Sätta igång sprallig häst..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sätta igång sprallig häst..

FTW skrev:
Men jisses då!
Vi har väl för böveln inte överhuvudtaget pratat om skadade hästar med boxvila, eller hästar som ska få veterinärbehandling!
Jämför icke äpplen och päron!

Sedan fattar ju inte en lekman som jag varför man inte kan skritta en 2-års hingst utan vagn efter, men jag är som sagt ingen travmänniska, så jag kan vara enfaldig när jag tror att man kan skritta på annat sätt.

Är det nu inte så att lugnande medel är en belstning på kroppen?
Jag tycker - och kommer att fortsätta tycka ett tag till - att man inte ska droga en häst bara för att den är pigg!
Vi har väl hela tiden talat om hästar som ska sättas igång efter vila?
Och vi tog ex på skadad häst eftersom du tyckte det var så hemskt att ge dem lugnande...

Nu vet ju inte jag hur du ger lugnande, men när man säger att man "pleggar" så brukar man mena att man ger hästen LITE lugnande, inte att hästen är totalt drogad och vinglar omkring...

På vilka andra sätt kan och bör man skritta dessa hästar?

Humelibumlan skrev:
Och vi tog ex på skadad häst eftersom du tyckte det var så hemskt att ge dem lugnande...

Nej men halledar! Vad du hittar på! Var har jag sagt att det är hemskt att plegga en skadad häst?

Humelibumlan skrev:
På vilka andra sätt kan och bör man skritta dessa hästar?

Ibland fäster jag typ en järnbit i munnen på hästen. Bett brukar vi kalla det. Sedan fäster jag på ett finurligt sätt liksom ett långt snöre i järnbitens ringar. Då kan man hålla i snöret och liksom låta hästen gå tillsammans med en, och se - ingen vagn behövs!

FTW skrev:
Nej men halledar! Vad du hittar på! Var har jag sagt att det är hemskt att plegga en skadad häst?

Ibland fäster jag typ en järnbit i munnen på hästen. Bett brukar vi kalla det. Sedan fäster jag på ett finurligt sätt liksom ett långt snöre i järnbitens ringar. Då kan man hålla i snöret och liksom låta hästen gå tillsammans med en, och se - ingen vagn behövs!
Eh? varför är vagnen det stora problemet för dig?? :confused:
Är det då bättre att knalla runt med studsande häst och dra den i munnen för att den ABSOLUT inte får springa, studsa eller fara omkring?? Än att den får skritta på i sitt tempo för vagn??

Både Nafayette och martha diskuterade hästar som varit konvalecenter så jag förutsatte att det var sådana som diskuterades... Som jag uppfattade det förfasade du dig över att det förekommer att man ger LITE lugnande till en häst som varit skadad och haft boxvila de första gångerna den skulle ut med vagn...

Att ge hästen lugnande medför naturligtvis en påverkan på kroppen. Man får ställa det mot de påfrestningarna och risk för att förvärra skadan som överaktivitet kan medföra och välja det som bedöms vara minst skadligt.

Det viktiga är ju att hästen arbetar/motionerar på ett sätt som främjar läkningen av skadan, inte om den har lite lugnande i kroppen eller inte...

FTW joggar troligtvis några km med hästen också...MED en järnbit i munnen :angel:

Jo, jag missade ordet lugnande...

Första meningen skulle vara: Både Nafayette och martha diskuterade lugnande på hästar som varit konvalecenter så jag förutsatte att det var sådana som diskuterades...

solros skrev:
Jo, jag missade ordet lugnande...

Första meningen skulle vara: Både Nafayette och martha diskuterade lugnande på hästar som varit konvalecenter så jag förutsatte att det var sådana som diskuterades...
Ja... det var ju jsut det tråden handlade om... *Humlan förvirrad* :crazy:

Jag har naturligtvis inte suttit bakom en konvalecent som ska sättas igång, så både du och Naffan kan ju förnumstigt säga att jag inget vet

Men hur kan du då ha åsikter då??? Du kan väl ta en som stått på box några månader och knalla ut med då, sen kan du ju fortsätta med att trava på i några km med en häst som är så lycklo för att få trava så den vill vísa HELA sitt register på en enda gång....

..sen undrar jag också hur du kan med att "förtala" travsporten med dessa grunder..... Du visar ju bara på hur okunnig du är.

fast du kanske skulle longera eller släppa ut i en rundkorall förstås... smart....

Senast ändrad:

martha skrev:
Men hur kan du då ha åsikter då??? Du kan väl ta en som stått på box några månader och knalla ut med då, sen kan du ju fortsätta med att trava på i några km med en häst som är så lycklo för att få trava så den vill vísa HELA sitt register på en enda gång....

..sen undrar jag också hur du kan med att "förtala" travsporten med dessa grunder..... Du visar ju bara på hur okunnig du är.

fast du kanske skulle longera eller släppa ut i en rundkorall förstås... smart....
Kan vi ha en
bud.gif
- ryttare till här tro?? :angel:

Näää det är inte så löjligt egentligen, jag kan dock förstå att cowbojsarna behöver dom, dom måste ju väcka upp sina mentaldöda hästar på något sätt :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 253
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 695
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 497

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka