Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

låter klokt utifrån din reflektion. jag hoppas verkligen det löser sig nu och ta magkänslan och sålla bort annat om det handlar om att hästen typ behöver jobba och gosas med varje dag osv. det är sekundärt jmf med att man kan lita på hur allmänskötseln sker och kollen folk har på den i sin vård allmänt. tror personligen utifrån din redogörelse tidigare att du (ffa efter denna röra) skulle känna mycket mer lugn och kontroll av att ha den närmare och på service, samtidigt som du kan vara där närhelst du vill och orkar på ett helt annat sätt.

ang. arbete och aktivering: kom ihåg att det är en häst så att säga.... dvs de mår väldigt bra till majoriteten av tiden bara de har mkt utevistelse, bra förhållanden med kompisar i hagen, mat, utetider, och sen folk som ser till honom och vet varför ngn betalar för service i fråga om att se till hästens hälsa och välmående varje dag över hela dygnet.....

jag tror i övrigt på ditt tolkande av fv: hon menar säkert inget illa . det är orelevant eftersom du har andra förväntiíngar och resonemang och det är just det jag tangerat när jag skrivit att utifrån vad du känt redan innan med tveksamhet att låna ut osv så nej : det kommer inte bli bättre. FV är på en annan planet i fråga om att ha häst, även om hon menar väl och är tillmötesgående deluxe ang betalning osv. men oavsett: eller trots eller vad man ska säga: jag tycker det låter som en oerhört oerfaren oinsatt person i hela sammanhanget - allt ang. försäkringsmiss att kolla upp , till att sen säga att hon betalar även om försäkringssumman sprängs , trots brist på sån detalj info i både kontrakt och info mässigt er emellan, och sen - i den ekvationen - att sen inte kunna hämta hästen i helgen pga nöjes resa osv.

Senast ändrad:

Ja det tycker jag också,om det så bara kostar henne 500kr så är det bättre att hon betalar 500kr när hästen ska hämtas än ingenting alls, det skulle ju visa på hennes goda vilja tycker jag!

Haha ja sån hade jag också varit om han vart hemma och vill vara det nu också! Hade gärna övernattat natten innan om det var risk för köbildning.. :p
Ja det är ju så, man är ännu mer rädd om någon annans grejer/djur. Jag är toknervös varje gång jag rider någon annans hästar att det ska hända någonting, speciellt när inte ägaren är med!

Hon påstår ju att hon inte har något emot det, hon sa idag att om hon bara får skritta honom i 2 veckor så gör det ingenting och att han kommer bli sååå bortskämd när han kommer hem. Men hon har inte en enda gång på 1 vecka åkt dit enbart för att hälsa på honom en stund. Vafan till och med Matmissbrukaren åkte dit och hälsade på honom idag! Som aldrig ens pratat med mig eller träffat vare sig mig eller hästen... :/

Fast det beror nog på hur man är som person med.

Jag skulle inte åka o hälsa på en häst som stod på klinik speciellt många ggr faktiskt. Under det akuta skedet, ja absolut. Nu har jag iofs rätt långt till närmsta klinik som tar in hästar, men ändå.

Jag anser att hästen ska få den bästa vården, men jag tror ärligt talat inte att hästen mår ett dugg bättre för att jag är där och ränner helatiden.

Det betyder inte att jag inte bryr mig, eller att jag inte skulle ge hästen den bästa vården som går hemma när hästen väl kommer hem.
Det betyder bara att vi tänker lite olika i det avseendet. Men det beror ju på vad man har för häst med. Jag har haft hästar som inte bryr sig nämnvärt om vem som håller i snöret eller ger dem maten osv osv. Sedan har jag haft hästar som jag inte har kunnat ge snöret till nån annan och gå iväg, för då har hästen försökt ta sig igenom väggen för att följa efter mig... Den hästen hade jag hälsat på, just för att jag var så otroligt viktig för honom.

Men hon kan ju inte ha fått en så stor relation till hästen på så kort tid, därför bryr sig nog inte hästen om hon kommer dit eller inte.

Visst är prinsen sån som älskar alla och visst får dom den bästa vården där. Men för mig betyder det mycket om jag vet att någon är där och ägnar en stund åt BARA honom. Just för att han är så otroligt social och kelig och helst skulle vara i knät hela tiden.

Och om man nu vill skämma bort hästen massor när den kommer hem så tycker jag nog att man åtminstone en gång på en vecka hade åkt dit enbart för hans skull.

Men ja självklart är vi olika och det skrev jag ju också, att jag och fv tänker så olika och att det säkert är därför mycket blir fel.

jag tror def inte att hästen bryr sig ett dyft. oavsett. det tänker inte så.

men i sammanhanget är det väl inte det det handlar om nu utan vibbarna ägaren känner av fv i allmänhet. hade jag haft en häst på lån i 3 veckor och med all total kaos som dessutom utbrutit i samband med akut skada och alla ekonomiska bekymmer och därmed samröre ägare och fv sinsemellan så nog fasen, eftersom fv sagt att hon vill ha hem hästen osv, hade jag tyckt det märkligt den vändning man sen tar att man enligt rapport ska åka på nöje helgen hästen troligtvis behöver komma hem och med diagnosen och hur man utffrån det lär behöva ha ypperlig närvaro och koll?

Senast ändrad:

Nu kan ju jag ha missuppfattat, men det kan ju vara så att denna nöjesresa redan var bokad innan? Jag tycker inte det framgår faktiskt.
Om den var bokad redan innan detta hände så ser jag inget fel med det.

Jag vet att jag lätt skulle svara, "nej jag har inget inbokat" och totalt glömma bort att jag faktiskt visst hade det.

Hon kanske har nån vän som hon är jätte supertajt med i stallet, som är lika hästkunnig som hon själv, och därför litar på att denne sköter allt lika bra som hon själv hade gjort. Det vet vi ju inte. Hon kanske inte tänker på att för ägaren är det en helt okänd person?

Litar man så mkt på någon så kanske inte det ses som en stor grejj? Jag vet inte, spekulerar bara.

TS: Följ magkänslan du! Jag försöker bara vända och vrida på saken lite för att se om det går att se ur ett annat ljus :)

Jag håller så med dig!

TS. Hela historian är ju extremt olycklig men jag hoppas att du har möjlighet att ta hem hästen. Tror faktiskt att dina första aningar eftersom du haft dålig magkänsla hela utlåningen faktiskt stämmer:(. Hoppas verkligen att du hittar en bra lösning!

Resan som jag förstått det bokades när prinsen skadat sig, för att hon tyckte att hon kunde passa på då när han inte skulle komma hem förrän nästa vecka.

Hennes vän i stallet som hon ja är tajt med vet hon att jag inte litar på, så att hon skulle låta henne ta hand om hästen när han precis kommit hem från kliniken tycker jag bara är väldigt dumt tänkt.

Jag förstår precis vad du försöker med och jag tar inte illa upp! :)

Nja det sa jag inte.
Jag skulle överhuvudtaget inte låna ut min häst och gjorde jag det skulle jag fortfarande stå för hela ansvaret. För att det är MIN häst.

Mitt råd till dig är att bestämma dig för om du ska ha häst eller ej.
Inte slippa allt tråkigt runt den men fortfarande ha full bestämmanderätt.

Man kan inte båda ha och äta kakan.

Förvirringen är total. 2 av 3 veterinärer säger samma sak, men idag sägs det att vad den 3e sa igår var bara någon form av missförstånd. Och att hem i helgen har det aldrig vart tal om, utan dom bestämmer på måndag vilken dag han får gå hem.

Men det tas nytt ledvätskeprov idag och byts bandage, så i eftermiddag får vi svar på hur det ser ut...bara hålla tummarna!

Men just nu jobbar jag på att se om fv förstår allvaret i situationen och hans kommande konvalecens som kommer vara ytterligare 4-5 veckor i box/liten hage när han kommer hem från kliniken. Och under den tiden får han inte härja, inte göra något annat än att gå på lugna skrittpromenader för hand.
Och är han sedan okej efter dom veckorna kan han sättas igång lugnt under ryttare, så det handlar om minst 2 månader innan han kan ridas hyfsat normalt om allt går som det ska.

Men det är ju just så att ha/lämna en häst på foder innebär, eller??

Men just nu jobbar jag på att se om fv förstår allvaret i situationen och hans kommande konvalecens som kommer vara ytterligare 4-5 veckor i box/liten hage när han kommer hem från kliniken. Och under den tiden får han inte härja, inte göra något annat än att gå på lugna skrittpromenader för hand.
Och är han sedan okej efter dom veckorna kan han sättas igång lugnt under ryttare, så det handlar om minst 2 månader innan han kan ridas hyfsat normalt om allt går som det ska.

Det där kan du ju aldrig veta säkert. Av den anledningen hade jag INTE låtit fodervärden fått ta hem hästen.

Nej jag vet att jag inte kan veta det till 110%, men jag tänker gå på magkänslan.

Att det kan ändå någonting trots alla tänkbara försiktighetsåtgärder är jag fullt medveten om.

Nej jag vet att jag inte kan veta det till 110%, men jag tänker gå på magkänslan.

Att det kan ändå någonting trots alla tänkbara försiktighetsåtgärder är jag fullt medveten om.

Jag hade aldrig vågat. Du överlåter ju inte bara hästens hälsa och framtid till en helt annan person, som dessutom befinner sig så långt ifrån att du inte har någon koll alls egentligen. Samtidigt riskerar du ännu fler ekonomiska konsekvenser om fodervärden inte sköter hästen och, t.ex., släpper ut den i stor hage för tidigt. Jag hade absolut försökt hitta ett bra ställe där hästen kan vara tills den blir frisk.

En tanke som slår mig.. FV har bara haft hästen i 2 veckor när den skadar sig. FV vet att ägare är kinkig och att kalaset kommer bli DYRT! FV bokar en nöjestripp, åker knappt och hälsar på och detta vet hon förargar ägaren..
Det kan inte vara så att FV ser det som en chans att ägaren ska häva fodervärdskontraktet så hon slipper både betala och stå med en obrukbar häst i några månader? För jag antar att det kommer vara en rätt lång konvalescens på det här?

Fast hon har all rätt att säga upp kontraktet också, visserligen 1 månads uppsägningstid. Men så mycket vet hon nog att vill hon inte ha kvar hästen så vill inte jag att hästen är där, så att jag då hade tagit hem hästen så snart jag kunnat. Nu vet jag inte hur smart hon är, men skulle hon riva kontraktet, säga att hon inte vill ha kvar hästen så skulle jag ta hem hästen och jag skulle inte bråka om pengarna heller som jag skrivit innan. Utan skulle ta det som en mer eller mindre dyr läxa..

Men som jag skrev så, ja i bästa fall behöver han så på box/liten hage med promenader för hand i 4-5 veckor till efter hemkomst och sedan ridas igång lugnt. Så hyfsat lång konvalecens. Vilket hon säger sig vara beredd på och inte har några problem med.

är du hundra på att FV inte är på bukefalos och kan råka hitta denna tråd?

Jo fast då blir hon stående med en häst som kostar pengar i 1 månad extra. blir ägaren sur kanske hon tar hem hästen pronto, bara en tanke!
Jag tycker det är konstigt om hon verkligen vill ha kvar hästen att göra så ägaren tappar förtroendet för henne..

Nej det är jag inte. Men skulle hon läsa här så får hon väl få idéer, hästens hälsa är det enda viktiga :)

Jo fast då kan hon ju säga upp kontraktet och reta ägaren samtidigt. Så att hon försöker få mig att hämta hästen tror jag inte.. tfor dock att hon börjar fatta grejen. Hon har några dagar på sig att bevisa att jag kan lita på henne, annars åker hästen direkt från kliniken till mig!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 425
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 996
Senast: Bluefish
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 337
Senast: Messy
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 025
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V