Sänkningar 2008...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ancor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 97
  • Visningar Visningar 8 899
Sv: Sänkningar 2008...

De två hingstlinjer som kommer därefter i ålder är väl Utrillo och Irco Marco?

;) Njä, räkna inte bort Irco Marco. Se vi planerar nämligen ett hingstföl efter Irco Mena -som givetvis kommer sätta sina spår inom aveln :angel::D
(eftersom jag gärna vill ha ett stoföl, så är det nog en hingst i magen på vår märr (Calido-Calando) :smirk:

Så vi väntar otåligt på att april ska komma, och med den en frisk fin fölunge. 2007 har jag nu nääästan lagt bakom mig. (ska kolla en misstänkt resorbering i morgon...)

Gira, med gott mod inför framtiden :D :banana:

Jag räknar absolut inte bort Irco Marco!
Det jag menar är härnäst i ålder, d v s att Utrillo kom till Sverige 1964 och Irco Marco 1979 (om jag inte minns fel), alltså trea och fyra efter Printonan xx och Kyffhäuser.

Kan bara instämma att det är riktigt tråkigt med Cairo.
Han var högaktuell till mitt ena sto i år.
Nu får vi se om jag betäcker henne alls.

Hm, lustigt att två av sönerna haft problem med fertiliteten. Någon som vet hur det är med Master själv?
jag vet bara att stationschefen var alldeles lyrisk över hans livskraftiga simmare under hans allra första säsong i avel - då han stod uppstallad på "min" dåvarande hemmastation.

Jag har aldrig hört något om att han hade problem med simmarna.
Men iofs var det under min mest oaktiva avelsperiod som han var mest poppis...

jag tror det är en tillfällighet.

Grattis till Cairo och kul att höra att han mår bra! Vi hade Cairo 2007 hos oss, och om folk visste hur underbar denna hingst är i sitt psyke skulle fler betäcka med honom. Han är en underbar hingst.
Vi väntar ett föl med honom u ett F2 sto. Vi ser mycket framemot detta.
Det är skamligt att sänka denna multitalang och det visar att svenska avelsvärdesystemet inte fungerar något vidare. Detta strider mot EU reglerna. Vi skulle gärna betäcka med Cairo igen.
V vad väntar man på, att hans 6 kommande föl som föds 2008 ska visas och prestera, då kommer väl Cairo att vara död o begraven innan det händer!
Bra att ni ska använda honom, hoppas han får många ston!

Jag har aldrig hört något om att han hade problem med simmarna.
Men iofs var det under min mest oaktiva avelsperiod som han var mest poppis...

jag tror det är en tillfällighet.

Ja, det verkar ju så. En tråkig tillfällighet!:(

Finns det någon hingst, som är i avel nu, som ni tycker är konstigt att de INTE fick V eller C nu?

Trodde att Nactus skulle få sänkt nu, har ju sämre Blup än Artist som sänktes förra året. Enda riktigt framgångsrika avkomman finns ju utomlands, Rambo.

Hur blir det då, som jag fattade får inte heller V-hingstarna lösa licens, får han betäcka ändå eller är det licens via ASVH de ej får lösa och ni går via SH?

Trodde att Nactus skulle få sänkt nu, har ju sämre Blup än Artist som sänktes förra året. Enda riktigt framgångsrika avkomman finns ju utomlands, Rambo.

Nactus har A. Fyller 21 i år. Vet inte hur många ston har får nuförtiden, men han har tidigare haft stadiga 40-50 ston om året.

Cilla
som fött upp tre fina Nactusavkommor

Kan tillägga att en av mina Nactus avkommor har under 2007 som varit hennes första riktiga tävlings år (född -01). Kammat hem 58 championats poäng i dressyr med placeringar upp till medelsvår. Inte så dåligt för en YR med sin första häst.

Nactus har A. Fyller 21 i år. Vet inte hur många ston har får nuförtiden, men han har tidigare haft stadiga 40-50 ston om året.

Jovisst men de kan sänkas ändå, det är endast ELIT hingstar som inte kan sänkas.

Att han haft 40-50 ston om året (vilket är ganska mycket för en svenskfödd hingst) är inte ett bevis på att han är en bra förvärvare. Gränserna för A går vid 115 i blup-index.

Kan man verkligen sänka en hingst som fått A??
Den har ju redan bevisat sig.
Finns det någon A hingst som blivit sänkt??

Skulle tro att Nactus har för bra 3 och 4 åringar för att de ska sänka honom... Sen att det tyvärr inte blir tävlingshästar i samma utsträckning är mer okunskap om de lysande Nactusavkommorna än något annat... För min 4åring skulle med rätt ryttare kunna gå hur långt som helst ;) (jag partisk ? :angel: , men han e jättefin !!!! :d)

Så jag förstår verkligen att Nactus inte är sänkt...

Delvis knapplån

Men snälla - Nactus första avkommor är ju födda 1992, så nu måste väl ändå tävlingsstatistiken väga högre?
På yngre hingstar väger naturligtvis 3- och 4-årsbedömningarna tyngre.

Läs reglementet så ser ni att även A-prem hingstar kan sänkas.
Artist, som sänktes förra året, har 114 i H-Blup och 81 i D, Nactus har 108 i D och 76 i H.

Artist har fler tävlande avkommor och har själv tävlat högt internationellt.

Det finns säkert massor av fina avkommor, ute i buskarna, efter alla hingstar (både sänkta och höjda) som inte utnyttjas till fullo.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka