Sätta i ny spik

JDFJ

Trådstartare
Längst upp i sätet på min nyinköpta Crates, mot hornet, har dessvärre en spik gått av inuti. Trodde först bara den lossnat men den har då alltså gått av. Hur gör jag för att reparera det? Sadelmakare, eller går det att lösa själv?

Sv: Sätta i ny spik

Längst upp i sätet på min nyinköpta Crates, mot hornet, har dessvärre en spik gått av inuti. Trodde först bara den lossnat men den har då alltså gått av. Hur gör jag för att reparera det? Sadelmakare, eller går det att lösa själv?

Var det mig, blev sadlen returneret til sælgeren. At hornet falder af er en alvorlig fejl, selv hvis ikke sadlen er en roping sadel. Det vil bekymre mig at der er en alvorlig fejl i bommen også, da hornet er enten en del af bommen eller bliver påsat bommen inden sadlen bliver bygget. Går den i stykker, er der risiko for at mere er galt!

Er sadlen en ranch eller roping sadel er det virkelig galt. Er det bare en reiner eller pleasure, er det ikke så alvorlig, men hornet stadigvæk burde kunne holde til almindelig bruge udover roping eller at trække noget tungt ved en dally omkring hornet. Måske har den forrige ejer misbrugt sadlen til noget det ikke er egnet til, som kan resultere i alvorlig skader i bommen.

Inte I hornet, uppe VID hornet. I själva SÄTET.
det är en reiner.

Åhå, ja. Det känns alltid lika bra när man lagt ut 9tusen å sadeln kanske är paj :bump:

Just därför jag skulle välja att lämna in den. Har man basic kunskaper om hur man gör, skulle man säkert kunna byta ut spiken själv. Men dels skulle jag nog vilja ha ut spiken som gått av (om det är möjligt utan att misshandla bommen), och dels skulle jag vilja ha ett proffs som ger klartecken att rida i sadeln.

Om det visar sig att sadelmakaren säger "nej" till att rida i sadeln, skulle jag be denne att skriva ett utlåtande om detta. För att därefter reklamera sadeln.

Jag är är inte riktigt 100 på hur du menar, vad har spiken för funktion?

Rent spontant skulle jag nog (om det går att komma åt) borra bort spiken, fylla igen hålet, spika i en ny spik.
Men det beror ju som sagt på vad dess funktion är..

Senast ändrad:

Är det en nyinköpt sadel har du väl fått garanti på den? Hör av dig till försäljaren innan du börja fixa själv.

ANdrahandssadel.
Jag skall försöka förklara med en bild, haha.
24cikuq_4ff980649606ee696b002f3e.jpg

I det inringade området har det alltså lossnat en spik (kanske inte exakt på centimetern, men typ. Inte min sadel på bilden) Det är alltså i själva sätet och jag har provat att rucka på både horn, sida, bakvalv och säte och inget händer förutom att den fliken där spiken skall sitta rör sig uppåt ca 2-3cm. De andra spikarna sitter solid så det är just bara i detta område.
Min tolkning är bara att det stör sitsen och att det borde gå att ordna utan att det har någon påverkan på sadelns uppbyggnad?

Jag vågar inte uttala mig om just din sadel. Men vad jag vet, bör den spikens enda funktion vara att hålla fast sitsen mot bommen. Hela alltet (stycket) sitter ju dessutom med skruv. För att komma åt behöver man kanske lossa på skruvarna i fram, och ev spik, men det bör inte påverka själva sadeln efteråt.

Bort med spiken, den del som går att få loss.

Sen i med en ny. Inte i samma hål utan litet brevid. Jag skulle använda Ankarspik för att undvika att den nya vill dreva ut.

mvh Eva

Japps. På vanliga byggmarknader har de dem ofta i lösvikt.

Vill man ha en snyggare Ankarspik så är det nästan att rekomendera att leta på en bättre sorterad järnhandel. Poängen med just Ankarspik är att den har räfflor liknande en skruv (men det är fortfarnade en spik du spikar i) vilket gör att den inte får för sig att dreva ut igen.

mvh Eva

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 330
Senast: Sassy
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
904
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 616
Senast: Badger
·
L
  • Låst
Relationer Jag vill bara veta OM nån har gått genom nånting som var så extremt jobbigt så ni inte trodde att ni skulle klara det men att ni ändå...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 756
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar