Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Årets ros går till dig! :love:

Plussar på med en ros och en stor kram till Matmissbrukaren, jag också. Bukegängets kärlek och omtanke om varandra och varandras djur slår till igen.

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. <-- tänk på det, där ute. :)

/IngelaH

Helt underbar häst du har!

En riktig kelgris. Han lät mig inte ens borsta svansen för han skulle stå med huvudet i min famn hela tiden ♥

Dom sa att han var på bättringsvägen och att benet ser fint ut. Han stod och sov när jag kom och stödje på benet och svängde runt i boxen utan att halta. Så det såg bra ut :)

Åh tack, kul att han visa sin bästa sida när du var så snäll och hälsade på! :D

ja det är skönt att allt går åt rätt håll! :)
Dock mindre positivt när veterinärerna inte är överens om behandlingen :s

För idag sa dom att han får åka hem i helgen om inget tillstöter, vad hände med att han måste ha antibiotika i 10-14 dagar liksom?!

Det brukar man få ge själv. Kan man inte det får man ringa ut distriktet dagligen eller tvinga någon annan som kan..

De ändrade sig väl när du inte hade (tillräcklig) försäkring. :grin:

Skönt att det verkar gå bra med honom. :)

Självklart är det positivt framförallt för hästens skull om han får åka hem tidigare än vi trott!
Men det känns ändå märkligt att dom säger så olika.
Veterinären som idag sa att han får åka hem i helgen om inget illstöter är samma som när han kom in sa att han får åka hem om 1 vecka i bästa fall.
Men den jag pratade med i söndags och han vi pratade med i måndags sa både 10-14 dagar på dom här två starka antibiotikan och att det brukar slå tillbaks om man slutar för tidigt.

Att det handlar om försäkringen tror jag inte eftersom dom aldrig ringde upp mig igår som dom sa så att jag kunde diskutera det med dom.

och ge dom antibiotikan han får själv får man inte och ta ut distriksveterinären blir inte billigare. Hade det handlat om vanligt penovet hade det aldrig vart någon diskussion om att inte ta hem honom.

Har inte namnet på dom. Men det är två olika som måste ges i blodet, som tillsammans täcker typ alla bacillusker.

Ja om räkningen blivit lika dyr eller dyrare trots högre försäkringstak? Hade det fortfarande vart jag som skulle betala allt över ett visst belopp då enligt dig?

Det handlar inte om summan som sådan utan om att det klart ska anges vad försäkringsbeloppet är och om det är upp till den summan som FV är skyldig att ersätta eller om inte vilket belopp som gäller. ¨

Man kan ju låna ut en häst med ett marknadsvärde på 10 000 och skriva att FV är ansvarig för att betala all vård för skador/sjukdomar som uppkommer under kontraktstiden. Sen får hästen kolik och ägaren vill buköppna och låta FV stå för kalaset...

kl

många som har hästarna lågt försäkrade väljer att ta bort de vid kostsamma skador/buköppningar.

Rent krasst så borde fv ha det valet också.
och därför är det rimligt att skriva i kontraktet vad som sker när försäkringstaket spräckts.

Det är inte säkert han behöver samma antibiotika längre. Vid det här laget har de väl tagit prover och kan kanske utesluta bredspektrumsantibiotika.

kl

många som har hästarna lågt försäkrade väljer att ta bort de vid kostsamma skador/buköppningar.

Rent krasst så borde fv ha det valet också.
och därför är det rimligt att skriva i kontraktet vad som sker när försäkringstaket spräckts.

Exakt.

...............

Fodervärden borde få bestämma att en häst hon intr äger ska avlivas för en skada hästen lätt kan leva med?

Då säger jag som alla er som aldrig nånsin skulle kunna tänka er att låna en häst av mig, jag skulle aldrig låna ut MIN häst till någon som anser sig ha rätt att avliva min häst för att det är för dyrt art rädda häste, när man gått med på att betala veterinärkostnaderna!

Och era åsikter och att ni fortsätter älta samma saker har ingen betydelse. Eftersom min fv och jag är överens och min fv anser att det är hon som ska betala.

Och eftersom det nu är jag som kommer få betala varenda krona för att lösa ut hästen från kliniken och det inte finns några garantier på att fv tänkt betala mig senare så tycker jag nog att ni kan lägga ner diskussionen.

Senast ändrad:

Plussar på med en ros och en stor kram till Matmissbrukaren, jag också. Bukegängets kärlek och omtanke om varandra och varandras djur slår till igen.

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. <-- tänk på det, där ute. :)

/IngelaH

visst är det underbart :D :love:

Jag tycker att vissa går alldeles för långt i sitt anklagande nu mot TS.
TS har medgett att hon gjort en miss att ha hästen för lågt veterinärvårdsförsäkrad, men ändå så måste många hålla på och älta det stup i kvarten i vart och varannat inlägg.

Jag tycker att det är en stor eloge till TS som verkligen bryr sig om hästen och nu försöker göra allt hon kan för att hästen ska komma hem så snart det går (inte enbart för pengarnas skull utan för att hon bryr sig om hästen) och samtidigt försöker att lösa det med FV och att hon även försöker få fram pengarna ifall nu hon blir tvungen att betala hela beloppet.

Och som vissa verkar tro så är det inte alls så himla lätt att "bara så där" komma upp med 10-15 tusen kronor, trots att man har fast jobb. Och alla kan faktiskt av olika anledningar inte ta lån eller kredit. Tyvärr så är det ju många som avlivar sin häst för att det blir billigare än behandling just av den anledningen. Så att TS nu oavsett försöker att få fram pengarna är ett jättestort + tycker jag.

Så jag tycker att ni som bara hackar och ältar sånt som redan skrivits nu i 100 inlägg kan ju kanske ta och peppa eller sluta skriva istället för att sparka på dom som redan ligger.
Tyvärr är det säkert så att man kanske inte riktigt tänker på allt INNAN man råkar ut för en olycka.

TIll TS: Hoppas att allt ordnar sig med hästen och allt det andra.
För flera år sedan blev jag tvungen att åka in akut till kliniken och hästen fick stå där i 2 dagar. Och på grund av en miss från försäkringsbolaget så kostade det besöket mig ca 15 000 istället för ca 4000 som det borde ha blivit. Jag förklarade min situation för dom på kliniken och frågade om jag kunde få ta på faktura och dela upp betalningen på ett par månader. Dom erbjöd sig att jag kunde få betala av den på 3 månader. Vilket blev en lättnad för mig. Så jag tycker att du skulle kunna höra med dom ifall dom kan gå med på nåt sånt.
Lycka till.

:bow::bow:

TACK! :)

Och ja det är lätt att vara efterklok och väldigt lätt att sitta här och säga att så hade jag ALDRIG gjort. Men ja, alla gör vi misstag. Dock verkar ju många här vara perfekta och det är ju skönt för dom :)

Vilken skit att det strulade så det blev så mycket dyrare :( Men skönt att dom var så schyssta! Ja hoppas at dom är det här också, för får nu hästen komma hem tidigare så har jag inte pengarna. Har tagit ett lån, men dom pengarna kommer inte förrän i nästa vecka nångång. :/

Alltså jag blir osäker när jag läser dina svar om du verkligen förstått vad det är folk motsätter sig ? Det är ju ingen som haft en endaste synpunkt på att SJÄLVKLART ska FV stå för kostnaderna upp till taket på försäkringen ?!
Det är ju när det går över det som kritiken kommer in .

Liknelsen med att fv skulle få besluta om avlivning av din häst var ju bara en hypotes för att få dig att förstå vad som försöker förklaras för dig .
Om du själv spränger taket på din försäkring , kan du som ägare välja gå vidare , eller sätta stopp .

Nu vill du besluta över taket , men ngn annan ska Betala . Det är DET folk påpekar på som orimligt !

Fodervärden borde få bestämma att en häst hon intr äger ska avlivas för en skada hästen lätt kan leva med?

Då säger jag som alla er som aldrig nånsin skulle kunna tänka er att låna en häst av mig, jag skulle aldrig låna ut MIN häst till någon som anser sig ha rätt att avliva min häst för att det är för dyrt art rädda häste, när man gått med på att betala veterinärkostnaderna!

Nej det säger inte Ponte, utan det är ett hypotetiskt resonemang kring vad som bör stå i ett kontrakt för att skydda såväl ägare som FV. Eller tycker du att det är rimligt att en FV ska betala 100 000 för att buköppna en häst som är värd kanske 10? Och du som själv hamnat i klistret pga att ni inte haft koll på saker borde väl verkligen förespråka utförliga kontrakt där det tydligt framgår vars och ens a.svar givet olika händelser, ex om vetkostnaderna överstiger försäkringvärdet.

JAG vill INTE besluta över taket!! Jag OCH fodervärden följer ENDAST veterinärens ordination!

Som jag skrivit innan. Hade JAG sagt att behandling skulle fortsätta några dagar extra mot vad veterinären ordinerar för att JAG vill vara på säkra sidan så hade jag köpt resonemanget. Men nu är VI(jag och fv) överens om att fortsätta så länge veterinären anser nödvändigt för att hästen ska få den behandling som anses nödvändig för att han ska bli fullt återställd!! Men jg är INTE intresserad av att behandla hästen längre än absolut nödvändigt varken för pengarnas eller hästens skull.

Men ni ältar ältar och ältar samma samma samma sak! FV anser att kontraktet gäller, PUNKT.

JAG vill INTE besluta över taket!! Jag OCH fodervärden följer ENDAST veterinärens ordination!

Som jag skrivit innan. Hade JAG sagt att behandling skulle fortsätta några dagar extra mot vad veterinären ordinerar för att JAG vill vara på säkra sidan så hade jag köpt resonemanget. Men nu är VI(jag och fv) överens om att fortsätta så länge veterinären anser nödvändigt för att hästen ska få den behandling som anses nödvändig för att han ska bli fullt återställd!! Men jg är INTE intresserad av att behandla hästen längre än absolut nödvändigt varken för pengarnas eller hästens skull.

Men ni ältar ältar och ältar samma samma samma sak! FV anser att kontraktet gäller, PUNKT.

Men det är ju DU som kan besluta att fortsätta ha hästen under veterinärvård eller ej. Veterinären kan bara råda.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 430
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 996
Senast: Bluefish
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 337
Senast: Messy
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 027
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka