Sätta igång 17 årig häst igen

token

Trådstartare
Är det någon här som har erfrenhet av att sätta igång en äldre häst igen efter många års uppehåll???

Jag har ganska nyligen köpt en 17 åring som inte tävlat/tränat sedan han var 8 år. Gick då svår klass men är inte helt säker på vad som hände egentligen, varför han ställdes av. Enligt uppgift ska det vara för att det var nåt med ryttaren och "min" pålle har därefter endast använts i avel. Har väl ridits typ 5 ggr sammanlagt av 2 senaste ägarna....

Jag har nu börjat sätta igång honom, testat hoppa och han hoppar FANTASTISKT !!

Min tanke var väl egentligen att han ska upp i svår klass igen, annars är det egentligen meningslöst känns det som....

Sv: Sätta igång 17 årig häst igen

Det är väl egentligen ingen skillnad på att bygga upp en gammal häst ifrån en ung, utöver det faktum att allting går lite långsammare. Det kommer att ta längre tid att sätta muskler, att stärka leder och att få upp konditionen. Det är också ännu större risk för skador under uppträningen att allting är lite "skörare" på en äldre häst än på en ung. Har den dessutom inte gått regelbundet på så många år så är inte kroppen van att belastas = allting är väldigt svagt.

Jag skulle vara väldigt skeptisk om jag var du, en så fin åttaåring hamnar liksom inte i avel/fritidsridning om inte det är något fel på den. En bra häst brukar hamna hos rätt ryttare, det är min erfarenhet i alla fall. Sen behöver det inte vara ett hållbarhetsproblem från början, det kan mycket väl vara ett "ryttarproblem", men jag är ändå skeptisk.

Men det är alltså en hingst du har köpt? Vad har den lämnat? Är den godkänd?

17 år är gammalt. Om en sån häst kommer tillbaks till svårklass, även om den inte har hållbarhetsproblem, får man vara glad. En 17 årig häst som inte har gått sedan den var 8 år och ska göra det regelbundet under ett par år (?), ptja, det skulle jag säga är lite smått otroligt. I så fall gör du uppbyggnadsjobbet jäkligt bra!

Du måste ju tänka såhär, att ta en häst från ingenting till att vara vältränad nog för svår klass tar minst ett år (minst, minst minst, snarare två år). Då är hästen 18 år och det är höst. Då ska han alltså göra sin första riktiga säsong i svår klass när han är 19 år. Så antar jag att han ska gå där ett tag också för att det ska vara värt det?

Jag säger inte att det är omöjligt, men det är mycket som talar emot det. Både hans historia och hans ålder. Men det kan ju vara en superrolig häst att hålla på med ändå och lyckas det så lyckas det!

Det är väl egentligen ingen skillnad på att bygga upp en gammal häst ifrån en ung, utöver det faktum att allting går lite långsammare. Det kommer att ta längre tid att sätta muskler, att stärka leder och att få upp konditionen. Det är också ännu större risk för skador under uppträningen att allting är lite "skörare" på en äldre häst än på en ung. Har den dessutom inte gått regelbundet på så många år så är inte kroppen van att belastas = allting är väldigt svagt.

Jag skulle vara väldigt skeptisk om jag var du, en så fin åttaåring hamnar liksom inte i avel/fritidsridning om inte det är något fel på den. En bra häst brukar hamna hos rätt ryttare, det är min erfarenhet i alla fall. Sen behöver det inte vara ett hållbarhetsproblem från början, det kan mycket väl vara ett "ryttarproblem", men jag är ändå skeptisk.

Men det är alltså en hingst du har köpt? Vad har den lämnat? Är den godkänd?

17 år är gammalt. Om en sån häst kommer tillbaks till svårklass, även om den inte har hållbarhetsproblem, får man vara glad. En 17 årig häst som inte har gått sedan den var 8 år och ska göra det regelbundet under ett par år (?), ptja, det skulle jag säga är lite smått otroligt. I så fall gör du uppbyggnadsjobbet jäkligt bra!

Du måste ju tänka såhär, att ta en häst från ingenting till att vara vältränad nog för svår klass tar minst ett år (minst, minst minst, snarare två år). Då är hästen 18 år och det är höst. Då ska han alltså göra sin första riktiga säsong i svår klass när han är 19 år. Så antar jag att han ska gå där ett tag också för att det ska vara värt det?

Jag säger inte att det är omöjligt, men det är mycket som talar emot det. Både hans historia och hans ålder. Men det kan ju vara en superrolig häst att hålla på med ändå och lyckas det så lyckas det!

Nej det är väl så jag tänkt också....att han borde fortsatt tävla för han var ju verkligt lovande. Han är godkänd, har betäckt en del ston, har en del avkommor i svår klass. Känns ju lite som att jag saboterar hans "rykte" om han inte kommer upp i svår klass igen om han ska tävla.

Han känns fräsch i kroppen, pigg och glad. Finns ju däremot inte några muskler att tala om.

Jag vet att jag är duktig på att träna hästarna, lite feg när det kommer till tävling bara, men där har jag en bra ryttare som tar vid...Kanske ska ta det som en utmaning då??? Tänkte väl också på om det är känsligare för en såpass gammal pålle med hjärtat och så....har hört att det är värre för hingstar, lättare att dom får hjärtinfarkt .....

Fast det är väl rätt många hingstar som på sin ålders höst går ner lite i klasserna, ofta för att agera läromästare åt en ny ryttare. Jag tror inte nån tänker illa om att hästen vid 18-19 års ålder inte går svår klass, det är väl fint om den alls håller för tävling då? 19 år är gammalt för att gå svår klass, ens om den hade varit igång hela tiden, så jag tycker nog också att det låter som ett väldigt optimistiskt projekt.

Nej det är väl så jag tänkt också....att han borde fortsatt tävla för han var ju verkligt lovande. Han är godkänd, har betäckt en del ston, har en del avkommor i svår klass. Känns ju lite som att jag saboterar hans "rykte" om han inte kommer upp i svår klass igen om han ska tävla.

Han känns fräsch i kroppen, pigg och glad. Finns ju däremot inte några muskler att tala om.

Jag vet att jag är duktig på att träna hästarna, lite feg när det kommer till tävling bara, men där har jag en bra ryttare som tar vid...Kanske ska ta det som en utmaning då??? Tänkte väl också på om det är känsligare för en såpass gammal pålle med hjärtat och så....har hört att det är värre för hingstar, lättare att dom får hjärtinfarkt .....

Ja, har du pengar och tid så kör! Det kommer ju vara en lärorik period om inte annat och chansen finns ju att det blir en jättefin tävlingshäst.

Angående hjärtat så har jag inte hört så mycket om det och det är inte det första jag skulle oroa mig för gällande hälsan, men å andra sidan har jag inte heller haft med äldre hingstar att göra. Sen tycker jag lika som Mabuse, hans rykte behöver du nog inte oroa dig för. Men du ska fortsätta att ha honom i avel då? Så då ska han orka med både att tappas, att tränas och att tävlas? Det kan nog bli väldigt mäktigt för en så gammal häst, men om han inte ska vara i avel så behöver du ju inte vara lika petig kring hans rykte. Klart man alltid vill presentera en häst från den bästa sidan, men det är väl ingen som säger att du inte kommer göra det?

Så länge du ger honom all tid han behöver och bygger upp honom långsamt och långsiktigt så blir det säkert bra. Men stressa inte upp i klasserna bara för att han känns fräsch och har kapacitet, då kommer nog baksmällarna som ett brev på posten. Lycka till!

Ja, har du pengar och tid så kör! Det kommer ju vara en lärorik period om inte annat och chansen finns ju att det blir en jättefin tävlingshäst.

Angående hjärtat så har jag inte hört så mycket om det och det är inte det första jag skulle oroa mig för gällande hälsan, men å andra sidan har jag inte heller haft med äldre hingstar att göra. Sen tycker jag lika som Mabuse, hans rykte behöver du nog inte oroa dig för. Men du ska fortsätta att ha honom i avel då? Så då ska han orka med både att tappas, att tränas och att tävlas? Det kan nog bli väldigt mäktigt för en så gammal häst, men om han inte ska vara i avel så behöver du ju inte vara lika petig kring hans rykte. Klart man alltid vill presentera en häst från den bästa sidan, men det är väl ingen som säger att du inte kommer göra det?

Så länge du ger honom all tid han behöver och bygger upp honom långsamt och långsiktigt så blir det säkert bra. Men stressa inte upp i klasserna bara för att han känns fräsch och har kapacitet, då kommer nog baksmällarna som ett brev på posten. Lycka till!

jag har inte bestämt om han ska gå i avel eller inte nu närmaste 2 åren....eller om han bara ska få tävla och betäcka våra egna ston...

vi spar ju pengar och det är enklare att ha egen hingst.

Har haft ett sto borta i sommar på betäckning och det gick lös på 20 000 kr...OCH den hingsten har presterat sämre än våan+ har inga avkommor i tävlingsbar ålder än + inte bättre stam än vår heller.... DVS hade varit bättre att ta våran nu....som har superstam, lämnat svårklassavkommor OCH har visat att han själv kan gå svår klass....

så han köptes ju i första hand till VÅRA ston och till tävling (om det går)
Tänkte i början att nu ska vi ta emot så många ston som möjligt....men har ändrat mig. Kommer nog inte funka...

Funderar på om han ska få tävla första gången i början av oktober i 1,20 för att se hur han beter sig på en tävlingsplats.....

Jag kanske missuppfattade, men menar du att du tänkte ta honom från att hoppa ett hinder för första gången på nio år, mer eller mindre, till att starta 1,20 på en månad? Det var väldigt raskt marscherat i så fall!

Jag kanske missuppfattade, men menar du att du tänkte ta honom från att hoppa ett hinder för första gången på nio år, mer eller mindre, till att starta 1,20 på en månad? Det var väldigt raskt marscherat i så fall!

Det blir faktiskt närmare 2 månader än en ;)
Han har hoppats här hemma några ggr nu och jag tror inte en tävling sliter så mycket mera faktiskt än ett pass hemma.....snarare mindre.
1,20 är förresten ganska lågt och enkelt...
Men hursom helst så har jag inte bestämt helt 100 än, han rids nu och allt beror på hur han känns då....

Han har ridits nån gång iaf hos förra ägarna o även hoppat där, mer vet jag inte..

Hur som helst så rids mina hästar inga långa pass så det är nog ingen fara...har faktiskt inte haft några föslitningsskador alls på mina hästar tidigare

Fast en 17 årig häst som är riden 5 gånger på nio år hade inte jag hoppat alls på flera månader. Låter inte riktigt klokt i mina öron.

Fast en 17 årig häst som är riden 5 gånger på nio år hade inte jag hoppat alls på flera månader. Låter inte riktigt klokt i mina öron.

jag vet faktiskt inte....han kanske är riden då han var utomlands...hur som helst så är han under igångsättning nu och att hoppa några språng är inget som skadar. Snarare så behövs det för att träna upp hästen. Det är skillnad på att hoppa några språng och träna en timme. Jag vet vad jag gör som sagt...det jag undrade över var om någon hade erfarenhet av att sätta igång en äldre häst.

Fast det är väl skillnad på att hoppa några språng och ge sig ut att tävla? Från noll till tävlingskondition brukar oftast ta längre tid än ett par månader.

Håller helt med. Så gör man inte ens med en 7-åring. Det där låter som ett perfekt recept på hur man har sönder en häst.

Det tar LÅNG tid att bygga upp en häst, du skall gå lika sakta fram med träningen som om han aldrig hade varit riden. Att tävla 120 efter 2 mnd ridning är helt galet, det låter inte alls som du "vet vad du gör".

Funderar på om han ska få tävla första gången i början av oktober i 1,20 för att se hur han beter sig på en tävlingsplats.....

Det tycker jag låter som en utmärkt idé, om du är intresserad av sen- eller ligamentskador.

Jo att hoppa några språng är definitivt något som skadar, räkna med minst 1 års uppbyggnad innan hans senor odyl är i skick att klara ens enstaka språng på 120 nivå utan att skadas i varje landning. Det är tom så att om han inte belastats med hoppning sedan han var 8 år så kommer han antagligen inte hålla alls för att ens gå på 130 nivå igen vid hans ålder. Vid den åldern börjar senor och ligament bli känsligare även på en häst som varit kontinuerligt igång och det är ofta därför de får börja trappa ner i klasserna i den åldern. Senor och ligament som inte har belastats tappar sin elastisitet och mkt troligt är att du aldrig får honom till att hålla för sådan belastning igen. Senskadorna blir oftast också klart större på äldre hästar inte ovanligt att de tom smäller av, det i kombination att de har mkt sämre läkkött vid den åldern gör att mer än en hopphäst fått sluta sina dagar av sådan skada. Så vill du ha honom kvar i livet för att använda i avel så ger du dig inte på att hoppa honom alls det närmsta året i alla fall sen kan han kanske gå lite småklasser.

Jo att hoppa några språng är definitivt något som skadar, räkna med minst 1 års uppbyggnad innan hans senor odyl är i skick att klara ens enstaka språng på 120 nivå utan att skadas i varje landning. Det är tom så att om han inte belastats med hoppning sedan han var 8 år så kommer han antagligen inte hålla alls för att ens gå på 130 nivå igen vid hans ålder. Vid den åldern börjar senor och ligament bli känsligare även på en häst som varit kontinuerligt igång och det är ofta därför de får börja trappa ner i klasserna i den åldern. Senor och ligament som inte har belastats tappar sin elastisitet och mkt troligt är att du aldrig får honom till att hålla för sådan belastning igen. Senskadorna blir oftast också klart större på äldre hästar inte ovanligt att de tom smäller av, det i kombination att de har mkt sämre läkkött vid den åldern gör att mer än en hopphäst fått sluta sina dagar av sådan skada. Så vill du ha honom kvar i livet för att använda i avel så ger du dig inte på att hoppa honom alls det närmsta året i alla fall sen kan han kanske gå lite småklasser.

tack för ditt svar, det var precis ett sådant svar jag var ute efter....
Det känns som att det är meningslöst att sätta igång honom för att gå lägre klasser, det ger liksom inget. I så fall kan han lika gärna bara gå i avel.
Jag får helt enkelt forska i vad han gjort senaste åren och se om han ridits eller hur det är. Verkar konstigt om han inte ridits på 9 år för han är verkligen jättefin att rida, verkar helt otroligt om så är fallet.....
Frågan är väl hur man får reda på historiken egentligen :crazy:

Jag ska in till klinik och röntga bakbenen inför godkännande hos asvh och kan väl passa på att kolla igenom hela hästen då på en gång och se om han är ok. Då har han ju varit igång ett tag och det är ju störst risk i början......ska passa på att prata med vet på en gång om detta med hoppningen också...
kanske ska passa på att UL senorna på en gång.

Men hur som helst så tycker JAG att 1 år verkar väldigt orimlig tid att få en häst klar för 1,20....iallafall om det är en häst som tidigare varit igång och därefter gått i skrittmaskin, hoppats några gånger under ryttare, gått i hage och även där rör sig ju hästar..... kanske är han riden mera, det vet jag tyvärr inte....grundkondis har han hur som helst, det som fattas är muskler och mer styrka.

Hur länge har han varit igång nu?

Han har varit hos oss i en månad nu....den jag köpte av hade longerat o ridit ett fåtal ggr under sommaren.

Han går 2 korta pass om dan nu 6 dagar/veckan. Första passet jobbas han ca 25-30 min ( ridning/tömkörning) andra passet skrittas han oftast ut i skogen ca 40-50 minuter.

Har bytt ut några av dom första passen mot simning i en sjö vi har i närheten.

Oj, vi har verkligen olika uppfattning om igångsättning av hästar.. Jag håller med övriga som redan sagt att de tycker att du verkar begära för mycket för fort, men eftersom du verkar vara övertygad om det du gör så hoppas jag att du gör rätt.

Oj, vi har verkligen olika uppfattning om igångsättning av hästar.. Jag håller med övriga som redan sagt att de tycker att du verkar begära för mycket för fort, men eftersom du verkar vara övertygad om det du gör så hoppas jag att du gör rätt.

Lite samma tänk här... Jag hade nog skrittat ett par veckor för att vara på säkra sidan, och sen jogga igång långsamt. En häst som vilat så länge bör man nog vara väldigt försiktig med under igångsättning.

Han har varit hos oss i en månad nu....den jag köpte av hade longerat o ridit ett fåtal ggr under sommaren.

Han går 2 korta pass om dan nu 6 dagar/veckan. Första passet jobbas han ca 25-30 min ( ridning/tömkörning) andra passet skrittas han oftast ut i skogen ca 40-50 minuter.

Har bytt ut några av dom första passen mot simning i en sjö vi har i närheten.

Oj, det var ett väldigt mäktigt schema.. Tänk såhär, för att bygga upp styrka krävs tre saker;

- Träning
- Vila
- Mat

Det går liksom inte att skippa eller snåla in på en av delarna, då händer ingenting positivt men i de flesta fall så händer något negativt (hästen skadar sig).

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 660
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 643
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Jag ska ev köpa ett äldre avelssto (17 år) som fått flera föl. Hon var riden och tränad för ca 7 år sedan men har därefter varit i avel...
Svar
7
· Visningar
2 995
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama