Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Beror helt på vad de är allergiska mot. Min blev först allergisk mot kyckling men klarade av andra fjäderfä. Sen började hon reagera på det också. Sen blev hon allergisk mot fisk, och då gick jag över till allergifoder. Hon fortsatte dock utveckla nya allergier så vi fick låta henne somna in till sist då jag inte ville ha henne ständigt på kortison. Veterinären trodde att hon utvecklat miljörelaterade allergier också, så som kvalster. Men hennes fall är nog ganska ovanligt. De flesta katterna klarar sig ju bra trots allergi.Jag är rädd för det.. Vad fick din katt för foder? Är det allergifoder som gäller eller kan man hitta nåt annat?
Har ju två katter, blir väldigt dyrt om båda ska äta allergifoder..
Det kan faktiskt vara ide INTE byta innan vetbesök. Risken med flera byten är att de utvecklar allergier mot fler ämnen. Gjorde den missen med hund...
Vi använde Surefeed matskålar när vi hade en med allergi. Innan de fanns byggde vi egna utfodringslådor med HOL från ikea och satte in kattlucka med chip i dem. Funkade väldigt bra.Nu har vi varit hos veterinären. Hon trodde att det var foderallergi, så nu är det specialfoder en månad och kortison 2 veckor (för att få bort såren och klådan). Håll tummarna att det hjälper och att vi kan gå över på något vanligt foder sen!
Jag gjorde en allergiutredning på en katt och det visade sig att han var allergisk mot flera olika ämnen. Jag hade Agria och de betalade utredningen.
Jag gjorde en allergiutredning på en katt och det visade sig att han var allergisk mot flera olika ämnen. Jag hade Agria och de betalade utredningen.
Kortisonet har gjort susen, alla sår och klådan är redan borta!
Vad trist med misstänkt allergi, min tidigare kattjej (som blev 14 år) fick allergi rätt tidigt i livet och det var luftkvalster OCH foder så hon gick på allergifoder men även kortison .
Fram tills hon var +10 år funkade det bra och hon hade extremt låg dos kortison - typ 1/2 tablett var tredje dag.
Sen blev allergin värre och kortison i ökad dos hjälpte inte heller så då gick hon på Atopica dagligen.
Ett himla meck med foder när man har två katter med helt olika behov tyvärr. Jag fick hålla på massor ...
Hoppas du har en bättre situation och att det förhoppningsvis ”bara” är foderallergi !
Usch vilket jobb du måste lagt! Men vad gör man inte för sina pälsklingar?
Ja ,jag hoppas också att det bara är foderallergi, och att det är en enkel sådan. Det vore ju skönt om det gick att gå över på ett vanligt foder igen!
Vilket allergifoder ger du?
Royal Canin Hypoallergenic. Veterinärens rekommendation.