Sänkningar 2008...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ancor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 97
  • Visningar Visningar 8 899
Sv: Sänkningar 2008...

Räkna inte ut Utrillos hingstlinje så snabbt.
9 hingstar verkar i USA
1 hingst i tävlingsverksamhet
Chapman, Amiral, Bernstein och Ravell finns fryst kvar

Rambo, Hermes, Zephyr, Nactus, Maraton, Magini, Briar, Okeanos och Biggles är ju i avel.

Irco Marcos hingstlinje skulle jag inte heller räkna bort i brådrasket.

Vad jag har hört så ska Billy Boy,Mount everest, Cadiac och Alpen Corrado inte längre vara hingstar.Men det var ju synd på Cairo han kunde ju fått lite mer tid på sig,eftersom han varit utomlands under en period. Lipton,det är ju synd att han tyderligen inte förärvt sig som man hoppats. Det är ju nu inte enbart hingstens fel man får kanske se på de ston han betäckt också.

Vad jag har hört så ska Billy Boy,Mount everest, Cadiac och Alpen Corrado inte längre vara hingstar.Men det var ju synd på Cairo han kunde ju fått lite mer tid på sig,eftersom han varit utomlands under en period. Lipton,det är ju synd att han tyderligen inte förärvt sig som man hoppats. Det är ju nu inte enbart hingstens fel man får kanske se på de ston han betäckt också.

Fast resonerar de inte lite när de kollar förvärvning som så att hingsten ska vara såpass bra att han klarar att lyfta även ett sto som är medelmåttigt eller strax under medelmåttan?

Dvs att hingsten ska ÄVEN om han fått mycket 'dåliga' ston klara att på egen hand ha så starka gener och så goda egenskaper att han klarar att 'sälv lyfta' avkomman?

Jag har aldrig sett Cadiac eller någon avkomma till honom, jag vet inte ens något om vad han lämnat, därför vet jag inte om jag tycker att det är synd att definitivt sänks, jag är kanske bara nostalgisk på grund av stammen.

Jag har sett Cadiac, bara för hand dock men det är en väldigt fin hingst! Rör sig lätt och trevligt. 2004 tror jag att det var.

http://www.haststam.com/raser/hast.asp?hast_id=36623

Räkna inte ut Utrillos hingstlinje så snabbt.
9 hingstar verkar i USA
1 hingst i tävlingsverksamhet
Chapman, Amiral, Bernstein och Ravell finns fryst kvar

Rambo, Hermes, Zephyr, Nactus, Maraton, Magini, Briar, Okeanos och Biggles är ju i avel.

Irco Marcos hingstlinje skulle jag inte heller räkna bort i brådrasket.

Nej, de två kommer nog leva och ha hälsan länge till.

Det var inte de jag syftade på, utan Printonian Boy xx och Kyffhäuser!:)

För den förstnämnda finns i dagsläget bara Master (gammal och endast på FAI) och Impuls (kanske infertil) i svensk avel (möjligt att det går att ta in importsperma på Tip Top också, men det sker knappast i någon större omfattning). För Kyffhäuser finns Lamborghini och Black Coffee, ingen av dem används hittills i någon större omfattning.

Senast ändrad:

Maastrich ska vara exp till Norge, Maxum och Giro är inte längre hingstar, är inte riktigt säker men tror att det är så.

Nej Maxum ärn inte längre hingst och inte något annat heller då han avlivades p g a benbrott härom året.
Redan innan detta kastrerades han dock och åtminstone en del av anledningen till detta var bristande fertilitet.

Vi har hans helsyster i avel....och är tacksamma för att hon är ordentligt fertil...

Hm, lustigt att två av sönerna haft problem med fertiliteten. Någon som vet hur det är med Master själv?

Någon som vet hur det är med Trenton, Tip Tops son?

Trenton 1048 såldes till Gina Capellman-Lütkemeier, Tyskland, förra sommaren.

Rent allmänt är det väl så att svenskstammade/tillverkade hingstar (med några få undantag) får inte så många ston. Det ska vara tyskt och på senare år holländskt. Därför visas det inte heller fram så många svenskfödda hingstar vid bruksproven, vitsen är inte så stor.

Master fick få ston de sista åren han stod i Sverige. Masters söner har det ju inte heller varit något "riv" efter så följden blir att linjerna dör ut i Sverige. I USA har Master sönerna Pioneer (mkt närsläktad till Tip Top) och Masterpiece förutom Tip Top.

Trodde fler hingstar skulle få sänkt, nu var det väl bara Cairo som fortfarande är i avel av dessa hingstar?

Finns det någon hingst, som är i avel nu, som ni tycker är konstigt att de INTE fick V eller C nu?

Och vilka tror ni kommer få höjt nu?

Förutom Cairo var Sorba i avel 2007, åtminstone enligt hingstkatalogen.

Han var min kandidat för sänkning.

Maastrich ska vara exp till Norge, Maxum och Giro är inte längre hingstar, är inte riktigt säker men tror att det är så.

Nu har jag kommit hem till min hingstkatalog och ser att det tyvärr är så:(
Jag som är svag för Hurricane-blodet hade tyckt att det varit roligt om Giro vart kvar i avel, men han höll kanske inte måttet? Jag har ingen uppfattning om honom.

Men det var ju synd på Cairo han kunde ju fått lite mer tid på sig,eftersom han varit utomlands under en period.

Tyckte också det var synd på honom, men han har väl varit utomlands flera perioder eller en lång. Har väl varit i Frankrike, Tyskland och Australien om jag inte minns fel. Kanske får han återvända till något av de länderna nu, eller???

Nu har jag kommit hem till min hingstkatalog och ser att det tyvärr är så:(
Jag som är svag för Hurricane-blodet hade tyckt att det varit roligt om Giro vart kvar i avel, men han höll kanske inte måttet? Jag har ingen uppfattning om honom.

Jag har ridit hans syster en hel del, det var en mycket trevlig häst. Mycket temperament och humör bara, men i grund och botten en klok och förnuftig häst. Hoppade riktigt bra också, men det fick kanske inte Giro med sig. Men det finns ju hyfsat med prestationer i mödernet, så för min del hade det inte varit dumt att ha kvar honom som hingst.

Det verkar dock som Vivo är den vassare av nästan-bröderna prestationsmässigt. Men han är ju valack.

Vet du något om helbrodern Gin?

Jag gillar ju den hingstlinjens temperament (har en Ceylon själv), vakna, reaktiva, känsliga och intelligenta, och skulle tycka att det var så tråkigt om den dog ut. Avkommorna har ju presterat på högsta nivå i generation efter generation, så därför tycker jag att det finns andra skäl än rent nostalgiska att bevara den.

Nej, Gin känner jag inte till tyvärr. Däremot hörde jag att uppfödarna till syskonskaran (inkl avkommor) inte alltid var så bra på att se till att hästarna kom ut på tävlingsbanan, så en del talang fick mest stå i hagen. Förvisso gäller inte det alla, en del har ju verkligen hamnat hos bra ryttare, men långt ifrån alla.

Hästen jag red var e:Vivaldi, och hade som sagt väldigt mycket humör. Jag kan tänka mig att kombinationen med Ceylon-blod inte ger några filbunkar direkt. I mitt tycke dock humör på ett bra sätt, ingen häst som fegar ur eller stressar upp sig i onödan, utan bara mycket temperament. Och det kan man ju få ha!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka