Sätta igång sprallig häst..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sätta igång sprallig häst..

ankans skrev:
hi hi, nämen allvarligt, klart hur hästen är tränad innan vila, det tar på psyket om de är i toppform. Visst kan man försöka justera med foder och tanke verksamhetsövningar, men att den blir som ett lamm av det köper jag inte

Okey allvarligt nu. Min bästa ft häst blir som en zombie i vila, han släpar sig fram, han blir fruktansvärt lat och tråkig när man skall sätta igång honom. Fullblodet jag har får gå lös för det går inte att leda henne när hon vilar. Dom behandlas i stort sett likadant, det enda som skiljer är att fullblodet inte tävlar på så hög nivå (eller ens på någon nivå) men hon tränas :crazy:

Det kan ju vara så att hästarna faktiskt har olika temprament men det verkar inte vara tillåtet här :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Humelibumlan skrev:
Gör du hem besök? :devil: Humlan skulle behöva lite sällskap i hagen och bli runt jagad lite...

Hembesök hmm men då måste ni vara minst 5 pers för jag tar 10.000kr om dagen :devil: Inramat diplom utlovas :)

Rufsan. skrev:
Hembesök hmm men då måste ni vara minst 5 pers för jag tar 10.000kr om dagen :devil: Inramat diplom utlovas :)
Det kan vi ordna... Det kan det definitivt vara värt att se... :p
*Ropar på Naffa*
Så, då ska vi se- Humlan och Sweetan är ju kvalade direkt...

Inramat diprom? Kan man inte sätta upp dig på väggen som du är? :rofl:

Rufsan. skrev:
Det kan ju vara så att hästarna faktiskt har olika temprament men det verkar inte vara tillåtet här :angel:
Tror du verkligen hjärntvättade hästar har temprament överhuvudtagen? ;) :angel:

Nej nej nej det skall vara fiiiiiiiiint och därför är dom inramade med bästa guld och glitter, eller det kanske är för glammigt och inte "naturligt" nog :devil:

Så är det helt klart. Det finns inte EN metod. Men om man säger såhär, fullblod är heta i tempramentet, de tål kanske inte stå still så som krävs vid boxvila. Det är samma med travare i full kondis. Visst vissa tål det, men måååånga klarar inte en så snabb växling som det innebär utan att det tar på dem psykiskt.

Sen får man klart försöka, men det tar minst ett par dagar innan de funnit sig

Fast fälttävlanshästen är 75% fullblod och mkt hetare i ridningen än vad det rena fullblodet är, hon är framåt men inte så het i huvudet som han är.

Rufsan. skrev:
Nej nej nej det skall vara fiiiiiiiiint och därför är dom inramade med bästa guld och glitter, eller det kanske är för glammigt och inte "naturligt" nog :devil:
Tänkte mest på att du efter en dust i hagen med Humlan o Sweetan antagligen var i rätt storlek o format för att sätta upp på väggen... ;)
Tror du passar bäst i glitter... Det är iallafall naturligt i min värld :angel:

Rufsan. skrev:
Fast fälttävlanshästen är 75% fullblod och mkt hetare i ridningen än vad det rena fullblodet är, hon är framåt men inte så het i huvudet som han är.
Jo, men det beror ju på dig... Ni brister i komunikationen och hästen har helt enkelt inte förtroende för dig... han är inte het, han försöker kuta ifrån dig.. :eek: ;)

jo, det är inte bara ras, självklart temperament till största delen, men det har du väl själv format i tidigare NH övningar? ;)

fast fälttävlanshästen blir mer apatiskt när han vilar (kanske hemligt NH tränad :angel: ) han hatar att inte träna och tävla.

Humelibumlan skrev:
Jo, men det beror ju på dig... Ni brister i komunikationen och hästen har helt enkelt inte förtroende för dig... han är inte het, han försöker kuta ifrån dig.. :eek: ;)

Nej det är bara när han har vilat han har förtroende för mig då han har intagit sitt apatiska beteende, för det kan aldrig vara så att han faktiskt tycker det är roligt att gå terräng, jag har ju blivit anklagad för att tvinga honom till det av en viss trebokstavsperson här :angel:

jaaa, där har vi det :idea: stallkatten har tränat honom i hemlighet på natten såklart...

Att du inte tänkt på det innan :banana:

ankans skrev:
jo, det är inte bara ras, självklart temperament till största delen, men det har du väl själv format i tidigare NH övningar? ;)

Ja en av dom har uppenbarligen inte fattat nå´t då :rofl:

Ge han ett par extra sillar så kan han säkert träna den andre med

ankans skrev:
jaaa, där har vi det :idea: stallkatten har tränat honom i hemlighet på natten såklart...

Att du inte tänkt på det innan :banana:

Attans jag måste nog låsa stallet hädanefter :banana:

Rufsan. skrev:
Nej det är bara när han har vilat han har förtroende för mig då han har intagit sitt apatiska beteende, för det kan aldrig vara så att han faktiskt tycker det är roligt att gå terräng, jag har ju blivit anklagad för att tvinga honom till det av en viss trebokstavsperson här :angel:
Det är väl klart han inte tycker terräng är nå kul! Hur dum är du egentligen... :crazy: ;)

Humlan avskyr att vila, ju längre vila desto argare blir hon... och det beror säkert inte heller på att hon tycker det är kul att träna...utan hon är sur för hon får ingen havre (bara groov) under vilan! :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 253
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 697
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka