Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Brukar man få ta bort stygnen själv när hästen är sydd? Och finns det någon som helst risk med att ta bort stygnen själv?

Ingen aning. Men har fått hunden sydd ett par gånger, nu senast efter kastreringen, och de brukar vilja att man åker till veterinär och tar stygnen. Jag behövde dock inte åka hela vägen till djursjukhuset (om inte såret såg konstigt ut på något vis) utan vilken veterinär som helst på närmre håll kunde fixa det. Jag tycker att det är skönt att få allting kollat, så jag får gärna det gjort hos veterinär! Du kan väl lasta hästen och åka till närmsta klinik/veterinär och få det fixat, kanske? Då borde det inte bli särskilt dyrt.

Sist jag hade häst på klinik ville de behålla den några dagar till, över helgen, för att kunna byta bandage på måndagen.
När jag hämtade hästen på måndagen, på utsatt tid, fanns bara nån typ av pryoelev tillgänglig, och bandaget var VERKLIGEN inte bytt på flera dagar.

Jag menar inte att jag vill ta bort stygnen själv, jag skulle helst vilja att han tas till kliniken igen för att byta bandage och ta bort stygnen. Jag undrde bara hur det brukar vara, då jag fick höra att man brukar få ta bort dom själv.

När min häst opererades i benet skulle jag ta bort stygnen själv! Bad dock en ssk jag kände göra det :)

Vad som är normalt, det vet jag inte. Men jag kan inte tänka mig att man blir nekad om man vill komma till kliniken och göra det där?

Nej det blir man säkert inte. Men eftersom jag inte är säker på att jag och fv inte är helt överens på den punkten så ville jag ha lite erfarenheter för att kanske känna mig lite mer säker med att det inte görs på kliniken.

Jag har tagit stygn själv efter op på ordination från vet. Ibland använder dom tråd som inte behöver tas bort utan bryter ner sig själv också.

Men du, om du inte känner att du och fodervärden är överens om en så pass liten detalj i sammanhanget, hur ska du då kunna lita på att konvalescensen sköts som den ska? Med allt vad det innebär av boxvila/sjukhage, promenader, etc etc etc. För ditt eget lugns skull: Ta hem hästen! Sagt i ALL välmening...

Lugn! Jag skrev att jag inte är säker på om v är överens! Och JAG har ingen erfarenhet av att ta bort stygn själv, därav fråga! Detta var överhuvudtaget ingen kritik emot fv!!

Det kanske är världens simplaste grej liksom, jag vet ju inte!

Senast ändrad:

Om hästen är lugn och osprattlig finns det ingen anledning till att inte ta stygnen själv,annars kan man ju ringa ut vilken vet som helst.

*KL*
Be att få med en skalpell från kliniken. Sen drar man lite i knuten, och snittar av tråden, och drar bort alltihop. Hur enkelt som helst.
Bra ljus är det enda som behövs.

Det är inga problem att ta stygnen själv, men ofta vill de göra en kontroll av tillståndet när de ändå tar stygnen. Två flugor i en smäll alltså, korttidsåterbesök och stygntagning i ett.

Skönt att höra att det är såpass okomplicerat! :)

Nu misstänker väl jag också att dom vill att han kommer in igen eftersom han ska vara fortsatt ordentligt bandagerad, men jag tänkte bara ha lite mer kött på benen i fall att.

Vet någon hur lätt/svårt det är att få veterinären att skriva ut någon form av lugnande?
Eftersom det är så viktigt att prinsen verkligen håller sig lugn på box/liten hage/skritt för hand i minst 4 veckor till när han kommer hem. Nu är han väldigt lugn och stabil för att vara 4 år, men det räcker ju att han får för sig att göra några bocksprång i hagen när han ser dom andra hästarna eller tycker livet är jätte kul när han får gå en promenad för att det ska skita sig :/

Fick tips om ett medel som droppas på hästen tex? Seda...nånting hette det

Min unghäst (5 år nu) har stått på boxvila både som 2,5-åring och som 4-åring. Fick först prova Zylkene som hade helt ok effekt men var dyrt. Fick sedan vetranquil istället. Jag gav bara en gång/dag innan den dagliga promenaden men det räckte. Inga problem att få dessa av klinikveterinären.

Jag har fått ut lugnande varje gång jag behövde åka någonstans med tidigare häst,så tror inte det ska vara något problem att få det vid sträng boxvila!

Tack för svaren! Det känns ju positivt att det inte brukar vara några problem :)

Vore ju skönt om fv kunde ge honom en liten gnutta innan han ska ut i hagen/promenera bara för säkerhetsskull :)

Ja,vore ju dumt om det hände något mer nu! Nu får det liksom räcka kan jag tycka! ;)

Ja händer det något mer nu så vet jag helt ärligt inte vad jag tar mig till! Nu är slut, nu SKA ALLTING bli bättre! :p

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 411
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 996
Senast: Bluefish
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 337
Senast: Messy
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 024
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd