Sänkningar 2008...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ancor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 97
  • Visningar Visningar 8 899
Sv: Sänkningar 2008...

Utan att veta särskilt mycket om halvblod eller dess hingstar, så tycker jag att denna hingsten har sjyssta bakben iallafall! Bra mycket bättre än flera av de hingstar som godkänts på senare år som jag hängt med iallafall.

Tack!:)
Ska genast kolla!

Vad gäller Printonans linje kan man ju vara orolig om inte Impuls är fertil nog, för Master får väl knappast in någon ytterligare son innan han trillar av pinn.

Kyffhäuser har i alla fall Lambourghini och Black Coffe som fortfarande är unga.

Kyffhäuser - det är därifrån Ganesco kommer right ?
Finns det några andra linjer därifrån ?

Kollade lite snabbt på Unesco i allbreed, jöössses vad många stoföl han fick (eller iallafall som är inlagda där)

För övrigt så har du ett PM :-)

Senast ändrad:

Han såg trevlig ut! Och inte alls så tung som jag tycker att jag sett på bilder.
Håller med om bakbenen, har sett liknande hos flera Maraton-ättlingar så de kommer kanske därifrån.

Ska svara på pm:et, är bara så uppfylld av denna tråd just nu;)

Kyffhäuser (importerades 1929) - Magnet Kyff - Celsius - Pompe - Unesco - Ganesco - Bellini är den enda linje som levt kvar. Unescos son Kadrilj fick ingen son. Magnet Kyffs son Salvator fick via sonen Frondeur in tre sonsöner i aveln men ingen av Frondeurs söner lämnade i sin tur godkända söner, så där dog den linjen. Varken Celsius eller Pompe fick in fler än en son i aveln.

Unesco betäckte omkring 1000 ston, men var enligt mig inte så mycket att hänga i julgranen. Hans bästa avkomma enligt mig var Ganesco och dennes linje!

Nu ska jag ha besök, återkommer:)

Tack!:)
Ska genast kolla!

Vad gäller Printonans linje kan man ju vara orolig om inte Impuls är fertil nog, för Master får väl knappast in någon ytterligare son innan han trillar av pinn.

Kyffhäuser har i alla fall Lambourghini och Black Coffe som fortfarande är unga.

Jo, fast med tanke på hur lite de används så är det väl kanske lite tveksamt om lnjen kommer fortsätta.

När det gäller Master så är det synd och skam att linjen är (i princip) borta, tycker jag, med tanke på nedärvningen. Hur är det med Giro, är han kastrerad?

Han såg trevlig ut! Och inte alls så tung som jag tycker att jag sett på bilder.
Håller med om bakbenen, har sett liknande hos flera Maraton-ättlingar så de kommer kanske därifrån.

Eller hur? Mycket lättare än vad man kunnat vänta sig av stammen (linjeavlad på Abbé, bl a)!

Ja, de slipper sänkningen och kan glatt fortsätta sitt avelsarbete på annan ort utomlands, t ex USA.

Visst, Cadiac vann tävlingen, men inte tycker jag att han ser så där jättelätt ut framtill! Skulle vilja ha lite högre form och lättare framdel i St George! Det är min åsikt! Skulle inte välja att betäcka med honom när det finns så många andra fina hingstar som kan föra aveln frammåt! Jag tycker inte att Cadiac ser ut att ha de kvaliteerna så han kan bidra med att föra aveln fraamåt.

Lambourghini fick 23 ston förra året (däribland mitt) men jag vet inte hur många Black Coffe fick. Man får väl hoppas på att deras ägare som varit bra på att ta fram söner till de egna hingstarna lyckas få fram några från dem.

Vad gäller Giro vet jag inte om han är skuren. Vad hände egentligen med Masters alla godkända söner? Att Tip Top är i USA vet jag, men Maastrich och Maxum? Fler kan jag inte komma på just nu.

När det gäller Black Coffee så är ju hans första årgång tre i år. Kan bara säga att den ser väldigt bra ut och det finns klara möjligheter att det blir några diplom vid treårs. Vilket ju inte är att förakta med tanke på hur många (läs hur få) ston ha fick första året. Där inte alla ens var "renrasiga". Kan bli en väldigt hög procent.

Sedan har det visat sig att bägge dessa två herrar börjar bli efterfrågade i ryttarleden. Vilket ju kan leda till att uppfödaleden vaknar.

Har inte Master sonen Impuls också? Eller vad har hänt med honom.

Visst har han det (nämnde honom i ett tidigare inlägg) men hans fertilitet var inte vad man önskade förra året då han gjorde sin första säsong. Jag hoppas att det går att göra något åt den!

Visst, Cadiac vann tävlingen, men inte tycker jag att han ser så där jättelätt ut framtill! Skulle vilja ha lite högre form och lättare framdel i St George! Det är min åsikt! Skulle inte välja att betäcka med honom när det finns så många andra fina hingstar som kan föra aveln frammåt! Jag tycker inte att Cadiac ser ut att ha de kvaliteerna så han kan bidra med att föra aveln fraamåt.

Håller med om att framdelen kunde varit lättare. Men det finns ju många fina yngre hingstar med utmärkta framben med höga rörelser, en sån i kombination med ett Cadiac-sto med hans bakben vore väl inte helt fel?:idea: Eller Briar-Cadiac, rent av?

Visst har han det (nämnde honom i ett tidigare inlägg) men hans fertilitet var inte vad man önskade förra året då han gjorde sin första säsong. Jag hoppas att det går att göra något åt den!

Jo, med lite tur så var det bruksprov och annat som ställde till det, det är väl inte helt ovanligt att fertiliteten inte är det bästa det året.

Nix, de slipper inte sänkningen........

t ex
Wetano sänkt till V och export till Dk samma år
Rocky död och sen sänkt till V

Nix, de slipper inte sänkningen........

t ex
Wetano sänkt till V och export till Dk samma år
Rocky död och sen sänkt till V

DÅ kan man med andra dra slutsatsen att Akribori inte är med på listan eftersom han inte skulle sänkas? Dvs att avkommorna uppfyllt förväntningarna såpass att han inte sänks.

Tråkigt när prestations hingstar som Lipton och Cairo tex blir sänkta, men samtidigt så har dom ju inte fört avelsn framåt, mkt beroende på att tävlandets prioriterats, men även för att de tillförts ganska många ston av "sämre klass" (Pris???) Duckar lite nu:angel:

Jag antar att sänkningarna till viss del baserar sig på BLUP och där korrigerar man ju för stomaterialet. Så ingen ska kunna skylla på dåliga ston.

Angående Lipton så ligger han ju inte speciellt högt i BLUPen. Alltså har han inte lämnat så bra efter sig. Sen kan han ju vara hur bra som helst själv ändå.

DÅ kan man med andra dra slutsatsen att Akribori inte är med på listan eftersom han inte skulle sänkas? Dvs att avkommorna uppfyllt förväntningarna såpass att han inte sänks.

Akribori har nog inte lämnat så dåligt efter sig. Men kanske inte så många höjdare heller.

Kollade BLUPen. Akribori ligger ju inte så lysande till. Gissningen är ju att han om han inte höjer sig kommer sänkas. Men kanske får hans avkommor några år på sig först? Dock har han bra på typ, och han marknadsfördes väl som typförbättrare?

Senast ändrad:

Akribori har nog inte lämnat så dåligt efter sig. Men kanske inte så många höjdare heller.

Jag gillar ju Akribori, och tycker ju rent amatörmässigt av det man kan bedömma här i Sverige, att han inte lämnat så han ska sänkas. Men jag 'kan inte' det där, och det har ju envist talats/ryktas om att han kommer/skulle sänkas, att det var därför han såldes etc.

(Jag betäckte ju med Akribori 2006, så som sagt jag gillar honom. Tyvärr kastade stoet fölet så jag fick aldrig se resultatet)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka