dom inte tiden där är det nog inte dags än! Dom jobbar ju i normala fall med järn och då skall om ju klara av tider som ligger i närheten eller i jämnfart med löptempo. Sen är inte greppen bra för hästen egentligen då dom hindrar glidmomentet i nedsättningen av hoven och blir genast en onödig belsatning på karpalen. Karpal leden är en av dom ställen där galopphästar ofta får problem och varför då öka på problemet geonom att använda tävlingsskor för ofta.

okej, nu har vi kommit lite från ämnet...

NearlyBrainlessAmie skrev:
detta verkar ju va lite kul! ska nog dit om jag kan tigga skjuts av mor min :P har ett nioårigt fullblod som gått löp som 2-3-4 åring.. funderar på att börja träna/tävla lite point to point... :banana:

Det måste ju vara till just denna verksamhet som dessa läger vänder sig eller?
Visst var det så att du var på Täby G o hade praktik? Om i så fall måste du ju berätta hur det gick, vet inte om jag såg dig, var ju lite ledig där i några dagar…

men ni har väl järnskor med grepp, inte sånna vanliga som ridhästar brukar ha?

Ninniw skrev:
Det kanske inte framgick, men vi tränar alltså på gräs med helt vanliga järnskor, sådana som troligtvis du har… Detta utan halkproblem, trotts att vi nog går fortare än de flesta. Viktigt att man stödjer upp hästarna, annars inga problem. Är det fuktigt i gräset så är det bara att gå långsammare och vara lite försiktig.

Vi brukar inte skifta förens det är tid till start, i kvalen behåller vi järnskorna. Skulle det hänga på skorna att klara kvaltiderna anser vi inte att hästarna är färdiga för start… :smirk:

Ninniw skrev:
Det måste ju vara till just denna verksamhet som dessa läger vänder sig eller?
Visst var det så att du var på Täby G o hade praktik? Om i så fall måste du ju berätta hur det gick, vet inte om jag såg dig, var ju lite ledig där i några dagar…

Visst var det jag :) Det gick rätt så bra, mycket jobb och fick inte rida så mycket, men man lärde sej massor! Tror allt jag såg dej, du red väl löp på torsdagen? På sharon rose?
Har du en bror som heter... hm.. nils eller nått i den stilen? Han var med på steg 1 kursen i helgen! :)

NearlyBrainlessAmie skrev:
men ni har väl järnskor med grepp, inte sånna vanliga som ridhästar brukar ha?

Nix, vi har nästintill alltid alldeles vanligga ”ridhäst” skor, fast dessa finns ju i massa olika tjocklekar så några vanligga skor finns väll egentliggen inte … Vissa på banan använder ”franska järnskor”, dessa har en fåra längsmed hela skon. Men huvudsyftet med dessa är att de är lättare, smidigare för hovslagaren att arbeta med och undra om inte sömhålen är fler och sitter lite ”ytligare”. Vilka skor som är ”på modet” varierar oerhört, men de franska brukar nog inte ha broddhål så på vintern lägger många tränare om till skor som redan har svetsade broddar. Ett hällvätte att bara kolla broddar på en häst, när de blir 20 vill man ju ta livet av sig!! Haha Minns att det var populärt för ett antal år sedan att ha vad de kallade för ”guldskor”, de hade lite bronsfärgad färgning och hade 6st små fasta broddar.

Jajamensan, vist var det jag som red Sharron Rose. Men du måste verkliggen ha fått se Täby Galopp från den våtare sidan. Jag var ju på Gotland o hade skitfint väder, medan det tydligen var hemskt i Sthlm med tanke på banans utseende!!

Oja, det finns en man som knatar runt o påstår sig vara min bror… *ironisk* Han fick plötsligt för sig att han ville gå steg 1 kursen när han hörde att vi skickade dit en av stalltjejerna. Han är lite smyg intresserad, pappa var snabb att betala in anmälningsavgiften. Uppförde han sig?

Ja det var inte torrt precis.. red som sagt inget på banan men vi genade över den på väg från bussen.. kvicksand! :P

Hehe joda han uppförde sej allt :) Du får väl ta och skicka iväg han på steg 2 kursen också så ska du allt se att det blir hästfolk av han också :D

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 117
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 247
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 710
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 025
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka