Sätter exteriören stopp för oss?

Cleopatricia

Trådstartare
Hej allihop!
Jag har under en period sökt efter en bästa vän att ha kul ihop med så väl från marken som genom träning och tävling i framför allt hoppning. Jag har varit iväg och tittat på en del hästar men det har inte riktigt "klickat" med någon förutom EN.

Vad är då detta för häst?
Jo, det är en jättetrevlig 4 år gammal fullblodsvalack. Han är hur go och snäll som helst, älskar att hoppa och gör det väl helt okej med utrymme för utveckling. Lagom mycket nerv och egen motor. En schysst häst helt enkelt!

MEN (ja, så kommer detta ack så uttjatade ordet) så var det ju hans exteriör.

Han är ordentlig bakhög, korta framben, rätt lågt ansatt hals, platt ländrygg och således raka bakben som jag läst mig till kan orsaka patella - och mycket riktigt har han mycket lindrig patella som förvisso inte märks av när han är helt igång. Han ömmade en del i ländryggen när jag var och kikade på honom och enligt hans nuvarande ägare blir han gärna öm i ländryggen när han fått stå en period, vilket han nu har gjort på bete över sommaren.

Så, hur hade ni resonerat? Hade exteriören talat sitt tydliga språk om huruvida ni hade köpt hästen eller inte? Eller hade ni resonerat mer åt att "han kan ju hoppa och älskar att göra det, så även om man börjar lite i uppförsbacke så kan det ju funka"?'

Jag tänker på om det är nästan elakt att hoppa med en häst som har exteriören emot sig eftersom det kanske bidrar mer självklart med skador osv.

Jag behöver lite brainstorming alla bukefalister :D
 
Sv: Sätter exteriören stopp för oss?

Det finns miljoner hästar till salu.. välj en annan! Vill du ha ett fullblod finns det massvis med fullblod som har bra exteriör.
 
Sv: Sätter exteriören stopp för oss?

Förvisso :D
Du har så rätt Fio, det är bara så svårt när man fastnat för en häst för dennes mentalitet. Man vill så gärna att det ska gå på något vis, men exteriören blir väl helt enkelt ett för stort hinder denna gång!
 
Sv: Sätter exteriören stopp för oss?

Dom allra flesta fullblod har en jättebra mentalitet, är oftast positiva och lättlärda och vänliga. Jag lovar att du lätt hittar en sådan häst igen.. med en bra exteriör.
 
Sv: Sätter exteriören stopp för oss?

Är man medveten om att sämre exteriör kan bromsa och sätta stopp för utvecklingen. Ja, ok.. Om man vill vara Florence Nightinggale och gillar utmaningar och vägen dit mer än själva resultatet.
Men köp isf en som inte redan nu har problem av det!
En som är frisk.
 
Sv: Sätter exteriören stopp för oss?

Tack Fio för de uppmuntrande orden :)
Visst känns det på något vis lite vemodigt, men jag ser ljust på framtiden! Det finns ju, precis som du skrivit, så oändligt många hästar som söker nya hem.

En liten följdfråga till damen som kör fälttävlan,
vad hade du absolut INTE velat se hos en hopphäst rent exteriösmässigt? Dvs vad ska man passa sig för?
 
Sv: Sätter exteriören stopp för oss?

Du har så rätt :)
Det är något med mig och projekt, jag lyckas alltid att fastna för dem! :D
Men precis som du uttryckte dig så är jag väl inte enbart ute efter den spännande resan mot resultat utan jag vill ju gärna att allt ska leda till bra resultat i slutändan, och det kanske det helt enkelt inte gör med en häst som har exteriören emot sig. Operation hitta-rätt-häst fortsätter!
 
Sv: Sätter exteriören stopp för oss?

En fyraåring som blir i öm i ryggen så fort den inte är igång? Den skulle jag aldrig köpa, om den redan är så som fyraåring, hur ska den vara när den är 14?
 
Sv: Sätter exteriören stopp för oss?

Köp inte på dig problem . SÄRSKILT inte just ett fullblod som redan har problem är mitt råd . De är High maintainance på många sätt även när de är friska tycker jag som haft fullblod i måååånga år ;)
 
Sv: Sätter exteriören stopp för oss?

Det är en fyraåring som redan är ofräsch! Nej tack, lyssna på din magkänsla och hitta en annan häst. Det kommer kännas bittert ett tag, men hur mycket värre blir det inte att stå med en häst som du ändå inte kan rida, kärar ner dig i och måsta ta bort vid alldeles för ung ålder?
 
Sv: Sätter exteriören stopp för oss?

Jag förstår precis hur ni tänker, för jag tänker precis likadant! Hade en bekant till mig funderat över en liknande häst hade jag förmodligen avrått denne hehe..
Jag pratade med min veterinär om det här med patella och hon sa att det inte var helt ovanligt på växande hästar och att det ofta försvann när de blir äldre, stämmer detta? eller vad är era erfarenheter?
 
Sv: Sätter exteriören stopp för oss?

Jag skulle också letat efter en annan, den där exteriören blir svårarbetad..
 
Sv: Sätter exteriören stopp för oss?

Jo, patellaupphakning försvinner ofta när de blir äldre och starkare, men ryggont på en så ung häst låter inte bra, tycker jag.
 
Sv: Sätter exteriören stopp för oss?

Exteriörmässigt ser den inte värre ut över ryggen än de flesta PRE gör... Men det faktum att den redan har problem hade fått mig att backa. Tror precis som de andra sagt att du utan problem kan hitta ett riktigt trevligt fullblod utan fysiska problem:).
 
Sv: Sätter exteriören stopp för oss?

Jag har en häst som emellanåt får spänningar i ländryggen. Då tar jag ut en equiterapeaut, om sätter nålar, så är allt fint igen.
Han har ett relativt rakt kors, och problemen kommer när han tränas för mycket i backe, tex.
Fast jag ser det inte som ett "problem". Han funkar fullt ut som tävlingshäst i distansritt, och gör fina resultat.

Alla hästar har några svaga punkter. Bara man är medveten om dom, och grejar lite är det oftast inga problem.
 
Sv: Sätter exteriören stopp för oss?

Jo det där med ryggen (det var i korset som han ömmade) ställer jag mig också väldigt skeptisk till, men så tänker jag "tänk OM det bara är en lättare muskelspänning" eller dylikt. Han har ju trots allt gått på galoppen O_o

Men så försöker jag ju i mitt förälskade tillstånd att finna alla möjligheter till att köpa honom haha. Nå väl, jag har fått möjligheten att ha honom på foder tills vidare och tänker att det kanske är ett bättre alternativ, för då kan jag ju se hur han känns och hur saker och ting utvecklas. Eller så är även det dumt..

Eller vad säger du? (och alla ni andra??) :D
 
Sv: Sätter exteriören stopp för oss?

Tack för ditt svar!
Jag är så fruktansvärt kluven och på något vis gjorde ditt svar mig ännu mer kluven haha :p

Hade det bara varit att ta ut en equiterapeut vid behov (som rättade till problemet) hade det ju varit helt OK, men det kan man ju aldrig veta i förhand tyvärr. En del av mig tänker att VARFÖR ens riskera samtidigt som en annan del av mig tänker lite för mycket med hjärtat..
 
Sv: Sätter exteriören stopp för oss?

Köp inte hästen . Det är mitt ärliga råd . Se tidigare kommentar .

Har du haft fullblod från banan tidigare ?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 161
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 446
Senast: Liten
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 704
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp