Sänkningar 2008...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ancor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 97
  • Visningar Visningar 8 899
Sv: Sänkningar 2008...

Ett annat exempel; Weltman, som sattes på väntan förra året, har 112 i D-blup, 88 i H-blup samt ligger på 9.e plats i 3-årsteststatistiken i D.
Jämför det med Nactus som ligger på 53.e plats i samma statistik (och dessutom sämre Blup).
Weltman tävlar ju dessutom själv.

Skulle tro att Nactus har för bra 3 och 4 åringar för att de ska sänka honom...
Nactus ligger inte speciellt högt i 3-årsstatistiken.

Appropå Weltmans väntan så undrar man ju hur han med sina fina 3-åringar har sämre Blup än t ex Lamborghini, han ligger så långt ner i 3-årsteststatistiken att jag inte orkar att räkna....Weltman är ju dessutom placerad i svår, vad har "Lambo" gjort i tävlingsväg efter 4-årsåldern?

Senast ändrad:

Mkt irriterande att sänkas iaf....:devil:

Förstår ju att det behövs hållas koll på hingstar, men varför kassera alla avkommorna oxå??? Tycker det är dåligt!:devil:

Har ett Lipton-sto som var planerat att betäcka nästa vår...vilket nu är helt omöjligt....:cry:
Hon har ju sämre hingstar i stammen...och ändå blir avkomman kasserad pga Lipton.
Borde inte avkomman få gröna papper?? Jag betäckte ju ändå med en godkänd hingst för 7 år sedan!
Irriterad!!:devil:

Ditt stos avkommor får naturligtvis gröna papper.

Inga av Liptons nuvarande avkommor blir av med sina gröna papper.:smirk:

Det är de avkommor som ev tillverkas efter att en hingst blivit kasserad som inte får gröna papper.

Lipton ställdes på väntan redan 2005.

Du kan alltså lugnt leta hingst till ditt sto om hon nu har andra goda egenskaper som gör att hon ska vara i avel.

Mkt irriterande att sänkas iaf....:devil:

Förstår ju att det behövs hållas koll på hingstar, men varför kassera alla avkommorna oxå??? Tycker det är dåligt!:devil:

Har ett Lipton-sto som var planerat att betäcka nästa vår...vilket nu är helt omöjligt....:cry:
Hon har ju sämre hingstar i stammen...och ändå blir avkomman kasserad pga Lipton.
Borde inte avkomman få gröna papper?? Jag betäckte ju ändå med en godkänd hingst för 7 år sedan!
Irriterad!!:devil:

Alltså din avkomma efter en redan född och registrerad häst påverkas inte av att morfar blir sänkt. Endast avkommer tillverkade efter sänkningen påverkas (alltså påverkas inte heller de avkommer som kommer att födas nu i vår utan de får gröna papper som vanligt) men som sagt om han betäcker nya ston nu i vår så får de grå papper nästa år när de föds.

Gylle har rätt...och du helt fel. Ett föl som är producerat INNAN en hinigst sänks påverkas inte av det.

kollade asvh igen...och jag var helt ute och snurrade.....som tur väl var!:p

ursäkta mitt utbrott!!:angel:

Mvh Emma

Så där blir det ibland... Man blir jätteirriterad över någonting, och så läser man inte allt/tolkar helt uppåt väggarna----

Bra att BUKE finns och kan reda ut allt ibland ...eller hur:angel::rofl:

Att han haft 40-50 ston om året (vilket är ganska mycket för en svenskfödd hingst) är inte ett bevis på att han är en bra förvärvare. Gränserna för A går vid 115 i blup-index.

Det är förstås inget bevis, annat än på att stoägarna är nöjda med sina uppfödningar.

Som jag är. Fast jag rider barockdressyr och tävlar inte, så min fina häst hamnar inte i någon statistik. Och på fölmönstringen -95 tyckte de tyvärr inte om honom (777).

Tävlingsstatistik och bedömningspoäng är ju klara och tydliga siffror, något annat är det ju svårt att gå efter.

Fast jag tycker tävlingsresultat väger mycket högre än poäng på en bedömning. Jag vet flera hästar som har plac i svår klass i hoppn och fältt som hade 7or på bedömning, och minst lika många som fått 9 och 10 på gången, men som aldrig sett en tävlingsbana pga dålig ridbarhet / svåra att samla t ex

Det bestämmer man ju själv vad man tycker.

Själv har jag annat jag anser viktigt hos en häst, men som är mycket svårare att både standardisera och mäta och som då av förklarliga skäl inte kan komma med i bedömningen av en hingsts avelsbokstav.

BLUP-indexet tar numera hänsyn till både unghästbedömningar och tävlingsresultat.

Det ska bli spännande att se när det nya systemet kommer upp om några veckor...:D

Hur mycket som är ändrat, och hur mycket "+ eller -" våra ston har fått....

Jag håller med dig, Weltmans V är för mig en gåta.

Fast jag tycker tävlingsresultat väger mycket högre än poäng på en bedömning. Jag vet flera hästar som har plac i svår klass i hoppn och fältt som hade 7or på bedömning, och minst lika många som fått 9 och 10 på gången, men som aldrig sett en tävlingsbana pga dålig ridbarhet / svåra att samla t ex

Naturligtvis finns det alltid undantag. Men om man gör statistiska studier på hela underlaget serr man att det finns starka samband mellan vad en häst visar på treårstest och kvalitets och vad den senare visar på tävlingsbanan.

Det är dessa studier som ligger bakom vad BLUP-indexen baserar sig på idag.

När det gäller Black Coffee så är ju hans första årgång tre i år. Kan bara säga att den ser väldigt bra ut och det finns klara möjligheter att det blir några diplom vid treårs. Vilket ju inte är att förakta med tanke på hur många (läs hur få) ston ha fick första året. Där inte alla ens var "renrasiga". Kan bli en väldigt hög procent.

Sedan har det visat sig att bägge dessa två herrar börjar bli efterfrågade i ryttarleden. Vilket ju kan leda till att uppfödaleden vaknar.

Jag sällar mig till ryttarledet även om jag är mkt avelsintresserad. Är en stor fan av Bellini och hans avkommer så det gläder mig att höra att ryttarna efterfrågar Lambo- och Coffeungar. Min uppfattning är att Bellini i stammen har ett väldigt gott rykte hos tävlingsfolk. Vi har en Bellinivalack här i trakten som är så lik Briar och är super i dressyren, har går väl George-Int.1 nu men skulle hos rätt ryttare ledigt kunna starta i Globen (GP) och konkurrera, det säger fler än jag. Den här valacken är mkt kraftigare än Bellini, vet ej mödernet.

Sorba har väl Indus nära i stammen (morfar har jag för mig) och jag tycker det verkar som att Indus inte gav så bra som han var själv? Min valack var ju e.Bellini-Indus (såld nu) och hade väldigt mkt energi, ganska livlig häst. Är det från Bellini?

Jag har en Cadiac avkomma.. Han är e. Cadiac ue. Little Boy u. Madonna

Mycket lyckad kombination.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka