Kortisonet verkar hjälpa. Såren är borta igen.
Veterinären skulle ringt igår men han hör väl av sig på måndag istället hoppas jag. Provsvaren borde ju ha kommit nu.
Skönt att kortisonet hjälper
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kortisonet verkar hjälpa. Såren är borta igen.
Veterinären skulle ringt igår men han hör väl av sig på måndag istället hoppas jag. Provsvaren borde ju ha kommit nu.
Skönt att kortisonet hjälper![]()
ja, det är det! Jag försöker intala mig att en halv tablett dessutom är ganska lite, så det borde inte bli alldeles för mycket biverkningar. Men usch varje gång jag ska ge tabletten! Hon är visserligen inte långsint (än) men jag får jaga henne och hålla fast. Sen får jag inte klappa på en bra stund.![]()
Jag förstår dig precis! Frasse HATAR kortisontabletter. Som mest äter han 3 om dagen, inte roligt att tvinga i honom. Om ni ska fortsätta med kortison blir dom förhoppningsvis lättare att ge när / om ni slutar med eleminitionsdiet, så det går gömma den i något gott![]()
ja, det är det! Jag försöker intala mig att en halv tablett dessutom är ganska lite, så det borde inte bli alldeles för mycket biverkningar. Men usch varje gång jag ska ge tabletten! Hon är visserligen inte långsint (än) men jag får jaga henne och hålla fast. Sen får jag inte klappa på en bra stund.![]()
Det finns en autoimmun sjukdom jag glömt vad den heter men som kan yttra sig sådär. En av mina förra katter hade den. Kortison hjälper (såklart)
Men usch, säg inte såHåller tummarna för foderallergi tror jag.
Det är inte så jätteilla som det låter. Allergi är också en autoimmun sjukdom. Det där jag glömt vad det heter kommer i skov, och även om man inte lyckats räkna ut exakr varför vissa får det tror man på en allergisk komponent. Min katt fick ett skov kanske en gång per åt. Då fick han en injektion kortison av vet och så var det bra. Fick nån ”känning” kanske ytterligare en gång per år när man bara behövde bryta kliandet. I övrigt helt oberörd/symptomfri.
Pemphigus foliaceus? Det är vad min katt har. Det är den vanligaste autoimmuna hudsjukdomen hos katt.Det finns en autoimmun sjukdom jag glömt vad den heter men som kan yttra sig sådär. En av mina förra katter hade den. Kortison hjälper (såklart)
Pemphigus foliaceus? Det är vad min katt har. Det är den vanligaste autoimmuna hudsjukdomen hos katt.
@sthu Om din katt får blåsor eller krustor så kan det definitivt vara värt att ta en biopsi på dessa för att se om det är pemphigus som spökar. Det kan yttra sig på lite olika sätt, men oftast börjar det vid öronen/nosen/ansiktet.
Rent spontant tror jag inte att det är vad din katt lider utav, men det kan ju ändå vara värt att ha i åtanke.(Vill du läsa mer om det rekommenderar jag dock inte att du utgår från min Älvas pemphigus-story. Hennes sjukdom har inte yttrat sig på det typiska sättet över huvud taget.)
@Caoimhe nä det tror jag inte det är. Googlat lite och det är inte så likt.
Jag tror nog det är fodret ändå.
Vilket foder ger du nu?
Tycker det känns konstigt att ni ska fortsätta med det fodret om ni misstänker såren är pga foderallergi. För mig känns det spontant som att kisse även reagerar på detta foder.
Det kan ta flera veckor innan man ser resultat av foderbyte.Tycker det känns konstigt att ni ska fortsätta med det fodret om ni misstänker såren är pga foderallergi. För mig känns det spontant som att kisse även reagerar på detta foder.
Det kan ta flera veckor innan man ser resultat av foderbyte.