SASC och Breeders 2014

Konstigt att det är tillåtet att låta en proffsryttare rida kvalomgången på onsdagen för att sedan själv rida i finalen? Blir ju väldigt konstigt om fler amatörryttare gjorde så? Tack och lov gör ju inte folk så normalt sett.

Vad spelar det för roll att det är tillåtet? Uppenbarligen är det inget som "missbrukas". Tycker det är kanon att ryttaren i detta fallet fick möjlighet att hästen kom till start. Att hen själv kunde rida finalen var heller inget konstigt eftersom det är hen som kvalat hästen. Vem skulle vinna på att sätta upp en random amatör på en finalhäst i SASC liksom...
 
Men vad är egentligen syftet med Breeders? Varför är en femåring som ex kommit till final i BT bättre än en femåring som tävlat och vunnit lokalt/regionalt upp till samma höjd?

En 5-åring som vunnit Breeders är "bättre" på samma sätt som ett ekipage som vunnit ett annat mästerskap "bättre" än de som vunnit en vanlig tävling på samma höjd. Det är helt enkelt mycket större konkurrens än på en vanlig lokal/regional tävling + att de måste prestera under flera dagar. Ofta är det väl även svårare banor och en tuffare miljö än på de flesta andra tävlingar.

Dessutom för unghästarnas del så tävlar de ju inte direkt med varandra i hoppningen i vanliga fall utan de går bara unghästklasser, ingen poängbedömning eller omhoppning för att skilja dem åt utan bara pris till alla felfria. Förutom några få andra tävlingar som också innehåller större prestige än en vanlig lokal/regional.

Dressyrhästarna tävlar ju även i sina kvalklasser men i Breeders bedöms de ju på ett annat sätt, de får inte betyg på programpunkternas genomförande utan sammantaget för skritt, trav, galopp, lösgjordhet och utvecklingsbarhet och 4-åringarna går även med testryttare som sätter sina betyg på ridbarhet och utveckligsbarhet.
 
Men vad är egentligen syftet med Breeders? Varför är en femåring som ex kommit till final i BT bättre än en femåring som tävlat och vunnit lokalt/regionalt upp till samma höjd?

En 5-åring som vunnit Breeders är "bättre" på samma sätt som ett ekipage som vunnit ett annat mästerskap "bättre" än de som vunnit en vanlig tävling på samma höjd. Det är helt enkelt mycket större konkurrens än på en vanlig lokal/regional tävling + att de måste prestera under flera dagar. Ofta är det väl även svårare banor och en tuffare miljö än på de flesta andra tävlingar.

Dessutom för unghästarnas del så tävlar de ju inte direkt med varandra i hoppningen i vanliga fall utan de går bara unghästklasser, ingen poängbedömning eller omhoppning för att skilja dem åt utan bara pris till alla felfria. Förutom några få andra tävlingar som också innehåller större prestige än en vanlig lokal/regional.

Dressyrhästarna tävlar ju även i sina kvalklasser men i Breeders bedöms de ju på ett annat sätt, de får inte betyg på programpunkternas genomförande utan sammantaget för skritt, trav, galopp, lösgjordhet och utvecklingsbarhet och 4-åringarna går även med testryttare som sätter sina betyg på ridbarhet och utveckligsbarhet.
 
ber: 460"]Men vad är egentligen syftet med Breeders? Varför är en femåring som ex kommit till final i BT bättre än en femåring som tävlat och vunnit lokalt/regionalt upp till samma höjd?[/QUOTE]
Syftet enl hemsidan att stimulera till god utbildning av unghästar, att låta unghästar tävla mot andra i samma årgång, att vara talangjakt på framtida tävlingshästar, kontaktyta sport-avel och marknadsplats.
Har följt arrangemanget på plats många år och nu är det ett "måste". Landets bästa ryttare, duktigaste uppfödare och alla vi vanliga amatörer är där. Utländska kunder ryckte i f a hopphästarna. Man ser avkommor efter nya stjärnhingstar, vilka nya duktiga utbildare man kanske vill anlita, hur unghästar ska ridas.
Och säg inte att en vanlig ryttare el uppfödare inte har nån chans, precis en sån uppfödare och ryttare stod där som vinnare med varsin prischeck häromdagen.
Så anslut alla SWBföl och boka v 40 varje år.....
 
[/QUOTE]
Och säg inte att en vanlig ryttare el uppfödare inte har nån chans, precis en sån uppfödare och ryttare stod där som vinnare med varsin prischeck häromdagen.
[/QUOTE]

Japp, en nära bekant, som är ganska nyexad unghästutbildare, blev placerad med sin 5-åriga hopphäst.
 
Jag tycker ju att Springbank är helt fantastisk! Såg dessvärre inte PKs testridning av honom men ridbarhetspoängen var ju inte så hög som man hoppats..
Ni som såg, vad hände??
 
@Fenestra Springbank var tokspänd och höll på att vända och krumma en del. De få stunder han spände av var han helt fantastisk! Men så fort nån på läktaren rörde sig så var han tillbaka i det spända.
 
@Fenestra Springbank var tokspänd och höll på att vända och krumma en del. De få stunder han spände av var han helt fantastisk! Men så fort nån på läktaren rörde sig så var han tillbaka i det spända.
Det var trist! Men tänk när alla bitar är på plats, fy katten! :love:

Hur uppträdde Darlingh VH?
 
Darlingh var också spänd och ffa väldigt het. Hon ville inte vänta utan sprang iväg och blev väldigt kort i halsen. Det är nog ingen lättriden donna, men hon är väldigt fin.
 
Jättesynd på Springbank, men roligt att det ändå blev en "ny" riktigt fin Skovens Rafael-avkomma som toppade Patriks resultatlista! Revolution Breeders-vinnare igen och 2a i ÖC och då var alltså U.Bolt som var 2a förra året inte med denna gången. Även Rakeback VH vidare till final.
Jag fortsätter att hoppas på att Springbank II har bättre tur med juvelerna än storebror :angel:.

Ska man annars prata framgångsrika fadershingstar får väl Scolari nämnas, två avkommor med som båda blev topplacerade som 1a i 5-års resp 2a i 3-års gångarter (dock båda importerade)!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 480
Senast: Ramona
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 914
Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
174 297
Senast: polly p
·
Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
15 867
Senast: SusieQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp