sära mamma & föl

lillaneptun

Trådstartare
har en fundering jag hoppas någon kunnig människa kan hjälpa mig med. har haft många föl men aldrig varit i denna sits tidigare, mitt sto är dräktig igen, har endast lösdrift. min fråga bli om jag bara skickar i väg fölet till dess ägare finns risk för att mamman då kastar pga stress? vid tidigare föl har vi bara särat på dom definitivt, aldrig hållit på att sära dom ex. bara nätter först. någon som har kunskap om dräktiga ston med föl vid sidan som kan hjälpa med råd?

Sv: sära mamma & föl

Vi kommer ha våra på olika boxar natttid en stund först. Sen kommer hingsten åka iväg från mamma.

Låt stoet avvänja sitt föl själv. Är stoet dräktig så avvänjer dem alltid själv när det är dags. Har de däremot inget föl i magen så kan det nuvarande fölet fortsätta dia tills den blir 1år eller äldre.
Men är hon dräktig behöver du inte alls bekymra dig. När hennes föl i magen börjar växa mer (vid 8-9månader) kommer hon vänja av fölet själv.

När stot vänjer av fölen så går de helt enkelt iväg när fölet försöker dia. Det är oftast inga aggressiva beteenden utan stot går helt enkelt bara undan tills fölet "ger upp" och inser att det är mer energi besparande att bara beta istället.

Och på det här sättet så behöver du heller inte oroa dig för att stot eller fölet ska bli stressat vid avvänjning. Det minskar också risken för beteende störningar hos fölet :)

ja, det var det som var tanken att hon skulle få vänja av själv, Men, det funkar inte med ägaren till fölet! så fölet skall bort då han bli 6 månader (7 nov).

Okej, vad tråkigt att det inte fungerar..
Du har inte försökt prata med ägaren? det är framför allt en kritisk period för fölet.. Risk finns då att fölet får beteende störningar (ex. krubb bitning) det finns också risk för att fölet börjar "dia" på sina kompisar istället eftersom de fortfarande har sugbehovet kvar.

Ska ni avvänja tidigare kanske man kan låta de sova i varsin box på nätterna. Eller sätta föl och mamma i varsin hage några dagar innan.
När det är dags att avvänja brukar inte stona bli så upprörda.
När jag har varit med vin avvänjning har fölen fått gå kvar i sin flock (med nått gammalt pensionär sto och alla ungston + andra föl) och så plockar vi bara bort stona som hade föl vid sidan och sätter de i en annan hage (så att fölen inte kan se sina mammor, risken finns då att de kanske försöker ta sig dit?) Det brukar gå bra.. men då är de ungefär 8månader och några ston har redan hunnit vänja av sina föl innan.
Stona som vi flyttat på brukar tycka att det är skönt att komma ifrån alla unghästar ett tag. Det är kanske första timmen som de eventuellt kollar efter sitt föl. men som sagt, vi har vant av den tiden som stona hade vant av själva egentligen...

Jag har särat både genom att ge fölet egen box och genom att "kasta" in fölet i släpet och köra.
Det som passade mitt sto bäst var att lasta och köra.
När jag särade på dem på nätterna först var det hysteriskt varje kväll/natt i flera veckor när jag bara lastade var hon lite orolig när det började spänna i juvret ett par timar efter fölis hade åkt men det var allt. (stog vid grinden och gnäggade)
Fölisarna klev av på nya stallet och gick ut i nya hagen med nya kompisar som om de aldrig hade haft en mamma.

hade jag ej haft en box så jag hade kunnat dela dom natte tid så hade jag byggt upp en egen hage till fölis som den kunde gå i utan mamman å att den fick gå där några timmar om dagen... sen hade jag bara lastat fölet å kört iväg å direkt efter ta å pyssla massor med mamma häst å göra nått som hon älskar typ ta en ridtur..

vet när vi lämnade iväg en häst då tog vi den andra å red ut med så hon ej såg att bästa kompisen åkte sen när hon kom tillbaka från ridturen så va de bara å gå ut i hagen å sen va de lugnt... dom 2 gick INTE å dela på annars så de gick jätte smidigt..

men om du har lösdrift kan du inte bygag upp 2 provisoriska boxar i lösdriften så du kan dela sto å föl de vore ju de bästa.. de har jag gjort med mina nu. dom går själva på natten å med mamma på dagen i 1 vecka till. sen ska dom gå helt själva. 1 av fölen e såld till etts tälle å mamman till ett annat så dom ska flytta 6 nov å de blir säkerligen inga problem eftersom jag börjat i tid =)

Vi tar väldigt sällan isär dem alls utan "kastar bara in fölet i en transport" ;). Det har alltid funkat bra. Ibland får de stå i skilda boxar natten före men jag vet egentligen inte varför, det känns väl bättre för mig helt enkelt. Det finns egentligen ingen anledning om du frågar mig.

tack alla ni för svar. som jag beskrev så var jag absolut inte orolig för fölet, har som skrivit haft många föl som vi bara tagit från mamma vid 6 månader och inget av dom fölen har fått beteende störningar. utan det var den dräktiga mamman som jag var orolig för. men efter att ha hört mig för så är det ingen fara att hon kastar pga att man sära på dom. tack snälla ni :)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 755
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 673
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 130
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?