Sätta igång sprallig häst..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sätta igång sprallig häst..

ankans skrev:
Ge han ett par extra sillar så kan han säkert träna den andre med

Äsch han skulle aldrig nedvärdera sig till något sådant, han är ju NH tränad för guds skull :D

Ja vem är så korkad att dom rider ut i svår fälttävlan men en häst som man får tving att hoppa :eek: Men det måste vara den nattliga NH träningen som har gett resultat, du vet total tillit och lydnad under sin ledare helt enkelt :angel:

Rufsan. skrev:
Ja vem är så korkad att dom rider ut i svår fälttävlan men en häst som man får tving att hoppa :eek: Men det måste vara den nattliga NH träningen som har gett resultat, du vet total tillit och lydnad under sin ledare helt enkelt :angel:
Aha, det är därför du har så bra benmuskler, du får helt enkelt sparka runt han!!

Humelibumlan skrev:

Ja man kan väl NH träna dom oxå eller ?? :angel:
Förövrigt så tar han 500 spänn per lektion och jag har ingen aning om hur hästfan fick fram pengarna.

Humelibumlan skrev:
Aha, det är därför du har så bra benmuskler, du får helt enkelt sparka runt han!!

Sparka :confused: Jag har väl ett spö :devil:

Vi har flera olika hästar här i stallet, med olika personligheter.
Vissa av dem bryr sig inte för fem öre om att det får vila, medans någon annan blir helt tosig.

Detta fast de är väluppfostrade och vet vem som är ledaren, samt att foderstaten har ändrats.

har en pålle som inte tåler att vila helt, hon blir knäpp, även fast hon står i hagen hela dagen, och när hon blev skadad så gick hon knappast att hantera.
En dam med väldigt, väldigt mkt energi som hon själv hade svårt att hantera.

Det är bara löjligt att tro att genom NH så blir alla hästar sååååå lydiga, NH är den enda vägen till en lydig häst, håller du inte på med NH så kan din häst inte vara lydig, den ser inte dig som ledare alltså kan du inte hantera din häst.

Sedan så finns det skillnad på NH och NH :angel:
Visst jag hade nog kunnat fått min "vilda" häst att gå som en tom hjärntvättad maskin efter mig, men så vill jag inte ha min häst, och de metoder för att få hon att bli så hade jag aldrig velat gör apå min häst!

Jag får väll komma till dig nästa gång min virrepanna får boxvila, så du kan träna lite NH på henne.... *hehe*

nej nej, du behöver bara låna hennes stallkatt! Mycket duktigt djur... Tränar hästarna på natten, så du kan jobba med dem på dagen.. bara ge den en sil, nä flåt sill :D

Tror du Sudd uppskattar, den hjälp hon får i den här NH-tråden? Jag svarade medvetet lite provokativt, för att få igång ett djupare resonemang med henne!
Jag svarar på ditt inlägg, uteslutande för att du riktat det till mig.

Det är bara löjligt att tro att genom NH så blir alla hästar sååååå lydiga, NH är den enda vägen till en lydig häst, håller du inte på med NH så kan din häst inte vara lydig, den ser inte dig som ledare alltså kan du inte hantera din häst.

Sedan så finns det skillnad på NH och NH
Visst jag hade nog kunnat fått min "vilda" häst att gå som en tom hjärntvättad maskin efter mig, men så vill jag inte ha min häst, och de metoder för att få hon att bli så hade jag aldrig velat gör apå min häst!
Sudd har valt att lägga sin tråd i NH-forumet. Förmodligen finns det en anledning till det. Jag tror inte hon förväntade sig, att resultatet skulle bli hån och spe gentemot NH, när hon gjorde det.
Av ditt inlägg sluter jag mig till, att du inte är insatt i NH-filosofin. Under andra omständigheter hade det varit roligt att informera dig. Jag för gärna en saklig och seriös diskussion i ämnet "hästen blir som en dåre om den står 2 veckor", mot bakgrund av NH, men det går tyvärr inte på Bukefalos.

LIA

LIA skrev:
Tror du Sudd uppskattar, den hjälp hon får i den här NH-tråden? Jag svarade medvetet lite provokativt, för att få igång ett djupare resonemang med henne!
Jag svarar på ditt inlägg, uteslutande för att du riktat det till mig.

Sudd har valt att lägga sin tråd i NH-forumet. Förmodligen finns det en anledning till det. Jag tror inte hon förväntade sig, att resultatet skulle bli hån och spe gentemot NH, när hon gjorde det.
Av ditt inlägg sluter jag mig till, att du inte är insatt i NH-filosofin. Under andra omständigheter hade det varit roligt att informera dig. Jag för gärna en saklig och seriös diskussion i ämnet "hästen blir som en dåre om den står 2 veckor", mot bakgrund av NH, men det går tyvärr inte på Bukefalos.

LIA
Om jag inte är helt fel ute, så har hon även lagt tråden under ridning...

Du hade även satt denna fråga på ridning och där skrev du att du hade full kontroll på marken..
Så då utesluter jag, till skillnad av vissa andra här, att du har hanteringsproblem.. ;)

Att en häst som stått i vila blir brallig och glad när den får komma ut är bara ett sundhetstecken.
Om den däremot visade sitt "hjärndöda jag" skulle jag fundera om det inte vore något fel.

En häst som visar glädje via bocksprång eller busighet är inte samma sak som "civil olydnad"..

Du skriver att longering är svårt p.g.a plats.
Och du tillade i den andra tråden att tömkörning inte heller var en bra idé..
Du gör helt rätt att utesluta dessa två moment..och du har även förklarat varför, på ett bra sätt.

Återstår då, vad du ska göra..

Skulle i dina kläder ta det i flera steg.

Först gå igenom foderstat..för mycket energi???
Sedan kanske ta hjälp av någon som är mer "camikazeryttare"..
Ibland räcker det att en främmande ryttare hoppar upp för att den ska skärpa sig.
Ett alternativ vi använder på konvalecenter som stått är lite plegg..
Ett bra hjälpmedel för att slippa den allra värsta busigheten.
En dikeskörning med vagn och tillbehör är ett ögonblicks verk.

Vet inte varför din häst vilat, men om du har en bra hage, så varför inte rasta hästen ordentligt där??
Sitt upp i hagen och rid där först.
Ta hjälp av någon annan ryttare/häst som kan agera bromskloss..
Låt hästen gå igenom problem/tankenötter.
T.ex bommar på marken, skritt rund träd (för hand om du vill)
Låt den traska över eländig terräng..

Ta också med i beräkning hur vädret är.
Har du en väldigt blåsig dag så kan du få det svårare.

Jag är varken NH expert eller "hanterare" men försöker råda dig efter våra erfarenheter av just konvalecenter. (då travhästar i full tävlingskondition eller skadade föl som får stå i box)

Att lyckas få en glad och busig häst att lyda minsta vink, efter en viloperiod, anser jag inte är en merit..utan regelrätt lobotomi.

AM

Nafayette skrev:
Ett alternativ vi använder på konvalecenter som stått är lite plegg..
Ett bra hjälpmedel för att slippa den allra värsta busigheten.
En dikeskörning med vagn och tillbehör är ett ögonblicks verk.
AM

Skojar du? :eek:

Det hälper inte att ta med en stadig häst o ryttare så du inte rider ut själv?? ett annat tips kan vara att göra halt så fort hästen inte skrittar lugn längre...Då får den ngt att tänka på och tröttnar förhoppningsvis...dessutom får du en lydig häst som efter ett tag kommer stanna hur snällt som helst på lätta kommandon...(vet)

Har själv använt halter på två hästar en yster galen islänning blev snabbt mkt bättre och på ett 20-årigt dräktigt sto som beter sig som en yster unghäst ute... För mig har detta hjälp avsevärt.

Har haft en häst innan oxå somvi igångsättning vände på stallplan o skenade hem, kastade sig för allt som rörde sig...halter med brömm lönade sig där oxå

Lycka till önskar LÅNA

Varför skulle hon skoja????

Har DU kört en travare som stått på konvalecens i flera månader?? Isåfall borde du veta vad som kan hända......
Innan jag skaffade min walker så körde jag dessa hästar och det jag kan säga är att man behövde inte köpa trisslotter för att öka spänningen........skritt brukar gå bra, men sen när man skall börja trava så kan det dra iväg så du kan aldrig ana, och ju piggare häst du har , ju fortare går det, och OM hästen får upp farten så blir den ÄNNU mer laddad och oftast börjar slå då den blir bakrädd av sin egen pigghet....

att plegga en sån häst är en fördel för både hästen och för den som kör......

Jag har kört hästar som normalt är 1.60 höga, som av ren PIGGHET kryper ihop och blir runt metern bara, det är nästan så att dom går under skalmarna.....prova det nångång så kanske du förstår att man inte skojar........

Nä, jag tyckte inte att det var skojigt heller!

Jag har naturligtvis inte suttit bakom en konvalecent som ska sättas igång, så både du och Naffan kan ju förnumstigt säga att jag inget vet.
Men jag tycker personligen fortfarande att det är osympatiskt att plegga en överpigg häst. Man får väl träna av den det värsta på annat sätt än att spänna för den då?

Detta lägger bara ytterligare en pusselbit till min uppfattning om travsporten, men det är en helt annan historia som skulle kunna bli en milslång tråd ...

Tycker du det är osympatiskt att en veterinär ger en häst lugnande när det behövs för undersökning och behandling?

Tror du det finns hästar som har skador som kräver kontrollerad motion där man inte kan "träna av den det värsta på annat sätt än att spänna för den då" för att rehabiliteringen ska nå önskat resultat?

FTW skrev:
Nä, jag tyckte inte att det var skojigt heller!

Jag har naturligtvis inte suttit bakom en konvalecent som ska sättas igång, så både du och Naffan kan ju förnumstigt säga att jag inget vet.
Men jag tycker personligen fortfarande att det är osympatiskt att plegga en överpigg häst. Man får väl träna av den det värsta på annat sätt än att spänna för den då?

Detta lägger bara ytterligare en pusselbit till min uppfattning om travsporten, men det är en helt annan historia som skulle kunna bli en milslång tråd ...
Hur tränar man en nyopererad 2-års hingst som är ordinerad boxvila med skritturer 20 x 2 per dag på "ett annat sätt" än skrittar den för vagn?
Är det bättre att träcka den när det är glashalt ute och han flyger runt som om han inte sett varken folk eller fä tidigare??

Varför skulle det vara osympatiskt att ge lugnande i en situation som gör att hästen inte skadar varken sig själv eller någon annan?? :confused:
Jag är väldigt rädd om mina hästar och hellre tar jag o ger dem lite lugnande än att de skadar sig...
Som t ex när vi slipar tänder, kastrerar, sprutar leder osv...

Men jisses då!
Vi har väl för böveln inte överhuvudtaget pratat om skadade hästar med boxvila, eller hästar som ska få veterinärbehandling!
Jämför icke äpplen och päron!

Sedan fattar ju inte en lekman som jag varför man inte kan skritta en 2-års hingst utan vagn efter, men jag är som sagt ingen travmänniska, så jag kan vara enfaldig när jag tror att man kan skritta på annat sätt.

Är det nu inte så att lugnande medel är en belstning på kroppen?
Jag tycker - och kommer att fortsätta tycka ett tag till - att man inte ska droga en häst bara för att den är pigg!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 253
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 695
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 496

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka