Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Tja, det låter ju som att det kan bli en rätt kostsam resa för fodervärden? Hennes val kanske, men det verkar ju lite bakvänt att hon ska låna pengar av dig för att låta hästen stå kvar längre än nödvändigt?!

Att hennes kompisar hämtar honom är fullkomligt uteslutet! Det är fv, eller fv och jag som hämtar honom!!

Å det där om kliniken ifrågasatte jag, men hon tyckte att dom inte kan skicka hem hästen med så kort varsel. När jag då sa att människor får reda på samma dag om dom får åka hem från sjukhuset fick jag inte så mycket svar.

Jag sa att jag gillar inte att han stå kvar längre än növändigt och det var då hennes kompisar kunde hämta honom kom upp.

Mm.. men nu är det ju gemensamt beslut att följa veterinärens råd. Å detta trots att fv vet försäkringstaket. Alltså tycker fv att hästen ska va kvar också.

Så nej jag förstår inte vad du vill ha fram eftersom vi är överens. Fine om fv sagt nej och jag ja, men nu är det inte så.

Men alltså ska vi börja om igen ????
Jag kan inte skriva mkt tydligare än jag gjort och jag tror inte ngn annan missförstår en enda sak jag skrivit , men du lyckas ändå tyvärr verkar det som ?
Det handlar ju inte om varesig vad vetten sagt , du och fv "kommit överrens om" osv öht . Det jag skriver är att även om FV nu gått med på att hon ska stå för kostnader över försäkringstaket så i Sig är det helt galet oskäligt att du öht tycker det ska vara det och är nöjd med det . Snälla läs vad alla skriver - med exemplen på Buköppning osv osv ?

Tja, det låter ju som att det kan bli en rätt kostsam resa för fodervärden? Hennes val kanske, men det verkar ju lite bakvänt att hon ska låna pengar av dig för att låta hästen stå kvar längre än nödvändigt?!

Ska han stå där utan medicinering så handlar det ju om strax under 1000-lappen per dygn, så skillnaden pengamässigt blir la inte jätte stor om han står några dagar extra.

Det är en tripp för paus från allt, så jo det är en nöjestripp.

och hon tyckte att måste han hem i helgen kan hennes kompisar hämta honom.

Jag hade utifrån det scenariot hämtat hem hästen direkt .
Vem ska se till hästen under helgen när den kommer hem till FV om hon är borta ? Kompisarna ?

Jag hade utifrån det scenariot hämtat hem hästen direkt .
Vem ska se till hästen under helgen när den kommer hem till FV om hon är borta ? Kompisarna ?

Ja antagligen hade hon väl isåfall tänkt att stallkompisarna som skulle hämta honom skulle se till honom. Vilket väl hade varit okej om han inte kom direkt från kliniken, utan det var under normala förhållanden.

Seriöst så ta hem hästen !
Efter all din tveksamhet med FV från början , nu all denna röra med försäkringen och skadan osv , och sen nu ang hämtning och tillsyn vid hemkomst osv så lite krasst : det kommer inte bli eller kännas bättre för dig med denna FV är min uppriktiga åsikt .

Det är extremt märkligt minst sagt , om hon ska iväg på nöje och tycker upplägget efter klinik med kompisar osv känns normalt . Det är inte så man ser efter något levande man lånat , efter en akut skada .

Eftersom ingen av er har pengar osv och taket på försäkringen är nått . Hur tänker ni om hon är bortrest och hästen blir dålig ? Vem ska bedöma det och vem ska köra in till klinik igen osv ? Nu målar jag fan på väggen men det är ju ändå rent krasst sånt en ansvarsfull människa tänker på i ett sånt här läge ?!

Senast ändrad:

Men om Out Of Service skulle välja att ta hem hästen nu, vem skulle då få betala för behandlingen av skadan?

Har läst ikapp mig, men att fv inte vill hämta hem honom för att det är kortvarsel tycker jag låter löjligt. Hade jag haft min häst på klinik så hade jag ju velat hämta hem den så tidigt som möjligt just på grund av stora kostnader och så. Och jag tror inte ens att det är någon annan än fv som får hämta honom? Eller iaf tror jag att de flesta kliniker vill ha betalt på plats, så om fv inte är där ska hennes kompisar betala då? Vilken krånglig situation det blev! Styrkekramar till dig!

Innan skadan och efter jag hälsade på så kändes det ju verkligen bättre. Hon agerade jätte bra när skadan inträffade, men nu skiter sig allt. :( och oavsett vad ni tror/har fått för uppfattning så ville jag att det skulle funka.

Jag kan köpa att hon mår skit över allting och tyckte hon behövde komma bort, men hade hästen stått hemma hos mig och jag hade planerat in en tripp för nöjes skull så hade jag ställt in det omgående om hästen hade fått komma hem under dom dagarna.
Och att ens föreslå att hennes kompisar ska hämta honom är bara helt galet i mina öron.

Försäkringen ? Samt FV självrisken ?
De har ju inte sprängt taket än så kostnaden inom den ramen är ju densamma oavsett vem som har hästen . Det står ju även i kontraktet att ägaren kan ta tillbaka hästen om det brister i grundläggande skötsel .

Så hon lägger pengar och tid på att åka iväg på en liten tripp istället för att lägga både och på en levande varelse som är sjuk. Jag hade plockat hem hästen!

Jag hoppas du ser och förstår att jag aldrig på ngt sätt varit ute efter att subjektivt ta ngn sida öht eller antasta dig av ngn anledning ?

Jag har svarat i tråden utifrån hur rent objektivt jag ser på situationen och mycket enligt vad jag sett i hur du svarat vilket jag inte riktigt kan se rimligt om vi pratar om missarna runt försäkring, kontrakt och utifrån det, hur du ställt dig till vem som ska betala utanför försäkringstaket.

Jag vidhåller min åsikt i den frågan och kommer fortsätta göra .

Men bortsett från detta utifrån det du känner och redovisar om FV och hur du 1) själv känner och 2) hur den agerar i detta läge runt hemplockning av hästen med eftervård osv , så återigen : jag tror aldrig du kommer vara nöjd/känna dig lugn med denne . Om du kan, orkar, och vill eftersom du har en jobbig situation själv så hade jag hämtat hem hästen som sagt .

Det finns många lösningar på länge sikt om du inte Vill låna ut den . Det skrev jag i din andra tråd och du sa att ekonomin inte var det som krävde utlåning utan din sjukdomsbild och att han skulle bli pysslad och aktiverad osv . Men jag tjatar då igen : ställ honom på service närmare dig , och åk dit och pyssla , gosa, kolla de dagar /vecka du orkar . Om
Han är tre år behöver han inte ridas/tränas i sammanhanget i sig , hitta ett ställe där han går ute långa dagar med kompisar och där personalen bryr sig i övrigt och har koll !

kl

Undrar om inte fv tänker göra som ex pojkvännen,sakta smyga ut bakvägen nu när du ordnar allt och tar ansvar.

Fast jag har hela tiden utgått från kontraktet och jag anser att enligt kontraktet ska fv betala. Sen om jag sedan låter henne göra det är en annan femma. Men vi lägger ner det nu, vi kommer inte komma överens och eftersom du säger att jag inte förstår vad ni vill ha fram så lär jag inte göradet hur länge vi än diskuterar.

Jag ska kolla över mina möjligheter att hitta en stallplats omgående så jag vet iallafall om jag har möjlighet. Tror visserligen att fv bara helt enkelt inte tänker som jag och därför blir det fel. Det är en snäll tjej som säkert vill väl. Men just det här med att hästen ska stå kvar extra för att hon ska bort, alternativt att hennes vänner hämtar honom är verkligen inte okej i min värld.
Han kommer behöva gå i egen hage ett tag för att hålla sig lugn, anser jag. Eftersom det är stora risker just när det vart skada i leden. Hade det vrt jag hade jag antagligen skrittat igång honom för hand först, för att sedan sätta igång lugnt och fint oavsett vad veterinären säger. Vad fv anser om detta vet jag inte då vi inte diskuterat det nå vidare.

Ja han är ju 4, men nej om han står i ett halvår skulle väl egentligen inte göra någon skada alls. Hade jag bott på gård är det antagligen så jag hade gjort från början, var väl jag som varken ville åka till stallet varje dag och tyckte det var slöseri att han bara skulle gå i hagen då han är en häst som verkligen vill arbeta.

Men jag mår ju inte bättre av allt det här och han kommer i första hand oavsett. Tror jag att han mår bättre och jag känner mig säkrare av att vara hemma och bara gå i hagen så är det så det får bli.

kl

Undrar om inte fv tänker göra som ex pojkvännen,sakta smyga ut bakvägen nu när du ordnar allt och tar ansvar.

Tanken har slagit mig också.

Jag har ju inte en susning om hur mycket energi hon lagt ner på att försöka få fram åtminstone en del av pengarna. För hon är ju fullt medveten om att jag gör allt för den där hästen.

Tanken har slagit mig också.

Jag har ju inte en susning om hur mycket energi hon lagt ner på att försöka få fram åtminstone en del av pengarna. För hon är ju fullt medveten om att jag gör allt för den där hästen.

Men om inte taket är nått så kan det ju inte handla om så mkt.

Säg 2500 i självrisk och 15 % på 25 000, det är ju bara 6250. Oavsett så har hästen skadat sig hos henne och det är det som regleras i kontraktet. Men ska du häva kontraktet måste du skriftligen meddela henne detta och ange på vilka grunder, vägrar hon betala så behöver du ha papper på allt.

Häva kontraktet ja, men jag kan ärligt säga att väljer jag att ta hem hästen så struntar jag i pengarna. Då får det bli en mer eller mindre dyr läxa om hon inte självmant betalar.

Hmm,jättekonstigt att hon väljer att resa bort! Dels eftersom hon inte hade några pengar,och har hon fått tag på pengar så ser man väll till att ge dom till dig/lösa ut hästen i första hand!

Sen att hon inte verkar särskilt intresserad av att få hem honom! Om vi säger så här,när mina djur legat inne så har jag hängt på låset samma dag dom ska få komma hem. Om det dessutom skulle vara någon annans djur jag bara hade lånat så hade jag nog varit ÄNNU värre. Jag har haft EN foderhäst i mitt liv,och jag har nog aldrig varit så pedant som jag var med den,trots 16 år med egna! :p När man lånar något ska man liksom vara extra försiktig.

Och när hon inte ens kunnat hälsa på honom så känns det ju jättekonstigt! Antagligen var det kul så länge det gick att rida. Om han blir konvalescent ett tag nu,och ska sättas i gång jätteförsiktigt,har hon vett och lust att verkligen göra det riktigt,eller blir det full fart på en gång?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 425
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 996
Senast: Bluefish
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 337
Senast: Messy
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 025
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V