Sätta på lösdrift eller ej?

nexxa

Trådstartare
Ah! Jag blir snart tokig.Funderar fram och tillbaka på hur jag ska göra.
Hyr ett stall där det finns 6 boxar samt en lösdrift. Hästarna går ute på bete nu ju, men om vintern har de alltid stått i box med utegång från 07.00 - 19.00 (Oftast längre)
Nu är det inte säkert att det kommer att stå någon häst i lösdriften och då funderar jag på att släppa mina hästar där och ha boxarna i nödfall.
Hästarna är 13 och 17 år gammla. De går alltid utan täcke året om (de har tillgång till vindskydd eller tas in om vädret är för hemskt)
Men hur vänjer jag dem vid att vara ute helt även vintertid?

Behöver man ta in dem något i box, vad är för kallt? Vad bör jag lägga för täcken på dem om nätterna?

Hästarna kommer ha fri tillgång på hösilage, få kraftfoder 2 ggr/dag samt stå/ha tillgång på halm.

Tacksam för all hjälp :bow:

Sv: Sätta på lösdrift eller ej?

har själv box och tillgång till enklare lösdrift.
på vintern så får han stå inne på natten om jag ridit eller om det är riktigt skitväder ute.

Ok, men hur kallt har det varit när det varit som kallast?

(ursäkta flummig formulering :p )

Bara låt dem fortsätta vara ute när de andra går in från betet så vänjer de sig och sätter päls.

För kallt blir det sällan, det värsta vädret är ihållande nedebörd med blåst. Då kan regnet/snön gå igenom pälsen in på skinnet och då fryser hästarna.
Då kan du behöva täcka hästarna eller ta in dem.

Eh, hästar fryser inte mer på natten/när det blir mörkt ;-)

Bara bra med fri tillgång på hösilage.

-Lycka till /T

Såvida hästarna har lä och regnskydd (dvs lösdriftshall) och ANVÄNDER den behöver du inte göra ett dugg mer än se så de inte fryser (vilket främst botas med mer stråfoder och i andra hand med täcke).

För kallt är när hästen fryser, fryser den inte är det inte för kallt vad termometern än visar ;)

Jag har kallstall, och unghästen är otäckad dygnet runt även i minus 30 och mår prima, valacken är en fryslort med dålig rygg och täckas. I vinter kommer jag köra semilösdrift dock.

Och, jag har mer än en gång i snöstorm letat hästar för att ta in, för att ha hittat dem under en gran, mycket irriterade över att jag 'kommer och stör' och de har inte en TANKE på att gå in.

Det väder du ska vara uppmärksam på är kring nollan med nederbörd och vind, DÅ fryser de betydligt lättare än i minus 30.

och jag har araber, och unghästen sätter fjantigt liten vinterpäls, men fryser icke (däremot ser jag på hösilageförbrukningen att det går mer när kvicksilvret kryper neråt - jag har fri tillgång).

Och vänjer dem gör du genom att helt enkelt inte stalla in dem. Har de inte behövt täcke innan så lär det inte behöva det nu, klarar de minus 20 dagtid klarar de minus 20 nattetid :angel:

Lycka till!

Du behöver inte vänja dom. Det är helt naturligt för hästar att vara ute året runt, dygnet runt. Tillvänjningen till olika årstider klarar dom alldeles utmärkt själva, bara dom får förutsättningarna att göra det.
Tänk på, att dom vill ha grövre material att äta på under vintern. Lägg in asp, gran, en etc i hagen om det inte redan växer där.

Om du låter bli att raka hästarna, behövs inget annat än mat= bra grovfoder och vatten.

LIA

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 206
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 184
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar