Sv: Sätta igång sprallig häst..
Du hade även satt denna fråga på ridning och där skrev du att du hade full kontroll på marken..
Så då utesluter jag, till skillnad av vissa andra här, att du har hanteringsproblem..
Att en häst som stått i vila blir brallig och glad när den får komma ut är bara ett sundhetstecken.
Om den däremot visade sitt "hjärndöda jag" skulle jag fundera om det inte vore något fel.
En häst som visar glädje via bocksprång eller busighet är inte samma sak som "civil olydnad"..
Du skriver att longering är svårt p.g.a plats.
Och du tillade i den andra tråden att tömkörning inte heller var en bra idé..
Du gör helt rätt att utesluta dessa två moment..och du har även förklarat varför, på ett bra sätt.
Återstår då, vad du ska göra..
Skulle i dina kläder ta det i flera steg.
Först gå igenom foderstat..för mycket energi???
Sedan kanske ta hjälp av någon som är mer "camikazeryttare"..
Ibland räcker det att en främmande ryttare hoppar upp för att den ska skärpa sig.
Ett alternativ vi använder på konvalecenter som stått är lite plegg..
Ett bra hjälpmedel för att slippa den allra värsta busigheten.
En dikeskörning med vagn och tillbehör är ett ögonblicks verk.
Vet inte varför din häst vilat, men om du har en bra hage, så varför inte rasta hästen ordentligt där??
Sitt upp i hagen och rid där först.
Ta hjälp av någon annan ryttare/häst som kan agera bromskloss..
Låt hästen gå igenom problem/tankenötter.
T.ex bommar på marken, skritt rund träd (för hand om du vill)
Låt den traska över eländig terräng..
Ta också med i beräkning hur vädret är.
Har du en väldigt blåsig dag så kan du få det svårare.
Jag är varken NH expert eller "hanterare" men försöker råda dig efter våra erfarenheter av just konvalecenter. (då travhästar i full tävlingskondition eller skadade föl som får stå i box)
Att lyckas få en glad och busig häst att lyda minsta vink, efter en viloperiod, anser jag inte är en merit..utan regelrätt lobotomi.
AM