Fast det är du som inte förstår. För det första är det inte jag som hittat på detta. Det är så det är bara. Särbegåvade behöver färre fakta för att förstå/ se sammanhang. För det andra är din liknelse säkert applicerbar på någon som skriver en uppsats men inte har koll på vetenskaplighet och hur man gör när man forskar. Min gissning: en särbegåvad som jobbar med forskning hade på frågan ”vad händer om man har något för lite fakta för att dra en rätt slutsats” kunnat svara som du gjort på en halv millisekund, dragit paralleller till aktuella liknande företeelser inom andra proffesioner, kunnat se konsekvenser på individ-, samhälls- Och världsnivå, hittat aktuella exempel inom sitt aktuella forskningsfält, hittat ett exempel på en forskare som gjort det i historien och sett vilka konsekvenser det fått (vilket andra missat) osv osv osv. Det går otroligt fort för särbegåvade att processa info på så många nivåer, räkna ut konsekvenser, värdera informationen, se hål i sitt eget resonemang, osv.
En särbegåvad gör helt enkelt inte det felet, möjligen med undantag osv. Dock är det ju vanligare när de är yngre, i grundskolan. Det är för hög förmåga till reflektion och tanke. Och gör det de så är det nog sannolikt kring riktigt svåra predikationer kring framtiden för det är för svårt att överblicka otaliga faktorer som kan påverka utifrån.
En särbegåvad drar liksom inte i repet och skriker ut ett svar utan att värdera det noga först. Det är väl det som är skillnaden.